برندگان مسابقه‌ عکاسی سیاه و سفید سال ۲۰۲۰

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
با آثار برتر مسابقه‌ی سالانه‌ی عکاسی سیاه و سفید (Monochrome) در دسته‌بندی‌های مختلف آشنا شوید.
تبلیغات

طبق گزارش منتشر شده توسط dpreview، برندگان، نایب قهرمانان و برندگان افتخاری هفتمین دوره سالانه مسابقه‌ی عکاسی Monochrome اعلام شدند. در این مسابقه‌ی بین‌المللی عکاسی سیاه‌وسفید، ۷۰۹۶ عکس از ۹۱ کشور ارسال شده‌اند.

هیئت داوران متشکل از پترا لیری، الساندرو زانونی، کریستینا دیم، واسیلیس تانگولیس، اولگا زاورشینسکایا و پدرو دیمیترو عکس‌های حرفه‌ای و آماتور مورد علاقه خود را از چند گروه شامل انتزاعی، مفهومی، عکس خبری و حیات وحش انتخاب کردند.

کیستوف موزی برای اثر «مخالفان/ Opponents» که بخشی از داستان اعتراضات اخیر «جان سیاه‌پوستان مهم است/ Black Lives Matter» است، برنده اصلی در رده حرفه‌ای شناخته شد. سوتلین یوسیفوف عنوان «کشف مونوکروم سال» را در رده آماتور برای عکس «پرتره‌ی زن مورسی/ Portrait Woman Mursi» دریافت کرد. تصویری که در دره Omo اتیوپی جنوبی ثبت شده است.

مسابقه‌ی Monochrome در حال حاضر پذیرش تصاویر جدید برای رقابت بعدی در سال ۲۰۲۱ است.

عکاس مونوکورم سال (حرفه‌ای)

«رقبا» اثر کیستوف موزی (انگلستان)

بیانیه هنرمند: «جان سیاه‌پوستان مهم است» یک جنبش بین‌المللی حقوق بشر است که از جامعه آمریکایی آفریقایی تبار نشأت گرفته و علیه خشونت و نژادپرستی سیستمی علیه سیاه‌پوستان فعالیت می‌کند. BLM به‌طور مرتب علیه خشونت پلیس و قتل سیاه‌پوستان توسط آن‌ها و موضوعات گسترده‌تری مانند نابرابری نژادی در سیستم عدالت کیفری ایالات متحده آمریکا اعتراض می‌کند.

این جنبش در تظاهرات جهانی جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ پس از مرگ او توسط پلیس در مینیاپولیس، مینه سوتا، بار دیگر به یک تیتر ملی تبدیل شد و پس از آن مورد توجه بیشتر بین‌المللی قرار گرفت. وی پس از دستگیری به اتهام استفاده از پول تقلبی برای خرید سیگار درگذشت. یک افسر پلیس سفیدپوست، هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه بر گردن او زانو زد و این کار منجر به مرگ وی شد. وقایع مربوط به دستگیری، مرگ و اقدامات افسران منجر به اعتراضات بین‌المللی BLM شد و متعرضان خواستار اصلاحات پلیس و قانونگذاری برای رفع نابرابری‌های نژادی شدند. اعتراضات در بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا، استرالیا، فرانسه، هلند و انگلستان آغاز شد و ادامه یافت.

این عکس‌ها در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۲۰ و در جریان اعتراضات لندن گرفته شده است. من خودم را در مرکز اجتماع یافتم و طیف وسیعی از احساسات انسانی را تجربه و رفتارهای غیرمعمول را مشاهده کردم. این واقعیت که این اعتراض در هنگام شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده است، این رویداد را از اهمیت بیشتری برخوردار می‌کند.

درست حدود ساعت ۱۱ شب، پس از ساعت‌ها ایستادن در میان مردم خشمگین، پلیس مرا برای بازجویی برد. افسر با من مصاحبه و شناسنامه‌ام را بررسی کرد. سرانجام، توانستم بازجویی را ترک کنم اما به من توصیه شد که ظرف ۲۴ ساعت آینده به مرکز شهر برنگردم زیرا این امر منجر به دستگیریم می‌شود.

کشف مونوکروم سال (آماتور)

«پرتره‌ی زن مورسی»  اثر سوتلین یوسیفوف (بلغارستان)

برندگام مسابقه Monochrome

بیانیه هنرمند: مورسی یک قبیله‌ی ‌آفریقایی از دره منزوی Omo در اتیوپی جنوبی، نزدیک مرز سودان است. این عکس بخشی از آلبوم SECOND ETHIOPIAN TRIBES EXPEDITION 2019 است.

انتزاعی،‌ برنده‌ی مقام اول (حرفه‌ای)

«ین و یانگ» اثر غورگه پوپا (رومانی)

بیانیه هنرمند: این نمای هوایی دریاچه کوژدل درست قبل از انجماد کامل است. کوژدل بزرگ‌ترین سد طبیعی رومانی است، این مسئله می‌تواند دلیل حضور درختان در عکس را توضیح دهد.

معماری، برنده‌ی جایگاه اول (حرفه‌ای):

«وارونه» اثر پو-یی لی (تایوان)

بیانیه هنرمند: تعطیلات در چونگ کینگ، ثبت تصویری از کتابفروشی محبوب محل یزونگ شوگس را امکان‌پذیر کرد.

پس از ورود به کتابفروشی، این غرفه تحت تأثیر پرسپکتیو فضای داخلی، لایه به لایه شده است. پله‌هایی که یکدیگر را پوشانده‌اند، نمایی شبیه به تپه‌ ایجاد کرده‌اند. این اتاق مملو از کتابخانه بوده و در راهروی طبقه‌ی بالایی نیز یک مدل بلند آن قرار داده شده است. دیوارهای مملو از کتاب تا بالا ادامه دارند و در نهایت به یک سقف شیشه‌ای می‌رسند. برای همین احساس می‌کنید که در یک جهان وارونه هستید. این مکان من را به یاد یک هنرمند هلندی معاصر به نام M. C. Escher می‌اندازد.

عکاس مفهومی سال ۲۰۲۰، برنده‌ی رتبه اول

«در معرض دید» اثر جری استیونسون (ایالات متحده آمریکا)

بیانیه هنرمند: ندارد

هنرهای زیبا، برنده‌ی مقام اول (حرفه‌ای)

«در سر من» اثر Lídia Vives (اسپانیا)

بیانیه هنرمند: سلف پرتره. این تصویر از عبارت اسپانیای tener muchos pájaros en la cabeza الهام گرفته شده که معنای لغوی آن «پرندگان زیادی در سر داشته باش» است. این عبارت یعنی خلاقیت زیادی داشته باش.

مناظر، برنده‌ی جایگاه اول (حرفه‌ای)

«اسب سوار» اثر رودی اوئی (اندونزی)

بیانیه هنرمند: اسب سوار در کوه برومو، جاوا شرقی - اندونزی.

طبیعت، برنده‌ی مقام اول (آماتور)

« نیروی طبیعی» اثر کوته بائزا (شیلی)

بیانیه هنرمند: به‌تازگی به جنوب شیلی رفته بودم. منطقه‌ای که دریاچه‌ها و آتشفشان‌های بسیار زیاد و طبیعت عالی دارد. فوران آتشفشان Calbuco با ایجاد یک صحنه وحشتناک زیبا اتفاق می‌افتد، یک ابر سمی بزرگ به سمت آسمان برمی‌خیزد. ابری که باعث می‌شد آتشفشان Osorno همسایه در مقابل نیروی عظیم طبیعت کوچک دیده شود.

دستکاری عکس، برنده‌ی افتخاری (آماتور)

«به بازتاب منعکس شده زل بزن» اثر جف کلاگنبرگ (ایالات متحده‌ آمریکا)

بیانیه هنرمند: من از بازی با اتاق تاریک دیجیتال لذت می‌برم. یکی از کارهایی که انجام می‌دهم سواستفاده از نرم‌افزار است. در این مورد با انبوهی از عکس‌های مختلف یک مخزن با یک راه پله شروع کردم. این تصاویر را گرفتم و از برخی نرم‌افزارها خواستم که آ‌ن‌ها را طوری تراز کنند که گویی یک عکس هستند.

 تکرار منحنی‌ها و کاکوفونی خطوط یک نقطه شروع عالی بود. نمی‌دانم که بقیه چگونه این عکس را درک می‌کنند اما این تصویر مغز مرا فریب می‌دهد درحالی‌که به نوعی باعث می‌شود احساس امیدواری کنم.

خیابان، برنده‌ی جایگاه اول (آماتور)

«رفت‌و‌آمد روز بارانی» اثر دبی اسمیت (انگلستان)

بیانیه هنرمند: این عکس در مه ۲۰۱۸ در توکیو پلازا گرفته شده است. هدف من این بود که از شهری که مدام در حرکت مستمر است، احساس هیاهوی بی‌پایان را به‌دست آورم. این صحنه عزم مردم برای رسیدن به مقصد به هنگام بارش شدید باران را در زمان رد شدن از یک خط عابر پیاده‌ی بزرگ نشان می‌دهد. من از لانگ اکسپوژر دستی (۱٫۱۳ ثانیه) برای ایجاد تاری کافی برای تأکید بر سرعت بدون حذف جزئیات استفاده کردم. این تصویر از انعکاس یک شیشه‌ی چندزایه‌ای در بالای محل عبور گرفته شده است.

حیات وحش – برنده‌ی مقام اول (حرفه‌ای)

« اوریکس‌ها درحال پیاده‌روی» اثر توماس ویجیان

بیانیه هنرمند: غزال اوریکس نمادی از نامیبیا است که روی نشان این کشور ظاهر می‌شود. این موجود حیوان ملی نامیبیا است. همیشه عکاسی از حیوانات در محل زندگی طبیعی آن‌ها شگفت‌انگیز است.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی تصاویر منتشر شده از برندگان مسابقه‌ی سالانه‌ی Monochrome چیست؟ از بین برندگان کدام تصویر توجه شما را بیشتر از بقیه جلب کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات