برند‌‎‌گان افتخاری عکاس سال حیات وحش؛ زیبایی‌ها و زشتی‌های طبیعت

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
برندگان افتخاری مسابقه‌ی «عکاس سال حیات وحش» ۲۰۱۹، زیبایی‌ها و زشتی‌های حیات وحش را نشان می‌دهند.
تبلیغات

عکاس سال حیات وحش (Wildlife Photographer of the Year) مسابقه‌ای است که توسط موزه تاریخ طبیعی لندن آغاز شده و هرساله میزبان تصاویر بسیاری از سراسر جهان است. مدتی پیش مجموعه‌ای از ۱۵ تصویر «برندگان افتخاری» مسابقات سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این تصاویر نشان می‌دادند عکاس‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بسیار توانمند هستند و رقابت با آن‌ها واقعا دشوار است.

براساس گزارش Petapixel، این مسابقه که پنجاه و پنجمین سال خود را سپری می‌کند، حدود ۵۰ هزار اثر از عکاس‌های ۱۰۰ کشور مختلف دریافت کرده است. هرساله نمایشگاه تصاویر برندگان در موزه مذکور افتتاح می‌شود. در ادامه ۱۵ تصویر جذاب ارسال‌شده برای این مسابقه را مشاهده می‌کنید که مدعیان رقابت برای عکاس سال حیات وحش هستند. در پایین هر تصویر، توضیحاتی درباره‌ی آن ارائه شده است.

برنده‌ی افتخاری عکاس جوان حیات وحش: ۱۱ الی ۱۴ ساله

اثر کارلوس پرز ناول

هنگامی که خانواده‌ی کارلوس سفر به پارک ملی Soberanía پاناما را برنامه‌ریزی کردند، دیدن خرس‌های تنبل (sloths) در دستور کار اصلی آن‌ها قرار گرفت. آن‌ها برای پیدا کردن و مشاهده این حیوان بامزه ناامید نشدند. به مدت چندین روز، کارلوس می‌توانست از مکانی که در برج سایبان پارک مذکور برای مشاهده جنگل ساخته شده است، نه‌تنها از پرندگان بلکه از این تنبل سه‌انگشتی گلوقهوه‌ای عکسبرداری کند. خز نارنجی و نوار تیره پشت این حیوان نشانی است که آن را به‌عنوان یک نر بالغ مشخص می‌کند. این خرس تنبل از درخت سکروپیا آویزان و در حال استراحت بود؛ اما گاهی اوقات به‌آرامی در امتداد شاخه‌ حرکت می‌کرد تا به برگ‌های جدید برسد.

صبح آن روز درحالی‌که جنگل مملو از مه بود، کارلوس خرس تنبل در حال حرکتی را مشاهده کرد و تصمیم به ثبت این لحظه با یک ترکیب جدید گرفت. او خود را از سطح معمول پایین‌تر آورد تا بتواند از زاویه‌ی جدیدی از این حیوان عکس بگیرد؛‌ البته کارلوس به این مسئله نیز توجه کرد که ویژگی‌های اصلی این خرس تنبل که شامل دست‌های قلاب‌مانند، خز بلند و حلقه دور چشم می‌شوند، قابل مشاهده باشند. این عکاس جوان با قرار دادن عمدی خرس تنبل در گوشه‌ی فریم ، توانست با موفقیت اتمسفر جنگل را نیز ثبت کند.

برنده‌ی افتخاری بخش رفتار: پستانداران

اثر آدریان هیرسکی

عکاس سال حیات وحش

یک اسب آبی تازه متولد‌شده که تنها چند روز سن داشت در قسمت کم‌عمق دریاچه کاریبای زیمبابوه نزدیک مادرش بود که ناگهان نر بزرگی به آن‌ها حمله‌ور شد. این موجود مادر را دنبال کرد، سپس حیوان تازه متولد‌شده را در دهان عظیم خود گرفت به‌طوری‌که کاملا مشخص بود قصد کشتن آن را دارد. پس از سعی در غرق کردن این حیوان کوچک، تلاش کرد آن را در دهان خود له کند. در تمام این مدت، مادر با نگرانی در حال نگاه کردن به این صحنه بود.

آدریان موفق شد با واکنش سریع‌ خود، درام تکان‌دهنده‌ای را ثبت کند. کودک‌کشی در بین اسب‌های آبی نادر است؛ اما شاید ناشی از استرس ازدحام بیش از حد هنگام خشک شدن استراحتگاه‌های روزانه‌ی آن‌ها باشد. یک نر ممکن است با کشتن جوانانی که متعلق به او نیستند، شانس تولید مثل خود را افزایش بدهد و باعث تحریک ماده‌ها به جفت‌گیری با خود شود. اسب‌های آبی موجوداتی هستند که بسیار از منطقه‌ی زندگی خود محافظت می‌کنند و در این زمینه خشن هستند؛ در نتیجه بین آن‌ها نبردهای خونین مسئله‌ی غیر عادی به‌حساب نمی‌آید. اگر آن‌ها با دیدن موجودی احساس خطر کنند، حمله می‌کنند. اسب‌های آبی به انسان‌ها نیز حمله می‌کنند و آن‌ها را می‌کشند.

برنده‌ی افتخاری بخش سیاه و سفید

اثر الکس موستارد

در آب زلال دریای سرخ، دسته‌ای از ماهی‌ها به طرز خارق‌العاده‌ای ۲۵ متر پایین‌تر از لبه‌ی یک صخره به‌صورت دایره‌ای شنا می‌کنند. نام این محل که در واقع یک پارک ملی در انتهای شبه جزیره سینای مصر برای تجمع تخم‌ریزی ماهی‌های صخره‌ای است، راس محمد (Ras Mohammad) بوده و طی ۲۰ سال گذشته الکس بارها به اینجا سفر کرده است. او می‌گوید:

من همیشه چیزهای جدیدی در این مکان می‌بینم. این بار نوبت به دیدن تعداد زیاد ماهی bigeye رسیده بود.

رفتار حلقه‌ای آن‌ها یک تمرین دوست‌یابی قبل از جفت‌گیری است. البته این رفتار می‌تواند مانع کشته شدن توسط شکارچیان ‌بشود. عموما گردهمایی اینگونه ماهی‌ها به‌راحتی طعمه ماهیگیران می‌شوند. اما در این مکان قرار نیست چنین اتفاقی رخ دهد؛ زیرا پارک ملی مذکور منطقه‌ای است که ماهیگیری در آن وجود ندارد. الکس موفق شد با استفاده از لنزی با زاویه دید ۱۳۰ درجه، حلقه‌ی این ماهی‌ها که نور خورشید و استروب‌های او را منعکس می‌کردند، دربرابر آب عمیق آبی‌رنگ ثبت کند.

برنده‌ی افتخاری بخش رفتار: پرندگان

اثر دیانا ربمن

یک صبح بسیار سرد در جزیره هوکایدو ژاپن، دیانا با صحنه‌ای زیبا و لذت‌بخش روبه‌رو شد. دسته‌ای از تیت‌های دم‌بلند و تیت‌های مردابی دور یک قندیل که از شاخه‌ای آویزان بود گرد هم آمده بودند و نوبتی به آن نوک می‌زدند. در این تصویر، یک تیت دم‌بلند هوکایدو برای ثانیه‌ای در هوا معلق می‌ماند تا به نوبت خود برای نوک زدن به قندیل برسد. اگر خورشید بیرون بیاید و یک قطره آب از این قندیل تشکیل شود، پرنده‌ی بعدی که در صف قرار دارد، به‌جای نوک زدن آن را می‌نوشد. به گفته‌ی عکاس، انجام این فعالیت و چرخش به قدری سریع انجام می‌شد که تقریبا به نظر می‌رسید کل فرایند توسط کسی طراحی شده باشد.

دو روز بعد، دیانا بازگشت و دریافت که با دمای هوا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد قندیل مذکور هنوز باقی مانده است و تیت‌ها همچنان از آن می‌نوشند. اما هنگامی که خورشید بیرون آمد و یخ‌ها شروع به ذوب شدن کردند، یک تیت دم‌بلند ترجیح داد به‌جای اینکه دور قندیل پرواز کند، به آن بچسبد. این کار باعث شد که با ‌سرعت تمام این فرایند به پایان برسد؛ زیرا قندیل ترک خورد به زمین سقوط کرد.

برنده‌ی افتخاری بخش رفتار: پستانداران

اثر ادواردو دل آلامو

یک پنگوئن جنتو که در میان دیگر گونه‌ها سریع‌ترین شناگر زیر آب محسوب می‌شود، در حال فرار از دست فک پلنگی است که از آب بیرون آمده و او را دنبال می‌کند. ادواردو انتظار چنین اتفاقی را داشت. او این پنگوئن را هنگامی که در حال استرحت روی یک تکه یخ بود، مشاهده کرد و برای مدتی زیر نظر داشت. اما وی همچنین یک فک پلنگی را دیده بود که در سواحل شبه جزیره قطب جنوب، نزدیک به محل زندگی جنتو در جزیره کوورویل در حال گشت‌زنی است. درحالی‌که ادواردو به سمت پنگوئن می‌رفت، فک مذکور مستقیم از زیر قایق او عبور کرد و لحظاتی بعد، با دهان باز از آب بیرون زد. پنگوئن توانست از آب بیرون بیاید؛ اما به نظر می‌رسید که این فک، شکار کردن آن را به یک بازی تبدیل کرده است.

فک‌های پلنگی شکارچیان قهار و وحشتناکی هستند. طول ماده‌ها می‌تواند به ۳٫۵ متر برسد و وزن آن‌ها بیش از ۵۰۰ کیلوگرم باشد؛ البته نرها کمی کوچک‌تر هستند. بدن باریک آن‌ها برای سرعت خلق شده است. آرواره‌های پهن این موجوات دندان‌های نیش بلند و آسیاب‌ تیز را در خود جای داده است که می‌تواند بدن هر طعمه‌ای را بدرد. آن‌ها تقریبا هر چیزی را شکار می‌کنند؛ از ماهی گرفته تا کودکان دیگر گونه‌های فک می‌توانند منوی غذای متنوع این موجود را تشکیل بدهند. این موجودات با شکار خود بازی می‌کنند، برای مثال، همین فک پلنگی پنگوئن را بیش از ۱۵ دقیقه دنبال کرد تا در نهایت آن را به دندان بکشد.

 برنده‌ی افتخاری بخش زیر آب

اثر فابین میشنت

جک‌فیشی نوجوان از داخل یک عروس دریایی کوچک، در کنار تاهیتی در پلینزی فرانسه به بیرون نگاه می‌کند. درحالی‌که جایی برای پنهان شدن در اقیانوس باز وجود ندارد، این موجود عروس دریایی را به‌عنوان یک پناهگاه مسافرتی یک‌شبه در نظر گرفته است. این جک‌فیش داخل عروس دریایی رفته تا شاخک‌های گزنده‌ی عروس دریایی آن را از آسیب شکارچیان در امان بگذارد.

فابین می‌گوید:

در صدها غواصی شبانه‌ی خود، هرگز یکی از این دو موجود را بدون دیگری ندیده‌ام.

هنوز مشخص نیست که آیا این عروس دریایی فایده‌ای دارد یا چرا با اسیدی شدن آب، رابطه‌ی این دو از بین می‌رود. غواصی در آب‌های عمیق و تاریک تخصص فابین است؛ برای مثال همین عکس در عمق ۲۰ متری ثبت شده است. زئوپلانکتون‌ها از اعماق آب‌های تاریکی به سمت بالا مهاجرت می‌کنند تا از فیتوپلانکتون‌های ساکن سطح (که به نور خورشید نیاز دارند) تغذیه کنند و سپس شکارچیان دیگر به سراغ آن‌ها می‌آیند. فابین در تصویر خود المان‌های جذابی را در لحظه‌ی درست با یکدیگر ترکیب کرده و این اثر هنری ثبت شده است.

 برنده‌ی افتخاری بخش گیاهان و قارچ‌ها

اثر فرانک دشاندول

در سفری شبانه در جنگل بارانی آمازون پرو، فرانک متوجه شد که این شپشک با ظاهری عجیب و غریب به ساقه‌ی یک سرخس چسبیده است. چشمان براق آن نشان می‌داد که مرده است و سه قارچ مانند آنتن از قفسه سینه آن رشد کرده بودند که اصطلاحا به آن‌ها «قارچ زامبی» می‌گویند. این نوع قارچ انگلی درحالی‌که شپشک زنده بوده، درون آن رشد کرده‌ و پس از مدتی کنترل عضلات را به دست گرفته است. این قارچ شپشک را مجبور کرده تا بالای این گیاه بیاید. زمانی‌که موجود به ارتفاع مناسبی برای رشد قارچ رسیده، شپشک به گیاه محکم چسبیده است.

در این مرحله قارچ انگلی برای رشد از اجزای داخلی شپشک تغذیه و کپسول‌هایی مملو از هاگ‌های کوچک بسیاری برای آلوده کردن طعمه‌های جدید ایجاد می‌کند که می‌تواند به وسیله‌ی آن نسل خود را ادامه بدهد. «قارچ‌های زامبی» به زندگی انگلی درون بدن حشرات شهرت دارند.

فرانک برای نشان دادن پوزه کشیده این شپشک و کپسول‌های مملو از هاگ قارچ زامبی، سوژه را با یک پس‌زمینه محو همراه کرده است. به گفته‌ی این عکاس روز بعد، هاگ‌ها آزاد، قارچ خشک و مأموریت انجام شده بود.

 برنده‌ی افتخاری بخش حیات وحش شهری

اثر جیسون بانتل

در این تصویر یک راکون که همیشه سعی در سازگار کردن خود با محیط دارد، سرش را از داخل یک فورد پینتو ۱۹۷۰ در یک مزرعه متروک در ساسکاچوان کانادا بیرون آورده است. در صندلی عقب، پنج توله‌ی بازیگوش آن با هیجان بازی می‌کنند. این احساسی بود که توسط جیسون منتشر شد. وی که هنگام ثبت این تصویر در منطقه‌ای بدون هیچ صدایی مخفی شده، چندین سال برای گرفتن چنین تصویری صبر کرده بود. تنها راه ورود به این خودرو، سوراخ کوچک روی شیشه جلوی آن است. این شکاف به قدری کوچک است که هیچ کایوتی نمی‌تواند وارد خودرو شود؛ کایوت‌ها شکارچیان اصلی راکون‌های منطقه هستند. همین دلیل کافی بود که این راکون مادر، فورد قدیمی را مکانی ایده‌آل برای داشتن چند فرزند بداند.

در عصری که این تصویر ثبت شد، راکون سر خود را از سوراخ بیرون آورده بود تا محیط اطراف را بررسی کند. همین حرکت این موجود برای گرفته شدن چنین عکسی توسط جیسون کافی بود. پس از ثبت این عکس، راکون از مخفیگاه خود بیرون آمد تا شب را به شکار کردن بگذراند. از میوه‌، آجیل و تخم پرندگان گرفته تا بی‌مهرگان و مهره‌داران کوچک غذای این حیوان را تشکیل می‌دهند.

 برنده‌ی افتخاری عکاسی خبری از حیات وحش

اثر جو آن مک آرتور

پوست‌های مار زنگی به دیوار سنجاق شده‌اند و اطراف آن‌ها اثراتی از دست‌های خونین دیده می‌شود. آن‌ها نشانه‌‌های پیروزمندانه‌ی افرادی هستند که در گردهمایی سالانه مارزنگی در sweetwater تگزاس شرکت می‌کنند.

سالانه ده‌ها هزار مار زنگی برای این جشنواره چهارروزه به دام می‌افتند. در بهار، برای بیرون آوردن مارها از گودال‌های زمستانی آن‌ها، از بنزین استفاده می‌شود. اکنون در بسیاری از ایالت‌های آمریکا این جشنواره ممنوع است.

 قبل از اینکه مارهای زنگی را به این جشنواره بیاورند، در شرایط بد نگه‌داری می‌شوند. سپس آن‌ها را برای سرگرمی شرکت‌کنندگانی که برای پوست کندن آن‌ها پول پرداخت می‌کنند، می‌کشند.

طرفداران این حرکت دسته‌جمعی ادعا می‌کنند که انجام چنین کاری به منظور کنترل جمعیت مارهای سمی برای اطمینان از ایمنی مردم، حیوانات خانگی و دام‌ها است. اما مخالفان این عمل را نفی می‌کنند و آن را آسیب‌رسان به محیط زیست و غیر انسانی می‌دانند. به گفته‌ی جو آن، ناراحت‌کننده‌ترین مسئله در این تصویر این بود که بسیاری از آثار دست خون‌آلودی که روی پوست‌های قرار داشتند متعلق به کودکان بود.

برنده‌ی افتخاری بخش گیاهان و قارچ‌ها

اثر میشل روگو

ساقه‌های باریک هزار برگ آبزی اوراسیایی، که برگ‌های نرم زیبایی دارد،‌ از بستر دریاچه نوشاتل سوئیس به آسمان می‌رسند. میشل از مناطق آب شیرین در سراسر جهان عکس گرفته است؛ اما این اولین باری بود که در دریاچه نزدیک به خانه خود غواصی می‌کرد. او در حال شنا در نزدیکی سطح بود که مجذوب زیبایی گیاهان و گل‌های کوچک مایل به قرمز شد. پس از مدتی او متوجه ناپدید شدن توده‌ای از گیاهان در زیر آب شد. میشل خیلی آرام به عمق بیشتری از آب فرو رفت. وقتی به مکان نسبتا عمیقی رسید، خود را در جنگل زیرآبی یافت که منظره‌ی محصورکننده‌ای داشت.

 هزاربرگ آبزی بومی اروپا، آسیا و شمال آفریقا است؛ اما در سراسر جهان یافت می‌شود. این گیاه می‌تواند حتی از قطعات کوچک خود رشد کند و به‌راحتی قابل انتقال است. گیاه مذکور به‌سرعت در دریاچه‌ها، برکه‌ها و آب‌های آرام تکثیر می‌شود و حتی می‌تواند با رشد متراکم، از گونه‌های بومی پیشی بگیرد. هنگامی که میشل ساقه‌ها را بررسی کرد متوجه شد که بعضی از آن‌ها از دسته‌های زیادی از صدف‌های سیاه گورخری پشتیبانی می‌کنند. این نرم‌تنان کوچک که از روسیه و اوکراین منشأ گرفته‌اند، توسط قایق‌ها در آب‌های مختلف پخش می‌شوند. می‌توان بیشتر آن‌ها را در اروپای غربی و آمریکای شمالی یافت. تغذیه این موجودات به‌طور قابل توجهی تراکم پلانکتون را کاهش و وضوح آب را افزایش می‌دهد.

میشل این اثر را هنگامی که با دقت تمام در این جنگل زیرآب در حال غواصی بود، خلق کرد. به منظور انتقال احساس خیره شدن از کف جنگل آبی آن هم از میان درختان بسیار زیاد، او این عکس را به‌صورت واید-انگل ثبت کرده است.

 برنده‌ی افتخاری بخش رفتار: بی‌مهرگان

اثر مینگوی یوان

عکاس این اثر هنری هنگام ثبت آن روی پیله قابل ‌توجه یک شفیره پروانه سینا (Cyna) متمرکز شده است. یک مکان معمولی برای این موجود، جایی شبیه به یک تنه درخت یا سنگ است؛ مانند جنگل‌های بارانی شیشوانگ بانا واقع در جنوب غرب چین، جایی که مینگوی مشغول عکسبرداری بود. اما این کرم ابریشم برای پیله کردن یک دیوار را انتخاب کرده بود. این موجود برای خود قفس ظریف پیله‌ای ساخته بود که تنها ۴ سانتی‌متر طول داشت.

این پیله باید بتواند از شفیره دربرابر بعضی شکارچیان محافظت کند؛ اما احتمالاً دربرابر زنبورهای انگل مقاوم نیست. هنگامی که کرم ابریشم در حال ساخت پیله است،‌ از دهانش ابریشم بیرون می‌آورد تا برای خود رشته‌های تقریبا نامرئی تولید کند که با استفاده از آن‌ها معلق شود.

 برنده‌ی افتخاری بخش رفتار: پستانداران

اثر پیتر هایگارت

عکاس سال حیات وحش

در یک برخورد نادر، یوزپلنگ نر تنها توسط یک گله سگ وحشی آفریقایی احاطه شده است. هر دو گونه از بیشتر محدوده‌های قبلی خود ناپدید شده‌اند و کمتر از ۷ هزار عدد از آن‌ها باقی مانده که عمدتا به دلیل از بین رفتن زیستگاه آن‌ها است. تراکم زیستی هر دو گونه نسبت به قبل کاهش چشم‌گیری داشته است.

پیتر هنگام ثبت این تصویر در حال دنبال کردن این سگ‌ها در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی زیمانگا کوازولو-ناتال واقع در آفریقای جنوبی بود. زمانی‌که سگ‌های وحشی با این گربه‌ی بزرگ روبه‌رو شدند یک قلاده گراز از گله خود فرار کرده بود. در ابتدا سگ‌ها محتاط بودند ؛ اما با رسیدن بقیه اعضای گروه ۱۲ نفره، اعتماد به نفس آن‌ها بیشتر شد و شروع به محاصره یوزپلنگ کردند. آن‌ها در هنگام انجام این کار از هیجان زوزه می‌کشیدند. یوزپلنگ سالخورده که گوش چپش پاره شده بود، برای ترساندن سگ‌ها از خود صداهایی درمی‌آورد. پیتر این تصویر را با فوکوس کردن روی چهره‌ی این گربه‌ی بزرگ، هنگامی که سگ‌های وحشی گرد و خاک به پا کرده بودند، ثبت کرد. در عرض چند دقیقه این مجادله با فرار یوزپلنگ به پایان رسید.

 برنده‌ی افتخاری بخش سیاه و سفید

اثر رالف اشنایدر

گویا فک ودل در این تصویر چیزی در محکم در بغل گرفته و به خواب عمیقی رفته است. این حیوان که روی یک یخ متصل به خشکی واقع در بندر لارسن جورجیا جنوبی، دراز کشیده، نسبتا دربرابر شکارچیان ایمن است و می‌تواند با خیال راحت استراحت و غذا را هضم کند. فک پلنگی و وال‌های قاتل شکارچیان این حیوان هستند.

فک‌های ودل پستاندارانی هستند که در زیستگاه‌های ساحلی اطراف قاره قطب جنوب زندگی می‌کنند. طول آن‌ها تا ۳٫۵ متر می‌رسد و ماده‌های این گونه تا حدی بزرگ‌تر از نرها هستند. بدن بزرگ آن‌ها در یک لایه ضخیم چربی پوشانده شده است تا این حیوان در بالا و زیر آب‌های یخی اقیانوس جنوبی گرم نگه داشته شود. این گونه‌ی فک که از ماهی‌‌های بزرگ تغذیه می‌کنند غواصان ماهری هستند و می‌توانند با داشتن ذخایر زیادی از پروتئین میوگلوبین اتصال‌دهنده اکسیژن در عضلات خود تا عمق ۵۰۰ متری شنا کنند.

رالف هنگام ثبت این تصویر از فک خواب‌آلود روی قایق بادی خود، ‌از پس‌زمینه سفید یخ و نور ملایم آسمان استفاده کرد تا افکت عکس‌های پرتره استودیویی را تقلید کند. پس از اینکه او عکس ثبت‌شده را به نمونه‌ی سیاه و سفید تبدیل کرد، تناژ و بافت خز خالدار این فک بیشتر از قبل نمایان شد.

برنده‌ی افتخاری عکاسی خبری از حیات وحش

اثر متیو وار

از دور، ساحل واقع در پناهگاه ملی حیات وحش Bon Secour در آلاباما جذاب به نظر می‌رسید؛ آسمان آبی، ماسه نرم و لاک‌پشت دریایی که کناری استراحت می‌کرد. اما هرچه میتو و تیم گشت‌زنی همراه او به این لاک‌پشت نزدیک‌تر می‌شدند، جزئیات بیشتری از شرایط این حیوان نمایان می‌شد. آن‌ها پس از مدتی فهمیدند که گردن این موجود درون یک حلقه کشنده متصل به یک صندلی ساحلی،‌ گیر کرده است.

این گونه با داشتن اندازه حدود ۶۵ سانتی‌متری نه‌تنها یکی از کوچک‌ترین لاک‌ پشت‌های دریایی است، بلکه نسل این موجود بیشتر از دیگران در خطر انقراض قرار دارد. طی ۵۰ سال گذشته، فعالیت‌های انسانی از مصرف تخم و گوشت گرفته تا صید تصادفی در تورهای ماهیگیری، تعداد آن‌ها را بسیار کاهش داده است. امروزه، با وجود وجود منطقه‌ی حفاظت‌شده در امتداد ساحل غربی خلیج مکزیک و الزام رعایت تمام نکات مهم برای حفظ آن‌ها، هنوز هم نسل این گونه‌ی لاک‌پشت تهدید می‌شود.

اما همان‌طور که میتو مشاهده کرد، خطر دیگری که این موجودات را تهدید می‌کند حجم زیاد وسایل و تجهیزات ماهیگیری دور انداخته‌شده و زباله‌ها است که در نهایت به اقیانوس‌ها می‌رسند و باعث آسیب یا مرگ حیوانات دریایی می‌شوند.

برنده‌ی افتخاری عکاسی خبری از حیات وحش

اثر توماس پی پسک

در این تصویر یک نهنگ خاکستری جوان کنجکاو دیده می‌شود که در حال نزدیک شدن به دستان فردی است که از یک قایق توریستی به درون آب وارد شده. در تالاب سن ایگناسیو واقع در ساحل باخای کالیفرنیای مکزیک، نهنگ‌های خاکستری نوزاد و مادران آن‌ها به سمت دست‌های انسان‌ می‌آیند؛ آن‌ها به‌راحتی اجازه می‌دهند که سر یا کمر آن‌ها را لمس کنید. این تالاب یکی از سه مکان مشخص برای زایمان و پناهگاه نهنگ‌های خاکستری است. محل مذکور برای تولید مثل نهنگ‌های خاکستری شرقی شمال اقیانوس آرام که در معرض انقراض قرار دارند، مکانی کلیدی است. شکار نهنگ جمعیت غربی این موجودات را در معرض نابودی قرار داده و آن‌هایی که روزی در مناطق آتلانتیک شمالی زندگی می‌کردند به‌طور کلی نابود کرده است. این حملات حتی می‌تواند باعث رفتار تهاجمی نهنگ‌ها نسبت به قایق‌ها شود. ماهیگیران در سان ایگناسیو مدت‌زمان زیادی به دلیل این اتفاق برای ماهیگیری هراس داشتند.

اما در دهه ۱۹۷۰، یک نهنگ جوان به ماهیگیری که جرأت دست دراز کردن و لمس آن را داشت نزدیک شد. از آن زمان اعتماد بین نهنگ‌ها و انسان‌ها افزایش یافته است و امروزه بسیاری از ماده‌ها به‌طور فعال نهنگ‌های تازه متولدشده‌ را به تعامل با مردم ترغیب می‌کنند. اکنون ماهی‌گیران نیز در زمستان با آمدن افراد زیاد برای تماشای نهنگ‌ها و لمس آن‌ها درآمد خوبی کسب می‌کنند.

در تالاب سن ایگناسیو که یک میراث جهانی است، تماشای نهنگ به دقت مدیریت می‌شود. قایق‌ها محدود هستند، در فصل زمستان ماهیگیری انجام نمی‌شود و تعامل فقط در زمان صورت می‌گیرد که نهنگ‌ها فرد را انتخاب کنند. چند سال پیش، افرادی که در حال مدیریت این بخش هستند با حمایت بین‌المللی، پس از نبرد طولانی موفق شدند یکی از کارخانه‌هایی که ممکن بود به این زیست‌بوم آسیب برساند متوقف کنند.

توماس پی پسک، عکاس و زیست‌شناس باسابقه، اعتراف می‌کند که برای اولین ‌بار نهنگی را دیده است که خواستار نوازش بوده و در فاصله‌ای قرار داشته که بتوان بهترین فوکوس را برای تصویربرداری این لحظه انجام داد.

نظر شما همراهان زومیت درباره‌ی تصاویر برندگان افتخاری این مسابقه چیست؟ کدام تصویر را بیشتر از دیگر موارد دوست داشتید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات