۵۰ تصویر منتخب مسابقه‌ی جهانی عکاسی زیر آب

۵۰ تصویر منتخب مسابقه‌ی جهانی عکاسی زیر آب

تصاویر نفسگیر منتخب هفتمین مسابقه‌ی سالانه‌ی عکس زیر آب و هنر اقیانوس منتشر شد.

عکاسی در زیر آب بخش از طبیعت را به ما نشان می‌دهد که در حالت عادی آن را مشاهده نمی‌کنیم. اگر تصاویر  زیبایی که مردم ثبت می‌کردند وجود نداشت، توضیح در مورد غواصی در آب سیاه و پارو زدن میان آب‌های کم‌عمق، بسیار دشوارتر بود. هفتمین مسابقه‌ی سالانه‌ی عکس زیر آب هنر اقیانوس (Ocean Art Underwater Photo Contest) با بزرگداشت زیبایی‌های آب‌های سراسر جهان، برندگان خود را معرفی کرده و تصاویر خود گویای این موضوع است.

نیروپام نیگام، یکی از مسئولان مسابقه‌ی مذکور، به Bored Panda گفت:

هدف از این مسابقه یافتن و معرفی بهترین عکاسان زیر آب جهان و به نمایش گذاشتن آثار آن‌ها است. ما همچنین می‌خواهیم آگاهی عمومی درباره‌ی زیبایی زندگی دریایی و ضرورت حفاظت از آن را افزایش دهیم. نمایشگاه Ocean Art در واقع به کشف و استفاده از روش‌های جدید و ابتکار در عکاسی، رفتارهای شگفت‌انگیز حیوانات و زیبایی اقیانوس‌های جهان مربوط می‌شود.

داوران مسابقه پیش از آنکه تصمیم بگیرند چه کسانی شایسته دریافت جایزه بیش از ۸۰ هزار دلاری در ۱۶ دسته‌ی‌ مختلف هستند، هزاران تصویر ارسال‌شده از ۷۰ کشور مختلف را بررسی کردند.

نیگام ادامه داد:

مسابقه‌ی ۲۰۱۸، رقابتی‌ترین سال ما با ثبت رکورد بالاترین تعداد شرکت‌کننده بود. تصاویر مربوط به مسابقه‌ی این سال نشان می‌دهد که فناوری‌های مربوط به عکاسی زیر آب پیشرفت بسیاری کرده‌اند و نوآوری عکاسان افزایش یافته است. با ادامه این نورآوری، ما شاهد تغییر در سوژ‌ه‌های انتخابی عکاسان زیرآب هستیم. به نظر می‌رسد اکنون عکاسان بیشتری در تصویربرداری از سوژه‌های بزرگ دریایی مانند کوسه، نهنگ کوهان‌دار، سفره‌ماهی و تمساح اعتماد به نفس پیدا کرده‌اند. اگرچه این موارد به خودی خود سوژه‌های چشمگیری هستند، ما بدون توجه به سوژه به ‌دنبال بهترین عکس‌ها هستیم. سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش تعداد عکس‌های ورودی از آسیا بودیم.

درادامه زیباترین تصاویر ارسال‌شده به مسابقه‌ی عکاسی زیرآب را مشاهده می‌کنید. در زیر هر عکس داستانی درباره‌ی لحظه ثبت و چگونگی کار از زبان هنرمندی که آن تصویر را ثبت کرده، نوشته شده است.

جایگاه اول بخش واید-انگل

«غول‌های مهربان/ Gentel Giants» اثر فرانسوا بلن

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

این رویارویی بی‌نظیر در سپتامبر ۲۰۱۸ در جزیره Reunion (اقیانوس هند غربی) رخ داد؛ مکانی که نهنگ‌های کوهان‌دار برای تکثیر و زایمان به آنجا می‌روند. مادر ۱۵ متر پایین‌تر در حال استراحت بود؛ درحالی‌که فرزند تازه متولد‌شده‌اش از بازی با دوستان انسانی جدیدش لذت می‌برد.

وقتی این حیوان ۳۰ تنی که هنوز توسط بشر شکار می‌شود، به من اجازه داد پشت سر او آزادانه غواصی و این تصویر را ثبت کنم، یک عبارت در ذهن من شکل گرفت؛ اعتماد.

از آن پایین، همه چیز غیر واقعی به نظر می‌رسید؛ آن دم عظیم تنها چند سانتی‌متر از من فاصله داشت. حیوان تازه متولدشده و دوست غواص من در حالتی متقارن در حال شنا کردن بودند. می‌دانستم دوباره امکان ثبت چنین تصویری نخواهم داشت. بعد از ثبت تصویر تنها روی وایت بالانس و کاهش نویز آن تمرکز کردم؛ زیرا این عکس تنها با نور طبیعی و در عمق ۱۶ متری گرفته شده است.

برنده‌ی افتخاری بخش پرتره

«کنجکاوی/ Curiosity» اثر کیلر بادن

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

من و دوست غواصم توسط لاک‌پشت‌های دریایی سبز که از جلبک‌های خط ساحلی صخره‌ای در ساحل شمالی اواهو تغذیه می‌کردند، محاصره شده بودیم. برگشتم و دیدم که این لاک‌پشت مستقیماً در حال شنا کردن به سمت من است. این یک رفتار واقعاً قابل‌ توجه بود که قبلا هرگز آن را تجربه نکرده بودم. هنگامی که تصمیم گرفتم از این لحظه‌ی خاص تصویربرداری کنم، لاک‌پشت کنجکاو بازتاب تصویر خود را در لنز دید و باز هم نزدیک‌تر شد تا اینکه تقریبا به دوربین برخورد کرد.

برنده‌ی افتخاری بخش لیسه‌ی دریایی

«گوسفند دریایی در عکس/ Sheep On The Shot » اثر چون هو تم

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

استاد غواصی من این لیسه‌ی دریایی بامزه را هنگام شنا در لمبه اندونزی نشانم داد. صورت سرخ آن توجه من را به خود جلب کرد، برای همین تصمیم گرفتم با ایجاد افکت اسپات‌لایت تصویری از آن ثبت کنم.

جایگاه پنجم بخش واید-انگل

«کسوف/ Eclipse» اثر ادوار هرنو

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

از آگوست تا نوامبر، تعداد زیادی سفره‌ماهی طلایی به آب‌های کاستاریکا و اقیانوس آرام مهاجرت می‌کنند. هیچ‌کس دلیل دقیق آن را نمی‌داند؛ اما ممکن است این کار برای محافظت در برابر شکارچیان یا یک رفتار اجتماعی برای جفت‌گیری باشد. من سال‌ها به ‌دنبال این تصویر بودم و پس از چندین هفته جست‌وجو و کار با زیست‌شناس متخصص سفره‌ماهی‌، با استفاده از پهپاد خود مکان خوبی را مشاهده کردم. چندین غواصی مختلف در این منطقه انجام دادم و با صبر و حوصله منتظر ماندم، وقتی آن‌ها بالای سر من آمدند، شوکه شدم و فراموش کردم که یک دوربین در دستانم است. این یک لحظه‌ی جادویی برای من بود.

جایگاه سوم بخش واید-انگل

«دو دست کنجکاو/ Two Inquisitive Friends » اثر سلیا کوجالا

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

شیر دریایی استرالیایی در معرض خطر انقراض و یکی از مکان‌های یافتن آن‌، Essex Rocks در پارک دریایی Jurien Bay است. زمانی‌که دو توله شیر دریایی استرالیایی به سمت من در حال شنا کردن بودند، در آب کم‌‌عمق بودم. آن‌ها در حال بازی کردن با یکدیگر بودند. احتمالا توجه آن‌ها را هنگامی که در حال شنا و بازی بودند، جلب کرده بودم؛ زیرا این دو موجود بازیگوش به دو دوست کنجکاو تبدیل شدند و مستقیم به سمت من شنا کردند تا ببینند من در حال انجام چه کاری هستم. موفق شدم این عکس را درست زمانی ثبت کنم که آن‌ها با چشم‌های کنجکاوشان به من خیره شده بودند. من عاشق مشاهده زندگی در زیر آب هستم؛ اما لحظاتی که فرد با حیات ‌وحش ارتباط برقرار می‌کند بسیار خارق‌العاده‌تر است. امیدوارم بتوانم حس جادویی که خود در آن لحظه حس کردم با مردم به اشتراک بگذارم.

جایگاه اول بخش اقیانوس، ماکرو

«آنتی سیکروس/ Ancistrocheirus» اثر جف میلیسن

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

یکی از نکات مثبت راهنمای غواصی در آب سیاه بودن، فرصت انتقال اطلاعات و علاقه به شش فرد مشتاق دیگر است. اما حتی راهنماها باید زمان آزاد داشته باشند. هنگامی که صندلی‌های خالی قایق دیده می‌شوند ما مهارت‌های خود را محک می‌زنیم. در شب ثبت این عکس، قصد داشتم برای تفریح شنا کنم که این ماهی مرکب گوش‌تیز را درست زیر سطح آب پیدا کردم. بیشتر ماهی‌های مرکب کوچک هستند بنابراین ثبت تصویر از آن‌ها کار دشواری است.

با به بلوغ رسیدن این موجودات، تغییراتی در آن‌ها ایجاد می‌شود. همه جزئیات در بازوها، اندام‌ها و کروماتوفورها به رنگ درخشان درمی‌آیند. همین اتفاق برای این گوهر زیبا رخ داده بود. این موجود با داشتن ۳ اینچ طول، بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین ماهی مرکب گوش‌تیزی بود که تاکنون مشاهده کردم. راهنمای حاضر را متوجه این حیوان کردم و اجازه دادم آن را به افراد حاضر نشان دهد. اما خیلی زود این موجود فرار کرد و به جایی گریخت و من تنها به ‌دنبال آن رفتم. همان‌طور که در حال مشاهده، مطالعه و تصویربرداری از این موجود بودم، با هم به عمق چهل، پنجاه و شصت فوت رفتیم. هر جای دیگر این عمق زیاد به نظر نمی‌رسد؛ اما در وسط اقیانوس آن‌هم در شب یک مکان تنها محسوب می‌شود. همان‌طور پایین‌تر رفتیم و این موجود با حرکات زیبای خود مرا سرگرم کرد؛ اما عمق نود فوت جایی بود که باید دوست کوچکم را ترک می‌کردم.

برنده‌ی افتخاری بخش پرتره

«نمو/ Nemo» اثر متئو ویسکونتی

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

رابطه‌‌ی این دلقک‌ماهی و محل زندگی آن میان شاخک‌های شقایق دریایی، نمونه‌ی جالبی از همزیستی است. این موجود از شقایق دریایی در مقابل ماهی‌هایی که می‌توانند به آن آسیب برسانند محافظت‌ می‌کند، در عوض شاخک‌های گزنده شقایق دریایی از دلقک‌ماهی در برابر شکارچیان محافظت می‌کند.

برنده‌ی افتخاری بخش ماکرو بدون آینه

«رو در رو/ Face To Face» اثر رافی عمار

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

زمانی‌که در حال ثبت این تصویر بودم، کوسه‌های زیادی در حال شنا کردن در اطراف من بودند و دوست من متوجه نمی‌شد چرا در حال غواصی با لنز ماکرو هستم. اما من باید از این ماهی خجالتی عکس می‌گرفتم. برای بیشتر از یک ساعت منتظر ثبت آن بودم؛ اما در نهایت توانستم آن را ثبت کنم.

جایگاه سوم بخش رفتار موجودات دریایی

«عشق پدری/ Love From A Father» اثر فرانسوا بلن

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

هنگامی که نوبت به دلقک‌ماهی‌ها می‌رسد، ما می‌توانیم با اطمینان بگوییم که پدر همه‌ی کارها را برای ایمن بودن نسل بعدی خود انجام می‌دهد. این موجود از طریق نگه‌داری تخم‌ها با پره‌های خود از آن‌ها مراقبت می‌کند. او گرد و غبار، خرده‌های اضافی و تخم‌های مرده را از لانه خارج می‌کند.  فرایند عکسبرداری تصویری که ثبت کردم واقعا دشوار بود. عمق میدان لنز ماکرو به قدری کم بود که مجبور شدم به‌صورت دستی فوکوس کنم. مسئله‌ی شگفت‌آور، ثبت تصویر زیبایی از این رفتار دلقک‌ماهی و دیده شدن چشمان فرزندان آن در فوکوس فوق‌العاده است.

جایگاه دوم بخش DSLR مبتدی

«لبخند یک دوست/ Smile Of A Friends» اثر آنتونیو پاسترانا

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

من همیشه در رؤیاهای تصویری خود، یک تمساح وحشی را تصور می‌کردم. اما با اینکه تعداد زیادی از آن‌ها را در طبیعت دیده‌ام، هرگز نتوانسته بودم با یکی از آن‌ها در آب قرار بگیرم. آن روز صبح این تمساح را که El Niño نام دارد دیدم. به من گفتند او به من اجازه نزدیک شدن می‌دهد. او مدت مدیدی ما را زیر نظر داشت. وقتی تصمیم گرفتیم وارد آب شویم، استرس داشتم اما هم‌زمان هیجان‌زده شده بودم. وقتی شروع به حرکت به سمت من کرد، نزدیک ۱۰ فوت به آن نزدیک شده بودم و همین مسئله استرس مرا بیشتر کرد. اما وقتی دیدم او به‌آرامی حرکت می‌کند متوجه شدم که عصبانی نیست. این تمساح به سمت من آمد اما زیر محلی که حضور داشتم شنا می‌کرد؛ بنابراین برگشتم تا از نزدیک او را دنبال کنم. وقتی او برگشت تا رو به من قرار بگیرد، فرصتی پیدا کردم که با لبخندی بزرگ این عکس را بگیرم.

پس از ثبت عکس اکسپوژر، کانترست و وضوح آن را در نرم‌افزار لایت‌روم ویرایش کردم. همچنین برای تمرکز بیشتر روی سوژه و تعادل بیشتر در تصویر، سمت راست پایین عکس را کراپ کردم.

جایگاه دوم بخش واید-انگل

«غروب پاروزنان/ Paddle Boarders Sunset» اثر گرانت توماس

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

پاروزنان هنگام غروب آفتاب در حال گردش میان آب‌های کم‌عمق مرجانی بودند. من می‌خواستم پیوند ذاتی انسان با اقیانوس را نشان دهم، خواه درون آن باشیم یا روی سطحش شناور شویم. رابطه ذاتی ما با اقیانوس ابدی است و باید به شکلی از آن مراقبت کنیم که در آینده نیز وجود داشته باشد.

جایگاه اول بخش آب سرد

«صورت فوک خاکستری/ Grey Seal Face » اثر گرگ لکور

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

توضیحی درباره‌ی این اثر از سوی هنرمند ارائه نشده است.

جایگاه دوم بخش هنر زیر آب

«دو دنیا با هم برخورد می‌کنند/ Two Worlds Collide» اثر جردن رابینز

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

این اثر، تصویری ثبت‌شده از طلوع خورشید در ساحل هیامز خلیج جرویس است. در بالای آب، ابرهایی مشاهده می‌شوند که توسط نور خورشید در حال طلوع جان گرفته‌اند. در زیر آب، مجموعه‌ای از خطوط موازی شن و ماسه وجود دارد که در اثر جزر و مد مداوم اقیانوس تشکیل شده‌اند. برای ثبت این تصویر حدود شش ماه زمان گذاشته شده و بارها با شکست مواجه شده است. من می‌خواستم تصویر رنگ‌های زنده آسمان را در تضاد با آب بسیار شفاف و حالت‌گیری خاص شن‌وماسه زیر آن ثبت کنم. در این صبح خاص، با طلوعی بی‌نظیر و آب آرام شفافی روبه‌رو شدم که مانند هدیه برای من بود. از دو فلش استروب inon-z240 برای نوردهی زیرآب و متعادل کردن اکسپوژر آن قسمت با آسمان استفاده کردم. در حین فرایند ویرایش کمی رنگ آبی به آب اضافه شد تا تضاد پویایی با سرخی آتشین آسمان ایجاد شود.

برنده‌ی افتخاری بخش هنر زیر آب

«پرتوی نور/ Light Beam» اثر الكساندر سنت ژان

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

سنوت‌ها مکان‌های مقدس مایاها هستند. آن‌ها در واقع درهای وردی جهان زیرین مایان (Xibalbá) شناخته می‌شوند. در یک سفر اکتشافی در شبه جزیره یوکاتان، غواص حرفه‌ای کارلوس کوست و من به همراه دوست و راهنمای محلی‌مان، پدرو کاستیلو، به یک سنوت بسیار زیبا رسیدیم. در آنجا، ما باید یک مکان زیبا، تمیز و خالی از سکنه روبه‌رو شدیم. همان‌طور که در حال آماده‌سازی وسایل خود بودیم یک پرتوی نور از بالا در آب ظاهر شد. هر روز برای چند ساعت خورشید از حفره سنوت عبور و نور را شبیه به یک لوله وارد آب می‌کند.

ما برای ثبت زیبایی عرفانی این نور، از تک‌تک ثانیه‌های شگفت‌انگیزی که آنجا بودیم استفاده کردیم. عظمت و آرامشی که درون سنوت احساس می‌شد واقعا جذاب است. مطمئنا در صورت حضور در این مکان می‌توانید انرژی Xibalbá را احساس کنید.

برنده‌ی افتخاری بخش پرتره

«غرش/ Roar» اثر جینگ گونگ ژانگ

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

 گونه chaenopsid blenny در صخره‌های سنگی اطراف ژاپن، در شمال غربی اقیانوس آرام یافت می‌شود. این موجود بالای سر خود چیزی شبیه به مدل موی قدیمی موهیکان دارد که به رنگ‌های زرد، قرمز و مشکی دیده می‌شود. این تصویر در کاناگاواکن ژاپن گرفته شده است.

جایگاه چهارم بخش پرتره

«چشم در چشم/ Eye To Eye»  اثر شین کینا

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

یک بچه نهنگ کوهان‌دار کنجکاو و کاملا بازیگوش برای چند ثانیه شگفت‌انگیز نزدیک من شد. این بچه نهنگ درحالی‌که مادرش خوابیده بود دور خود می‌چرخید و سپس به سمت من شنا کرد. حرکات و سرعت آن به اندازه کافی آهسته بود و به قدری طول کشید که بتوانیم با یکدیگر ارتباط چشمی برقرار کنیم.

جایگاه پنجم بخش رفتار موجودات دریایی

«زندگی جدید/ New Life» اثر فلاویو وایالی

من معمولا در کاپو نولی ایتالیا غواصی می‌کنم. یک روز صبح در ماه جولای، نمونه زیبایی از یک هشت پا دیدم که در حال مراقبت کردن از تخم‌های خود بود.

جایگاه اول بخش رفتار موجودات دریایی

بهترین نمایش، اثر دانکن مورل

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

دو سفره‌ماهی نر در حال اغوا کردن یک سفره‌ماهی ماده هستند. تاکنون تصویری از این فرایند ثبت نشده بود.

جایگاه دوم بخش ماکروی کامپکت

«قرمز روی سبز/ Red On Green» اثر کیت تینسون

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

سولاوسی شمالی مکان فوق‌العاده‌ای برای غواصی در تعطیلات است. این عکس در روز اول سفر ما در جزیره بوناکن در ژوئن ۲۰۱۸ پس از رسیدن در ساعت ۱ بامداد همان روز گرفته شد. رنگ زیبای مرجان‌ها در کنار الگوی‌های متقارن آن‌ها همیشه زیبا است. من به اندازه کافی خوش‌شانس بودم که بتوانم چنین تصویری از یک موجود کوچک که مانند یک حرفه‌ای ژست می‌گرفت و باعث شد این رنگ‌های مکمل شگفت‌انگیز ایجاد شوند، ثبت کنم.

جایگاه دوم بخش پرتره

«کروکدیلی در مه/ Croc In The Mist» اثر کریستینا بارینگر

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

«کروکدیلی در مه» یک شات سریع بود. به محض اینکه این کروکدیل جوان ظاهر شد، به سمت دوست غواص من شنا کرد. او بدون داشتن دوربین که بتواند از آن به‌عنوان مانع استفاده کند، آسیب‌پذیر بود. همان‌طور که این موجود شن‌ و ماسه را بلند می‌کرد، دید ما ضعیف شده بود. بنابرین سریع خود را جلوی دوستم رساندم و از دوربین بزرگم به‌عنوان یک مانع استفاده کردم. اما ابتدا مجبور بودم این این تصویر را ثبت کنم!

جایگاه اول بخش ‌لیسه‌ی‌ دریایی

«درون تخم‌ها/ Inside The Eggs » اثر فلاویو وایلاتی

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

طی غواصی در آنیلائوی فیلیپین، این ‌لیسه‌ی‌ دریایی (خرگوش دریایی) را پیدا کردم و منتظر بهترین زمان برای خلق چنین تصویری ماندم.

جایگاه دوم بخش آب سرد

«انفجار/ Burst» اثر تایلر شیفمن

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

من در حال غوصی در خلیج مونتری بودم. در این مدت از انفجار نورهایی که از میان سایبان فوقانی در درون آب ایجاد می‌شدند عکسبرداری می‌کردم. این عکس را زمانی‌که منتظر حضور یک شیر دریایی در قاب تصویر بودم، ثبت کردم. پس از پنج دقیقه، یکی از آن‌ها آمد و برای چند ثانیه مکث کرد. سه عکس از این صحنه نادر ثبت کردم. این لحظه مانند چشم‌بر‌هم زدنی گذشت.

جایگاه اول بخش DSLR  مبتدی

«رویارویی خاص/ Special Encounter» اثر الوین چونگ

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

«ابتدا به پس‌زمینه توجه کنید»؛ این نکته مهمی بود که توسط عکاس برجسته زیر آب، مارک استریکلند هنگام کارگاه عکاسی زیر آب در سفری به سوکورو در سال ۲۰۱۷، بیان شد.

در نتیجه هنگام غواصی در ال بویلر معروف، زمانی‌که یک سفره‌ماهی غول پیکر اقیانوسی در آب ظاهر شد، متوجه شدم به دلیل حضور غواصان زیاد در اطراف و وجود فاصله احتمال ثبت یک تصویر جذاب کم است. همان لحظه بود که آن نکته‌ی مهم را به خاطر آوردم.

سپس سریع به اطراف نگاه کردم و فهمیدم که یک غواص دیگر به نام ماریسا با فاصله چند متری از من در حال شنا کردن است و پشت سر او قله برجسته ال بویلر قرار دارد. منظره کاملا واضح بود. فکر کردم ماریسا همراه ‌با ساختار قله، ممکن است پس‌زمینه جالبی ایجاد کند که علاوه بر نشان دادن محل غواصی، عظمت مانتای غول پیکر را نشان می‌دهد. من از گروه جدا شدم و به سمت ماریسا شنا کردم، به این امید که سفره‌ماهی نیز این کار را انجام دهد. خوشبختانه این اتفاق افتاد و تصویری که مشاهده می‌کنید ثبت شد.

من باید از مارک و ماریسا تشکر کنم، زیرا بدون آن‌ها ثبت این تصویر هیچوقت موفق‌آمیز نبود.

جایگاه چهارم بخش اقیانوس ماکرو

«رقص عشق/ Dance Of Love» اثر جینگ گونگ ژانگ

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

اسب‌های دریایی معمولاً قبل از جفت‌گیری رقص طولانی برای جلب توجه جنس مخالف دارند. آن‌ها به‌طور همگام به دور یکدیگر شنا می‌کنند. پس از مدتی، ماده تخم‌ها را داخل کیسه نر قرار می‌دهد تا لقاح کامل شود. برخلاف بیشتر گونه‌ها، تولد اسب‌های دریایی توسط نرها انجام می‌شود. این عکس جفت‌گیری در میناماتاشی، کوماموتوکن در ژاپن گرفته شده است. این گونه اسب دریایی به‌طور رسمی در ۲۰۱۷ شناخته شد. این موجودات معمولاً صبح هنگام زمان طلوع آفتاب جفت‌گیری را انجام می‌دهند و پس از آن اسب‌های دریایی برای پنهان شدن از دشمنان، سریعا به مخفیگاه خود باز می‌گردند.

جایگاه دوم بخش لیسه‌ی دریایی

«ژست Polycera Quadrilineata » اثر فردریک ارنستروم

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

این تصویر در اوایل بهار ۲۰۱۲ و در عمق ۱۰ متری کمربند جلبکی اطراف اسکله قدیمی کشتی برمسنس در نروژ گرفته شده است. بهار زمان حضور لیسه‌ی دریایی در امتداد سواحل اسکاندیناوی است. تعداد زیادی لیسه‌ی دریایی بزرگسال با سن حدودا یک سال و اندازه‌ ۲ الی ۴ سانتی‌متری، روی برگ گیاهان دیده می‌شوند. بعضی از ‌آن‌ها بدن خود را در جست‌وجوی چیزی بالا می‌آوردند، شاید به ‌دنبال یک خرگوش دریایی دیگری برای جفتگیری هستند. همین رفتار آن‌ها باعث شد که بتوانم این تصویر را ثبت کنم.

جایگاه چهارم‌ بخش واید-انگل

«گل‌های ساحل غربی/ West Coast Flowers » اثر ژئو کلوته

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

هر ساله در اوایل بهار، مناظر طبیعی ساحل غربی آفریقای جنوبی که عموما خشک و بی‌ثمر به نظر می‌رسد، با شکوفایی میلیون‌ها گل وحشی دستخوش تحول و شکوه می‌شود.

زمانی‌که در حال تماشای خط ساحلی غربی بودم به این منظره مملو از شقایق‌های شنی (Aulactinia reynaudi) برخورد کردم. این مسئله بلافاصله مرا به یاد فصل سالانه رویش گل در این منطقه انداخت. فقط در این بازه‌ زمانی از سال است که طبیعت چنین زیبایی از خود نشان می‌دهد و ما را با عجایب ساحل غربی آشنا می‌کند. به منظور افزایش هرچه بیشتر میدان دید، به لنز چشم‌ماهی (Fisheye) خودم اعتماد کردم.

جایگاه دوم بخش ماکروی بدون آینه

«زندگی حبابی/ Bubble Life» اثر اوون ین

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

زمانی‌که این موجود کوچک را در سایفونوکلادالز دیدم، به نظرم آمد که به هالک شباهت دارد اما بامزه‌تر است. این حیوان کلروفیل گیاه را خورده و اکنون برای خود یک زندگی حبابی ایجاد کرده بود.

جایگاه اول بخش واید-انگل بدون آینه

«دلفین‌ خالدار/ Spotted Dolphin» اثر یوجین کیتسیوس

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

هرگز قبل از اینکه با چند دلفین وارد آب شوید، نمی‌دانید چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد. بعضی اوقات ممکن است یک برخورد عالی داشته باشید، جایی که دلفین‌ها با کنجکاوی در اطراف شما شنا می‌کنند یا نوعی رفتار بازیگوشانه در حضورتان نشان می‌دهند. در مواقع دیگر ممکن است شما را بدون علاقه ترک کنند. بهترین راه برای تعامل با دلفین‌ها این است که به آن‌ها اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند. زمانی‌که توسط دسته‌ای از آن‌ها پذیرفته می‌شوید یک تجربه‌ی جادویی خواهید داشت. این موجودات باهوش رفتارهای بسیار جالبی از خود نشان می‌دهند و در تصویر مذکور در حال شنا کردن کنار من هستند.

جایگاه دوم بخش رفتار موجودات دریایی

«مبارزه/ The Fight» اثر آندرس نیبرگ

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

من و راهنمای غواصی به ‌دنبال پایپ‌فیش شبحی و سایر موجودات کوچک بودیم، بنابراین من Nikon D500 خود را با لنز ماکرو ۱۰۵ میلی‌متری آماده کرده بودم. در حال شنا کردن و گشتن به ‌دنبال موجوات کوچک بودیم که به این دو موجود جذاب برخورد کردیم. این دو ماهی که آنتیاس نام دارند در حال مبارزه کردن با یکدیگر بودند. من آگاه بودم که تجهیزات دوربینم برای ثبت تصویری از جدال آن‌ها مناسب نیست؛ اما باید سعی خودم را می‌کردم. دشوارترین بخش این بود که به دلیل لنز ماکروی دستگاهم مجبور بودم از آنتیاس‌ها فاصله بگیرم، بنابراین نور فلش‌های استروب من کم بودند. با وجود چالش‌ها، توانستم با استفاده از تکنیک لانگ اکسپوژر از صحنه مبارزه این دو موجود عکس بگیرم. نورپردازی انجام شده به آن یک درخشش و انرژی خاصی منتقل کرده است. هیچکدام از ما تا آن لحظه چنین صحنه فوق‌العاده‌ای را ندیده بودیم؛ این یک تجربه‌ی بی‌نظیر بود. در فرایند ویراش چند ویژگی مختلف تصویر مانند کنتراست و وایت بالانس را تغییر دادم.

جایگاه سوم بخش لیسه‌ی دریایی

«مروارید مات/Frosted Pearl » اثر بتینا بالنیس

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

در کنار عروس‌های دریایی غول‌پیکر، اختاپوس‌ها و ستاره‌های دریایی همه سوژه‌ها بزرگ‌تر از لنز ماکرو من هستند. من روزی ناگهان دیدم که این موجود زیبا درحال خزیدن روی یک کلپ دریایی است. خارق‌العاده بود. تا پایان زمان غواصی آن را تماشا کردم و دیگر هرگز چنین لیسه‌ی دریایی زیبایی را ندیدم.

جایگاه اول بخش واید-انگل کامپکت

«عروس‌ دریایی رقصان/ Dancing Jellyfish» اثر ملودی چوانگ

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

این اولین ‌بار بود که من در هنگام غواصی سواحل شمال شرقی تایوان، یک عروس ‌دریایی را دیدم. هنگامی که در تابستان ۲۰۱۸ به غواصی شبانه رفته بود، این عروس ‌دریایی زیبا را دیدم که داشت در تاریکی می‌رقصید! من این موجود را در تاریکی دنبال کردم و عکس‌های زیادی از آن گرفتم. ناگهان رفیق غواصی من که همسر من نیز است، کار بسیار خلاقانه‌ای کرد و با استفاده از مشعل خود نور پس‌زمینه این عروس ‌دریایی بی‌نظیر را ایجاد کرد. برای اینکه عکس‌های خوبی بگیریم بیش از ۱ مایل و خلاف جریان آب آن را دنبال کردیم. وقتی غواصی تمام شد، ساعت ۵:۳۰ صبح و هنگام طلوع آفتاب بود. مهم این است که در نهایت ما این عکس را ثبت کردیم. ما توانستیم با کمک یک نور خاص، ژست بی‌نظیری از این عروس ‌دریایی ثبت کنیم.

جایگاه سوم بخش واید-انگل بدون آینه

«نه نه!/ No No!» اثر پیر مانه

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

هنگام غواصی در گالاپاگوس با یک شیر دریایی بازیگوش روبه‌رو شدیم. این موجود سر خود را به طرفین تکان می‌داد، گویی می‌خواست مخالفت خود را با عکسبرداری اعلام کند. اما او در یک نقطه خاص برای مدتی ایستاده بود. چیزی که توجه من را جلب کرد، سیبیل زیبای آن بود. آب تاریک، محدودیت نور طبیعی و حرکات سریع این شیر دریایی از چالش‌های ثبت این تصویر بودند.

جایگاه اول بخش هنر زیر آب

«Disco Nudi» اثر برونو ون

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

من سعی داشتم با استفاده از پس‌زمینه‌های خاص ساخته شده توسط خودم، این تصویر را خلق کنم. اما در نهایت، فیلتر Swirl فتوشاپ بود که کمک زیادی به من کرد تا به این عکس خلاقانه دست پیدا کنم.

جایگاه سوم بخش اقیانوس ماکرو

«سپیداج سریع/ Speedy Cuttlefish» اثر فابیو ایاردینو

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

طی یک غواصی شبانه، با این سپیداج آشنا شدم. من که شیفته روش حرکت او شده بودم، تکنیک فلش همگام‌سازی آهسته را امتحان کردم تا تصویری از او خلق کنم.

جایگاه اول بخش رفتار بدون آینه

«بچه‌های من/ My Babies» اثر فابریس دودنهوفر

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

من به اندازه‌ای خوش‌شانس بودم که راهنمای ژاپنیم، چند دلقک‌ماهی به همراه تخم‌های آن‌ها را به من نشان داد. من پیش‌تر اصلا از چنین صحنه‌ای عکسبرداری نکرده بدم، در نتیجه چالش بزرگی به نظر می‌رسید. بزرگسالان به منظور اکسیژن دادن به تخم‌ها، بی‌وقفه در اطراف آن‌ها شنا می‌کنند. به دلیل حرکات بی‌پایان آن‌ها، دستیابی به لحظه مناسب برای ثبت عکس دشوار بود. برای رسیدن به یک شات عالی، به صبر و شکیبایی نیاز داشتم. من و راهنما بیش از نیم‌ساعت در همان لوکیشن بودیم و در مجموع بیشتر از ۵۰ عکس ثبت شد. می‌خواستم نشان دهم که چگونه برخی از ماهیان از نوزادان خود مراقبت می‌کنند.

جایگاه ششم بخش رفتار موجودات دریایی

«تمیز کردن/ Cleaning» اثر لیانگ فو

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

یک میگوی تمیزکننده نوار سفید به داخل دهان هامور رفته تا مقداری غذای برای خوردن داشته باشد. در همان زمان که این موجود در حال پر کردن شکم خود از باقی مانده‌های غذا است، دهان هامور توسط میگو تمیز می‌شود. این رفتار به شیوه‌ای انجام می‌شود که هر دوی آن‌ها از این رابطه همزیستی بهره‌مند شوند. من مجذوب این رفتار بین هامور و میگو شدم. برای گرفتن این لحظه، سعی کردم از تکنیک خاصی استفاده کنم تا دهان ماهور روشن‌تر از بقیه صحنه شود. هنگامی که میگو به جلوی دهان ماهی پرید، با خوش‌شانسی موفق به ثبت این تصویر شدم.

جایگاه چهارم بخش واید-انگل کامپکت

«رئیس کیه؟/ Who’s The Boss» اثر آندریاس اشمید

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

ایگوانای دریایی فقط در جزایر گالاپاگوس یافت می‌شود و تنها گونه این موجود در سراسر جهان است که در اقیانوس تغذیه می‌کند. سعی کردم بفهمم که این حیوانات بسیار کمیاب و خاص با مشاهده غواصان در آب چگونه رفتار می‌کنند و چه واکنشی نسبت به آن‌ها نشان می‌دهند. طی انجام ۳ غواصی مختلف متوجه این مسئله را متوجه شدم.

من فهمیدم که چگونه باید بدون مزاحمت هنگام غذا خوردن این موجودات به آن‌ها نزدیک شد تا بتوان چند تصویر زیبای واید-انگل ثبت کرد. شرایط محیط تغذیه این ایگوانای دریایی در منطقه‌ی کم عمق، کنترل دوربین و محل قرارگیری استروب‌ها را با چالش زیادی روبه‌رو کرد. اما خوشبختانه من با ایگوانایی که در تصویر مشاهد می‌کنید آشنا شدم که اصلا اذیت نشد و اجازه داد از او عکسبرداری کنم.

جایگاه دوم بخش اقیانوس ماکرو

«نگاه کن/  Look» اثر چون ژو

توضیحی درباره‌ی این اثر از سوی هنرمند ارائه نشده است.

جایگاه سوم بخش رفتار کامپکت

«لا سیستا/ La Siesta» اثر جین وو لی

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

من آنقدر خوش‌شانس بودم که برای تعطیلات کریسمس خود به بهترین سایت غواصی کوسه مکزیک یعنی مجمع‌الجزایر Revillagigedo سفر کردم. زمانی‌که در اقیانوس آرام بودم، هوا و دید مناسبی برای غواصی وجود داشت. خورشید درخشان و آب کاملا شفاف و آرام بود. کاپیتان گفت که من و سایر غواصان آنقدر خوش‌شانس بودیم که می‌توانستیم از Roca Partida بازدید کنیم و در آنجا بمانیم. غواصی فوق‌العاده بود و من برای اولین ‌بار گیاهان دریایی، کوسه‌ها و نهنگ‌ها را دیدم.  

در میان آن همه زیبایی، کوسه‌های صخره‌ای نوک سفید را دیدم که در کنار هم قرار گرفته بودند. این یک فرصت بزرگ برای گرفتن عکس‌های جذاب به شمار می‌آمد. اما فرایند عکسبرداری آنطور که فکر می‌کردم آسان نبود. نزدیک شدن به آن‌ها یک مشکل بزرگ بود. برای اینکار مجبور شدم نفس خود را کنترل کنم تا حبابی ایجاد نشود. این چندان مشکل نبود؛ اما جریان عمودی قوی بدن من را به پایین هل داد و همین مسئله باعث شد که کوسه‌ها بترسند. فلش من نیز آن‌ها را بیدار کرده بود. من بارها تلاش کردم و سرانجام یک تصویر عالی از کوسه‌هایی که روی بالکن دراز کشیده بودند، ثبت کردم. این چهار کوسه به‌گونه‌ای کنار هم قرار گرفته بودند که انگار یک خانواده هستند.

جایگاه چهارم بخش لیسه‌ی ‌دریایی

«جانولوس کریستاتوس/ Janolus Cristatus» اثر جاکومو جیووانینی

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

من خیلی به این تصویر وابسته هستم، زیرا در یک مکان فراموش‌شده آن را ثبت کرده‌ام. به نظرم این مکان بهترین سایت غواصی ماکرو در ایتالیا است. در آنجا ‌می‌توانید چیزهای غیرقابل تصوری مانند قرارگیری لیسه‌های دریایی روی کلاولینا یا حتی خرچنگ‌ها مشاهده کنید.

برنده‌ی افتخاری بخش اقیانوس ماکرو

«خفاش‌ماهی نوجوان/ Juvenile Batfish» اثر دنیس کورپوز

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

هنگامی که از این حیوان عکس گرفتم، در عمق ۱۵ متری آب سیاه آنیلائو در خلیج جانائو بودم.

جایگاه هفتم بخش رفتار موجودات دریایی

«لی هاوایی/ Hawaiian Lei» اثر با هینگ سین

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

بعد از اینکه ایستگاه ایمنی را در کف ماسه‌ای ۵ متری زیر آب به پایان رساندم، یک لکه کوچک و قرمز مشاهده کردم. فهمیدم که ‌آن‌ها تخم قرمز میگوی کوچک مانتیس هستند. بلافاصله دیوپتر خود را فعال کردم و متوجه شدم میگوی مانتیس سر خود را میان تخم‌ها گذاشته است. قبلا هرگز این لحظه شگفت‌انگیز را ندیده بودم. البته نمی‌دانم تخم‌ها متعلق به آن هستند یا موجود دیگری، تاکنون نیز بارها از مردم پرسیده‌ام اما هنوز به جواب کاملی دست پیدا نکرده‌ام.

جایگاه سوم بخش ماکروی کامپکت

«گابی‌های زرد در یک بطری/ Yellow Gobies In A Bottle» اثر متئو پیگی

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

من و همسرم این عکس را در پایان آخرین غواصی در آنیلائو ثبت کردیم. ما در مکانی با عمق حدود ۱۲ متر قرار داشتیم که پناهگاه برای موجوداتی که در آنجا زندگی می‌کنند بسیار کم است. این خانواده کوچک گابی‌های زرد، توانسته‌ بودند در یک بطری خالی نوشیدنی برای خود یک خانه‌ی ایده‌آل ایجاد کنند.

جایگاه سوم بخش واید-انگل کامپکت

« Budego» اثر الساندرو رهو

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

دیدن لوفیوس بودگاسا (Budego) یک امر نادر است زیرا این موجود اکثر مواقع در عمق بسیار زیاد آب‌ها زندگی می‌کند. برای من پیدا کردن این ماهی یک اتفاق واقعا هیجان‌انگیز بود. پیش‌تر تنها یک بار در نولی آن را دیده بودم. آن روز در حال غواصی در عمق ۲۰ متری بودم و دید نسبتا کمی داشتم. در مسیر خود به هیچ چیز جالبی برخورد نکرده بودم تا اینکه پس از رفتن به ۱۰ متر پایین‌تر با این موجود با شکوه رو‌به‌رو شدم.

جایگاه سوم بخش پرتره

«چشمان باز/ Open Eyes» اثر دوریس ویرکوتر

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

این میگوی رقصنده (Rhynchocinetes uritai) تقریبا در همه جای اندونزی یافت می‌شود. بنابراین مکان ویژه‌ای را پیدا کردم که در آن یکی از آن‌ها روی یک اسفنج تقریبا سفید می‌رقصید. می‌خواستم چشم‌های فوق‌العاده سبز آن را شکار کنم ولی به‌دست آوردن موقعیت و فرم‌های مناسب برای اینکار بسیار سخت بود.

جایگاه پنجم بخش پرتره

«چهره در چهره» اثر میرکو زنی

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

رودخانه آدامز یکی از بزرگ‌ترین مکان‌ها برای یافتن ماهی قزل‌آلا در آمریکای شمالی است. ماهی‌های بسیاری از اواخر سپتامبر تا اواخر اکتبر در این مکان دیده‌ می‌شوند.

برنده‌ی افتخاری بخش واید-انگل

«معلق در لرو/ Hanging In Leru» اثر استیو کوپ

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

هنگامی که در حال تحقیق درباره سفر به جزایر سلیمان بودم، لرو کات مکانی بود که در تصورات عکاسی من جا خوش کرد و همیشه به این فکر می‌کردم عکاسی در آنجا چگونه خواهد بود و بهترین تصویری که می‌توان در این منطقه ثبت کرد چگونه است؟ هرروز از دهانه‌ی باریکی که در بالای این مکان وجود دارد، برای مدت کوتاهی باریکه‌های نور ساطع می‌شود. در ابتدای سفر به این مکان رفتیم اما به علت ابری بودن هوا نور کافی تابیده نمی‌شد. هنگام برگشت بار دیگر به لرو کات رفتیم و این زمانی بود که جادوی نهایی رخ داد.

درحالی‌که نسیم به درختان می‌وزد، شاخه‌های نور از بالا به داخل سوسو می‌زنند و در اطراف دیوارها می‌رقصد. این المان‌ها کنار هم صحنه‌ی بی‌نظیری پدید می‌آورد. گرفتن تصویر از یک زاویه به سمت بالا باعث برجسته شدن جلوه‌ی اشعه خورشید و باریکه‌های جذاب نور شد.

برنده‌ی افتخاری بخش رفتار موجودات دریایی

«زندگی در یک ژله/ Living In A Jelly» اثر دوریس ویرکوتر

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

طی یک غواصی بسیار جالب در آب‌های سیاه، این ماهی‌ژله‌ای ناگهان از تاریکی ظاهر شد. دوست من سعی داشت از زیر به این سوژه نوردهی کند. ما باید برای قرارگیری آن‌ها در موقعیت درست صبر می‌کردیم زیرا عروس ‌دریایی خیلی سریع‌ حرکت می‌کرد.

برنده‌ی افتخاری بخش آب سرد

«حمله‌ی خرچنگ عنکبوتی/ Spider Crab Attack» اثر هنلی اسپیرز

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

هنگامی که اطراف سایت محلی موردعلاقه‌ی خودم در حال غواصی بودم، از حمله‌ای یک خرچنگ عنکبوتی ترسیدم. در حال عبور از کنار آن بودم که ناگهان به سمت من پرید. اما هنگامی که پتانسیل بالای سوژه را در این لوکیشن تصور کردم، متوجه شدم که می‌توان یک عکس بسیار زیبا از آن ثبت کرد. به همین دلیل تنظیمات لازم را روی دوربین خود اعمال کردم و به سمت همان خرچنگ رفتم. به محض اینکه به آن نزدیک شدم، رفتار قبلی خود را دوباره تکرار کرد؛ روی پاهای عقب خود ایستاد و چنگال‌های بزرگش را به حالت حمله تکان داد. این گونه از خرچنگ‌ها در تابستان به وفور در خلیج جمع می‌شوند. هنگامی که تصویر مورد نظر خود را ثبت کردم، از او دور شدم تا در آرامش باشد و احتمالا برای غافلگیری غواص بعدی آماده شود!

جایگاه اول بخش پرتره

«چیمرا/ Chimaera» اثر کلودیو زوری

برندگان مسابقه عکسبرداری زیر آب

موش‌ماهی خالدار، ساکن قسمت شمال شرقی اقیانوس آرام، معمولاً بین عمق ۵۰ تا ۴۰۰ متری زندگی می‌کند و درجه حرارت بالاتر از ۹ درجه را دوست ندارد. بااین‌حال، این موجودات در فصل بهار و پاییز تمایل به رفتن به عمق‌ کمتر دارد. این عکس در غواصی شبانه مقابل تفرجگاه غواصی God's Pocket گرفته شده است.

***

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی تصاویر برنده‌ی این مسابقه چیست؟


منبع Bored Panda

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید