برنده جایزه بزرگ مسابقه عکاسی زیر آب؛ میهمانی ماهی‌ها در دهان کوسه نهنگ

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
تصاویر منتخب مسابقه «از نگاه لنز شما»، مجموعه‌ای جذاب شامل ۱۳ تصویر دیدنی برنده و تعدادی گزینه افتخاری است که نگاهتان را به دنیای زیر آب تغییر می‌دهد.
تبلیغات

بعضی می‌گویند کشف کردن فضا و اجرام آسمانی شگفت‌انگیز است؛ اما تا زمانی ‌که اقیانوس‌های وسیعی وجود دارد که هنوز بسیاری از بخش‌های آن‌ها کشف نشده‌اند چرا به آسمان‌ها سفر کنیم؟ تخمین زده می‌شود تنها حدود ۲۰ درصد اقیانوس‌ها شناخته شده و هنوز ۸۰ درصد آن‌ها کشف نشده است؛ پس چرا نباید از علم بشر برای انجام این کار استفاده کرد؟

البته در حال‌ حاضر افراد زیادی در تلاش هستند بخش‌های دیگری از آب‌ها را کشف کنند و به تصویر بکشند. براساس گزارش Bored Panda، مجله Scuba Diving برندگان مسابقه عکس زیر آب سال ۲۰۲۰ را معرفی کرده است؛ مجموعه‌ای جذاب شامل ۱۳ تصویر برنده و تعدادی گزینه افتخاری. این عکس‌ها در کنار یکدیگر هدف یکسانی دارند و آن نشان دادن هرچه بیشتر حیات وحش زیر آب است.

از نگاه لنز شما (Through Your Lens) یک مسابقه عکاسی است که توسط Scuba Diving برگزار می‌شود. ۲۰۲۰ شانزدهمین سال است که این مسابقه زیبایی‌ اقیانوس‌ها و دریاها را نشان می‌دهد. با بیش از ۲۶۰۰ ارسال عکس در سال مذکور، این مسابقه همچنین بالاترین تعداد ارسال عکس را در طول تاریخ به خود اختصاص داده است.

 از میان ۲۶۳۶ عکس ارسالی، هیئت داوران ۱۳ تصویر برنده و همچنین ۱۵ برنده‌ی افتخاری را در چهار گروه مختلف شامل: رفتار، دوربین کامپکت، ماکرو و واید-انگل انتخاب کردند.

در وب‌سایت این مجله نوشته شده است:

در میان ۲۶۳۶ عکس ارسال‌شده برای این مسابقه، تصاویری وجود داشت که مرزهای چهار دسته‌بندی مشخص شده ما را تحت فشار قرار می‌داد و گاهی اوقات داوران را به این فکر می‌انداختند که چگونه کسی در دنیا قادر به گرفتن چنین عکسی است.

برنده جایزه بزرگ ۲۰۲۰ ایوانز باودین بود که عکس خیره‌کننده‌ای از گروهی ماهی‌ چسبنده رمورو در دهان کوسه‌نهنگ ماده ۱۲ متری در باخای کالیفرنیای مکزیک گرفت.

 برندگان جایزه اول چهار دسته دیگر به شرح زیر است:

  • ژول کیسی با عکسی از اسب دریایی سرکوتاه که در خلیج بندر فیلیپ استرالیا در حال تغذیه است ،موفق به برنده شدن در دسته‌ی «رفتار» شد.  
  • توبیاس فریدریش با عکسی از یک موجود نوجوان روی یک برگ درخت خرما در آنیلائوی فیلیپین موفق به برنده شدن در دسته «دوربین کامپکت» شد.
  • جفری هاینز با عکسی از یک اسب دریایی در ساحل وست پالم فلوریدا در گروه «ماکرو» مقام آورد.
  • مارتین استرمیسکا با عکسی از اشعه خورشید در زیر آب در پورتو مورلوس مکزیک در گروه «واید-انگل» از دیگر رقبا پیشی گرفت.

تصاویر منتخب می‌توانند نگاه شما را به دنیای موجودات درون اقیانوس‌ها و دریاها تغییر بدهد. در زیر هر تصویر، از زبان هنرمندی که آن را ثبت کرده، توضیحی ذکر شده است.

برنده‌ افتخاری

مارتین استرمیسکا، اشتایر، اتریش

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

در اوایل بهار، درحالی‌که قله‌های کوه در اطراف روستای تراگوس هنوز پوشیده از برف است، پوشش چمنزار دریاچه سبز (Grüner See) شکوفا می‌شود. در ماه‌های بعد، هنگامی که دمای شب به زیر صفر نمی‌رسد، برف ذوب می‌شود و از نهرها پایین می‌آید تا دریاچه را با آب شفاف و زلال پر کند. علفزار، با گل‌های تازه شکفته و چمن سبز و زیبا، مملو از آب ‌می‌شود و برای دو ماه آینده یک پارک شگفت‌انگیز زیر آب ایجاد می‌کند.

برنده جایزه بزرگ

ایوانز باودین، باخا کالیفرنیا، مکزیک

در ژوئن سال ۲۰۲۰، با یک مجوز ویژه برای ثبت تصاویری از زندگی موجودات دریایی و اثرات کاهش ترافیک دریایی به دلیل شیوع ویروس کرونا به سفری رفتم. بعد از دو ساعت در آب بودن و دیدن گروهی از کوسه‌های ابریشمی که نزدیک سطح شنا می‌کردند، کاپیتان قایق ما با صدای بلند فریاد زد:

کوسه‌نهنگ، درست پشت سرت!

یک ماده که بیشتر از ۱۲ متر طول داشت دقیقا همان‌جایی بود که این فرد اشاره کرد. دیدن این موجود به اندازه‌ کافی تعجب‌آور بود؛ اما دیدن بیش از ۵۰ ماهی چسبنده رمورا که با آرامش از یک سواری رایگان در دهان این موجود لذت می‌بردند، شگفتی من را چند برابر کرد.

برنده‌ افتخاری

کریس گوگ، بونیر

پس از مدت‌زمانی ‌که انگار قرار نبود تمام شود، سرانجام فلامینگوها در گل شنی مکانی که من از طلوع آفتاب در آن بی‌حرکت خوابیده بودم، دوباره شروع به غذا خوردن کردند. همان‌طور که این موجودات در حال رد شدن بودند، لجن‌ها را به این طرف و آن طرف جابه‌جا می‌کردند که بخش کوچکی از آن روی دوربین من جا خوش کرد. این یکی فلامینگو که به نظر می‌رسد موجود شجاعی باشد، وقتی دید لجن روی دوربین من ریخته است، جلو آمد و شروع به جابه‌جا کردن آن کرد. همین کار این پرنده فرصتی بسیار کوتاه برای من فراهم کرد تا بتوانم تصویری از نوک این فلامینگو که زیر آب بسیار زیبا بود و چشمان زرد آن بگیرم. 

جایگاه اول در دسته‌ی دوربین کامپکت

توبیاس فردریش، آنیلائو، فیلیپین

من به‌عنوان سفیر برند دوربین‌های SeaLife، علاوه‌ بر دوربین DSLR، برای مواقع خاص همیشه یک DC2000 همراه خود دارم. برای من بسیار جالب است که ببینم چه چیزی را می‌توانم توسط دوربین بسیار کوچکی مانند SeaLife عکاسی کنم و چقدر می‌توانم با آن‌ها به کیفیت تصاویر DSLR نزدیک شوم. این موجود شگفت‌انگیز نوجوان که روی یک برگ خرما نشسته بود، سوژه بسیار خوبی برای آزمایش به نظر می‌رسید. غواصی در نزدیکی آنیلائوی فیلیپین، با حمایت عکاس مایک بارتیک انجام شد.

برنده‌ی افتخاری

مارک هنائور، جزیره آمورگوس، یونان

این تصویر در جزیره آمورگوس یونان گرفته شده است. غارهای زیادی از این دست در امتداد ساحل وجود دارد. تاریکی با رنگ آبی معمولی دریای اژه در تضاد است. یونان همچنین بهشتی برای غواصی آزاد است. این مسئله، آزادی کامل برای تخیل و خلق تصاویر شاعرانه در این مکان را فراهم می‌کند.

 برنده‌ی افتخاری

ماسیمو جورجت، ژاردینس د لارینا، کوبا

در مجمع‌الجزایر کوبا، در میان درختان حرا، یک کلونی کوچک تمساح آمریکایی زندگی می‌کند. برای خلق یک سری عکس مجبور شدم سه روز با آن‌ها در آب بروم و ویژگی‌های مختلف محیط مانند نور و شفافیت آب را بررسی کنم. سپس منتظر ماندم تا تمساح در موقعیت مناسب دربرابر نور پس‌زمینه قرار بگیرد. ایده نهایی این بود که در تصویر ثبت‌شده، بهترین تضاد بین انعکاس خورشید و رنگ آب وجود داشته باشد. 

جایگاه سوم در دسته دوربین کامپکت

انریکو ساموگی، آنیلائو، فیلیپین

هنگام غواصی در آنیلائوی فیلیپین، یک بطری نوشیدنی به‌ظاهر خالی را در شن مشاهده کردم؛ اما چیزی در داخل زندگی می‌کرد. من شروع به عکس‌برداری از موجودی کردم که در آنجا زندگی می‌کرد. بعد از مدتی، متوجه سایه‌ای در پس‌زمینه شدم و چند ثانیه بعد، ماهی را دیدم که در حال بیرون آمدن از مخفیگاه خود بود. من دقیقا زمانی دکمه‌ی شاتر را فشار دادم که آن موجود شروع به خمیازه کشیدن کرد و نگاهش را مستقیم به سمت دوربین انداخت. 

برنده‌ی افتخاری

مارتینا آندرس، دریای سرخ

به‌عنوان یک غواص، هرگز دیدن اولین کوسه بزرگ را فراموش نخواهید کرد. من بسیار خشنود هستم که در دریای سرخ، این کوسه سفید اوتی اقیانوسی زیبا را دیدم. همان‌طور که به آخرین دقایق غواصی نزدیک می‌شدیم، کوسه و اطرافیانش به آرامی دور گروه ما می‌چرخیدند. آن‌ها پیش از اینکه به سفر خود ادامه دهند، با آرامش به تک‌تک ما نگاه کردند. 

جایگاه سوم در دسته ماکرو

رابرت استنسفیلد، بانکو چینچورو، مکزیک

در نوامبر ۲۰۱۹ با یکی از دوستان خوبم به نام هایکو برای ۱۴ روز غواصی در Banco Chinchorro ثبت نام کردیم. هایکو به‌عنوان شوخی برای من هدفی قرار داد. هدف این بود که من می‌توانم از چند نوع گونه‌ی مخلف در مدت زمان حضورم در آنجا عکسبرداری کنم. بنابراین با اینکه غواصی در آن مکان بیشتر به لنزهای واید-انگل نیاز داشت، من یک لنز ۱۰۵ میلی‌متری نیز به همراه خود بردم. در غواصی دوم، در حال آماده شدن برای عکاسی از گروهی مارماهی بودم که چیزی زیر بازوی خود حس کردم. هنگامی که به پایین نگاه کردم، این کوسه‌ پرستار (Nurse shark) ۷ فوتی را دیدم که با اطمینان کامل در حال نگاه کردن به من است. به آرامی بالا و پایین رفتم و استروب‌های خود را برای گرفتن چندین تصویر مختلف جابه‌جا کردم. دیدن این گونه‌ی کوسه در اطراف Banco Chinchorro بسیار جذاب و لذت‌بخش است.

جایگاه دوم در دسته‌ دوربین کامپکت

مارسلو یوهان اوگاتا، تنگه لمبه، اندونزی

برنده مسابقه عکاسی زیر آب

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که یک ماهی می‌تواند به شما بخندد؟ خنده‌دارترین نکته در مورد این غواصی این بود که مدت‌ زیادی طول کشید تا من متوجه شوم یک خوک‌ماهی در این اسفنج دریایی وجود دارد! من برای گرفتن عکس از گونه‌ی خاصی از لابسترها چشمان خود را به این اسنفج دریایی دوخته بودم؛ ولی پس از مدتی متوجه شدم که این ماهی با لبخندی بر لب در آن مکان استتار کرده است. 

جایگاه اول دسته واید-انگل

مارتین استرمیسکا، پورتو مورلوس، مکزیک

در سطح ورودی سنوت، نمی‌دانستم چه فضایی در زیر آن مکان کوچک قرار دارد. هنگامی که پایین آمدم و در خارج از منطقه‌ای که توسط آفتاب روشن شده بود قرار گرفتم، فضای تاریک آشکار شد. وقتی چشمانم به تاریکی عادت کرد، ابعاد عظیم فضا را درک کردم. دوست من که نور خورشید فضای اطرف او را روشن کرده بود، چنان کوچک به نظر می‌رسید که در تمام طول مدت غواصی، سعی کردم بهترین تصویر را از او و فضای عظیم اطرافش ثبت کنم. 

جایگاه سوم در دسته واید-انگل

رافائله لیورنزه، باخا کالیفرنیا، مکزیک

من این عکس را در اکتبر گذشته در باخای کالیفرنیا گرفتم. این اولین ‌بار بود که آنجا بودم؛ بنابراین چند روز طول کشید تا اعتماد بیشتری به دریا و حیواناتی که در آنجا زندگی می‌کنند پیدا کنم. بسیار خوش‌شانس بودم؛ زیرا در آن تعداد زیادی ماهی ساردین در آنجا وجود داشتند و شیرهای دریایی دائما در حال بازی و شکار آن‌ها بودند. برای گرفتن این عکس مدت‌ها در عمق کم شناور بودم و به‌ دنبال لحظه‌ی مناسب برای فشار دادن دکمه می‌گشتم. وقتی آن لحظه فرا رسید، دو شیر دریایی را دیدم که پس از شنا کردن به دو جهت مختلف، به سمت یکدیگر آمدند. ماهی‌های ساردین  برای فرار از دست شکارچی‌ها به همان روش حرکت کردند و مانند امواج موازی دو خط تشکیل دادند. من به‌سرعت این صحنه‌ی زیبا را از حرکت جذاب آن‌‌ها ثبت کردم. 

جایگاه سوم در دسته رفتار

توماس ون پیمبروک، مارسا علم، مصر

این عکس در آب بسیار کم‌عمق گرفته شده است. درحالی‌که در ماه عسل بودیم، نمی توانستیم دربرابر شنا در آب مقاومت کنیم، بنابراین من و همسرم هر روز صبح غواصی می‌کردیم. تا اینکه یک روز لجن‌های زیادی در یک بخش از آب توجه من را به خود جلب کرد. در گل و لای، این سفره‌ماهی زیبا ظاهر شد. ازآنجاکه لجن در حال پخش شدن به جاهای دیگر بود، زمان گرفتن تصویر بسیار محدود بود. سفره‌ماهی در حال تغذیه از مخلوقات کوچک موجود در شن و ماسه بود. پس از چند ثانیه، این موجود زیبا ناپدید شد و ما همچنان از دریای سرخ فوق‌العاده و ماه عسل لذت بردیم.

برنده‌ی افتخاری

انریکو ساموگی، آنیلائو، فیلیپین

من برای ثبت این تصویر از تکنیک شاتر آهسته همراه‌ با یک چراغ قوه و نورهای رنگی استفاده کردم. 

جایگاه دوم در دسته ماکرو

یوری ایوانف، بالی، اندونزی

این خرگوش‌های دریایی یکی از گونه‌های مورد علاقه‌ی من برای عکاسی زیر آب هستند. من آن‌ها را «رنگ‌های زنده دریا» یا «ملکه‌های برفی» می‌نامم. در اینجا iriomotense Phyllodesmium دیده می‌شود که از یکی از غذاهای مورد علاقه خود یعنی مرجان دوکی گورگونی تغذیه می‌کند. این عکس در عمق ۳۲ متری (۱۰۵ فوت) گرفته شده است. زمان برای عکاسی در آن عمق بسیار محدود است؛ بنابراین برای گرفتن این عکس چهاربار غواصی کردم.

جایگاه دوم در دسته واید-انگل

مارک هنائور، جزیره آمورگوس، یونان

غرق شدن کشتی المپیا را می‌توان در فیلم The Big Blue ساخته‌شده توسط لوک بسون در سال ۱۹۸۸ مشاهده کرد. این کشتی در نزدیکی ساحل جزیره آمورگوس در یونان به گل نشست کرد. راز این تصویر در هم‌زمانی اتفاقات نهفته است. هنگام ثبت آن، یک پرتوی نور خورشید تابید تا مناظر زیر آب را روشن کند، سپس یک موج با زاویه مناسب سر رسید تا زیبایی تصویر را چند برابر کند. در نهایت غواص باید به شکلی قرار می‌گرفت که صورتش به سمت لاشه کشتی باشد. برای ثبت این عکس بارها تمرین کردیم. 

برنده‌ی افتخاری

انریکو سوموگی 

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

برنده‌ی افتخاری

آندری شپاتاک، دریای ژاپن

Sepiola birostrata، یکی از دو گونه ماهی دریایی ساکن شمال دریای ژاپن است. این ماهی در طول روز زیر شن‌ها پنهان می‌شود و تنها اگر شانس داشته باشید می‌توانید آن را پیدا کنید. اما این موجود در شب شکار خود را آغاز می‌کند. با وجود اندازه کوچکشان که در حدود تنها یک اینچ است، این ماهی‌ها شکارچیان ماهری هستند و می‌توانند با مهارت بالا میگو و خرچنگ بگیرند. معمولاً تعداد زیادی از آن‌ها در ماه جولای، بالاتر از کف شنی، در اعماق ۱۵ تا ۴۰ فوتی وجود دارد. من موفق شدم طی یک غواصی شبانه با این موجود زیبا ملاقات کنم. رنگ آن خارق‌العاده بود. 

برنده‌ی افتخاری

شان اشتاینگر، جزیره تونگا

یک بچه نهنگ کوهان‌دار در حال شنا کردن در آب‌های زمردی و آبی تونگا بود و مادر و اسکورت آن در حال همراهی این موجود بودند. همان‌طور که لویاتان‌ها مستقیماً زیر من حلقه می‌زدند، این نهنگ کوچک برای هوای تازه به سمت سطح آب می‌رفت. با جمع کردن پره‌های مخصوص غواصی آزاد خودم، آماده ثبت تصویر شدم. لحظه‌ای بعد، مادر ظاهر شد تا کودک خود را از غریبه‌ای که در حال عکس گرفتن است دور کند. 

برنده  افتخاری

لورین فرتی

 برنده‌ی افتخاری

دنیس ویتستون، پالم بیچ، فلوریدا

من این تصویر ماهی پرنده «اسکادران» را در تاریخ ۳۱ می سال ۲۰۲۰ هنگامی که در حال غواصی در اطراف تکه‌ی سارگاسوم بودم ثبت کردم. هنگامی که در حال ورود به آب بودم، دوستم لازارو رودا به من اطلاع داد که یک گروه ماهی پرنده روی سطح وجود دارد. در عرض چند دقیقه توانستم عکس را بگیرم.

جایگاه اول در دسته رفتار

ژول کیسی، خلیج بندر فیلیپ، استرالیا

این اسب دریایی که تصویر آن طی یک روز غواصی در اسکله بلرگوری در بندر فیلیپ خلیج استرالیا ثبت شد، در نزدیکی سطح غذا تغذیه می‌کرد و آزادانه از یک علف هرز شناور به علف بعدی می‌رفت. من مطمئن نیستم که آیا اسب دریایی پای لوله‌‎ماهی را با علف هرز اشتباه گرفته یا این کار را به‌صورت عمدی انجام داده است. لوله ماهی بلافاصله تلاش کرد تا از چنگ اسب دریایی خلاص شود. این کشمکش فقط حدود ۱۰ ثانیه به طول انجامید که برای ثبت این لحظه کافی بود.

برنده‌ی افتخاری

فرانکو تولی

ماهی‌های ماده‌ و نر سودانتیا عموما بر سر محل زندگی با یکدیگر درگیر نمی‌شوند؛ اما در بعضی زمان‌های سال ممکن است جنگیدن نرها را برای دلایلی مانند محل زندگی مشاهده کنیم.

جایگاه اول در دسته ماکرو

جفری هاینز، وست پالم بیچ، فلوریدا

هرگز نمی‌دانید که هنگام غواصی در آب سیاه چه چیزی پیدا خواهید کرد. یک شب ممکن است ماهی لاروی کوچک سر راه شما قرار بگیرد و شبی دیگر کوسه ماکو یا ابریشمی ببینید. اما در اغلب مواقع در حال جست‌وجوی موجودات ریز و پلانکتون‌ها هستید. پشتکار و تمرکز کلید موفقیت در یافتن سوژه در هنگام حرکت است. حدود ۴۵ دقیقه بعد از غواصی ۹۰ دقیقه‌ای، شروع به ردیابی توده‌های کوچک سارگاسوم کردم که همیشه در یک غواصی در آب سیاه دیده می‌شوند. این اسب دریایی را در سومین توده‌ای که بررسی کردم یافتم.

 جایگاه دوم در دسته رفتار

جری آریاگا، خلیج آمبون، اندونزی

در خلیج زیبای آمبون غواصی می‌کردیم. من در زیر قایق‌های ماهیگیری در Laha، یکی از مکا‌ن‌های مورد علاقه غواصی در منطقه، شنا می‌کردم. از گوشه چشمم مارمولک‌ماهی را دیدم که ناگهان از روی تخته سنگ پرید؛ واقعا سریع بود، مثل اژدر! سریع شنا کردم و نزدیک‌تر شدم و مارمولک‌ماهی را پیدا کردم که ماهی دیگری را به دندان کشیده بود. موفق شدم این تصویر را درست قبل از رفتن مارمولک‌ماهی با غذای خوشمزه‌اش ثبت کنم.

برنده‌ی افتخاری

رناتا رومئو، شرم‌الشیخ، مصر

به نظر شما کاربران زومیت، کدام تصویر از بقیه آثار برتر مسابقه‌ی مجله Scuba Diving بهتر بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات