چگونه با استفاده از اتوبوس‌ها، تبلیغات موثری داشته باشیم؟

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
تبلیغات به وسیله‌ی اتوبوس‌ها از قدمت بسیار زیادی برخوردار است. از زمان پیدایش وسایل نقلیه‌عمومی و اتوبوس‌ها، از تبلیغات اتوبوسی به‌عنوان یک فرصت خوب برای تبلیغات و بازاریابی محصول و رساندن پیام‌های متفاوت، استفاده می‌شود.
تبلیغات

برای اکثر مردم، اتوبوس وسیله‌ای برای حمل‌و‌نقل روزانه است؛ بااین‌حال، مغزهای متفکر دنیای تبلیغات، اتوبوس را به‌عنوان یک بوم متحرک کاملا مفید برای خلاقانه‌ترین و موثرترین تبلیغات محیطی می‌دانند. با وجود زندگی در دنیای دیجیتال، آژانس‌های باهوش تبلیغاتی همچنان معتقد هستند که برای جلب توجه بسیاری از مردم، می‌توان از تبلیغات محیطی و سنتی استفاده کرد. تبلیغاتی که از پیچیدگی اصیلی برخوردار هستند، توجه مردم را به خود جلب می‌کند و همچنین قابل تأمل است.

دلیل این امر اثربخشی تبلیغات روی وسایل نقلیه است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. تبلیغات روی اتوبوس به‌صورت کاملا واضح در مقابل دید عابرین و رانندگان قرار می‌گیرند، این امر باعث شده است تا سایر شیوه‌های تبلیغاتی از این لحاظ یارای رقابت با آن‌ها را نداشته باشند. حضور بیشتر خودروها، ترافیک و تمایل مردم برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز باعث شده است تا مخاطبان، روزانه بیشتر در معرض تبلیغات روی وسایل حمل‌ونقل عمومی قرار گیرند.

چند نمونه از باهوش‌ترین و خلاقانه‌ترین تبلیغات اتوبوسی که در سراسر دنیا دیده شده است را در این مقاله جمع‌آوری کرده‌ایم. تبلیغاتی که آنقدر جذاب هستند که گاهی ممکن است حتی اتوبوس خود را از دست بدهید.

(برای مشاهده‌ی تصاویر در ابعاد اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید)

باغ وحش کپنهاگ: اتوبوس مار

هر روز صبح که برای خرید، پیاده‌روی یا رفتن به سرکار از منزل خارج می‌شوید، احتمالا تعداد زیادی نیز تبلیغات محیطی مشاهده می‌کنید. نگاه خود را به هرطرف که بچرخانید، یکی از اشکال تبلیغات محیطی، پیش روی چشم‌های شما قرار می‌گیرد. این تبلیغات، روی نمایشگرهای شهری، بیلبوردها، اتوبوس‌ها و حتی در مراکز خرید و مغازه‌ها نیز، قابل مشاهده هستند.

نتفلیکس: چیزهای عجیب

با یک حساب سرانگشتی می‌توان حدس زد که هر کدام از ما در طول هفته، صدها مورد متنوع از تبلیغات محیطی را مشاهده می‌کنیم؛ اما در این میان، یک پرسش کلیدی وجود دارد. واقعا کدام یک از این موارد تبلیغاتی در ذهن ما ماندگار می‌شود و پیام چند مورد از آن‌ها را در آینده دوباره به خاطر می‌آوریم؟ بعید به ‌نظر می‌رسد تعداد آن‌ها، زیاد باشد. به همین دلیل لازم است کارشناسانی که مسئولیت تبلیغات شرکت‌ها و کمپانی‌های مختلف را برعهده دارند، از بهترین و تاثیرگذارترین جملات و تصاویر برای تبلیغات خود استفاده کنند.

فیلم کینگ کونگ

تبلیغات اتوبوسی نوعی از تبلیغات خارج از خانه است و جزو موثرترین روش‌های تبلیغاتی محسوب می‌شود؛ چرا که قابلیت آن را دارد تا با بسیاری از مردم در تمام سطح شهر ارتباط برقرار کند و مؤثر واقع شود. دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود افراد استفاده از تبلیغات اتوبوسی را برای شناساندن کسب‌وکار خود، انتخاب کنند. برای مثال، اتوبوس‌ها فضای بهتری را جهت ایجاد خلاقیت دراختیار طراحان قرار می‌دهند و این باعث می‌شود پیام تبلیغاتی در ذهن بینندگان ماندگار‌تر و تأثیر گذارتر باشد و در نهایت، به فروش بیشتری منجر شود.

آمریکایی‌های خارج از کشور، رأی دهید

همچنین گزینه‌های تبلیغاتی در فضای باز برای بیلبوردها و تابلوها به‌ویژه در شهرهای بزرگ و نقاط پراهمیت و شلوغ شهر، به همان فضا محدود است و نهایتا افرادی که هر روز از آن نقاط شهر عبور می‌کنند، می‌توانند این دسته از تبلیغات را مشاهده کنند. طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، تبلیغاتی که فقط در یک نقطه متمرکز شده باشند، به مرور زمان مخاطبان تکراری خواهند داشت و تنها مخاطبان آن‌ها افرادی خواهند بود که مسیر روزمره‌ی خود را طی می‌کنند و نه مخاطبان جدید.

مسابقات جهانی آکوردئون

اما استفاده از تبلیغات اتوبوسی به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف این امکان را می‌دهد که خود و محصول خود را به گمنام‌ترین نقاط شهر نیز برسانند و توسط تمام افراد دیده شوند و به این وسیله، هر روز مخاطبان متفاوتی در بازار هدف این تبلیغ قرار گیرند. زیرا یک اتوبوس با عبور از جاده‌های اصلی و فرعی شهرها، قابلیت این را دارد که یک محصول یا شرکت را به افرادی که حتی ممکن بود هرگز بیلبوردهای شهری را مشاهده نکنند نیز، معرفی کند. همچنین تبلیغات اتوبوسی به‌خاطر تحرکی که در شهر دارند باعث جلب توجه بیشتری خواهند شد و مخاطبان همچنین از مشاهده‌ی اشکال و تصاویر متحرک در شهر نیز، لذت بیشتری خواهند برد.

فیلم علاءالدین

تبلیغات اتوبوسی، دارای اشکال و اندازه‌های مختلف است و متناسب با انواع تبلیغ‌کنندگان و بودجه‌ی آن‌ها، می‌تواند دردسترس همگان قرار گیرد. تبلیغ کنندگان می‌توانند پیام یا تبلیغ خود را به‌صورت بزرگ و جسورانه در یک اتوبوس پوشش دهند به‌طوری‌که تبلیغات تمام قسمت‌های اتوبوس، حتی فضاهای خالی بین لاستیک‌‌های آن را نیز، پوشش دهد. همچنین تبلیغات اتوبوسی، استفاده‌ی کارآمد و اقتصادی از زیرساخت‌های موجود است. بی‌شک تبلیغات محیطی یکی از اصلی‌ترین روش‌های فروش به شمار می‌رود. حال آنکه هزینه‌ی تبلیغات در برخی از شاخه‌های تبلیغات محیطی بسیار سنگین بوده و فقط برخی از برند‌های مطرح قادر به پرداخت هزینه‌های آن هستند و این در صورتی است که هزینه‌ی مربوط به اجاره‌ی یک اتوبوس، به مراتب کمتر از سایر گزینه‌های هم رده‌ی خود است.

دانشگاه هنر بورنموث: اتوبوس بوم‌باکس

برای مثال تبلیغات به وسیله‌ی اتوبوس‌ها، ممکن است در مقایسه با بیلبوردهای تبلیغاتی یک سوم هزینه را برای مشتریان خود دربر داشته باشد؛ زیرا بیلبوردها بسیار گران هستند و نیاز به سازه‌های عظیمی دارند که ممکن است حتی در مکان‌های اشتباه و با بازدهی بسیار کمی قرار گیرند و مورد توجه جامعه‌ی محلی نیز، واقع نشوند. بااین‌حال اتوبوس‌ها این قابلیت را دارند که خدمات اساسی را به هر قشری از جامعه ارائه دهند و از این نظر، تاثیرگذارتر هستند.

محافظ‌های مخصوص برای جلوگیری از تصادف اتوبوس

همچنین به گفته‌ی افرادی که مسئول انجام دادن چنین تبلیغاتی هستند، می‌توان تبلیغات را با ایجاد تجربه‌هایی برای مصرف‌کنندگان، فراتر از دیدن یک تبلیغ معمولی، در خارج از اتوبوس نیز، تقویت کرد. به‌علاوه می‌توان در محیط داخلی یک اتوبوس دگرگونی‌هایی ایجاد کرد و لحظات به یادماندنی را برای مسافرانی که قصد سفری کوتاه با آن اتوبوس دارند، فراهم کرد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت

مسئله‌ی مهم در تبلیغات اتوبوسی این است که تفکر مردم را نسبت به چیزی که به آن نگاه‌ می‌کنند، تغییر دهیم. به عبارتی در انجام دادن یک تبلیغات، اتوبوس را شبیه به چیزی کنیم که نیست. در این مسیر می‌توان از درها، لاستیک‌ها، چراغ‌ها و حتی مسافران داخل اتوبوس نیز استفاده کرد تا به نتیجه‌ی خلاقانه‌تری دست یافت.

باید در این مسیر دقت داشت که تبلیغاتی که انجام می‌دهیم با فضایی که اتوبوس در آن‌ها قرار می‌گیرد، از نظر متنی مرتبط باشد. در این مسیر باید به این موارد توجه داشت که چه کسانی قرار است این اتوبوس را ببینند؟ چگونه می‌توان از زمینه‌های محیطی برای جلب توجه استفاده کرد؟

مهربانی در کشاورزی جهانی: صادرات موجود زنده را متوقف کنید

برای برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگانی که این مکان را می‌بینند، لازم است که منابع خاص مکانی را نیز، ایجاد کرد. با رعایت کردن این نکات، نه‌تنها تأثیرات تبلیغات اتوبوسی شما در جلب توجه مصرف‌کنندگان مؤثرتر است، بلکه باعث می‌شود آن‌ها از آن اتوبوس که از یک تبلیغات خلاقانه استفاده کرده است، عکس بگیرند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. به این ترتیب تبلیغ‌کنندگان می‌توانند با تعامل ارگانیک آنلاین، ارزش رسانه‌ای بیشتری نیز کسب کنند و در شبکه‌های اجتماعی نیز، بیشتر شناخته شوند.

 باغ‌وحشی در استرالیا: قبل از آمدن باغ وحش به سمت شما، شما به سمت باغ وحش بیایید

به‌طور کلی، اتوبوس‌ها تنها وسایل حمل‌و‌نقلی نیستند که بتوان از آگهی‌های تبلیغاتی در سراسر آن‌ها استفاده کرد. سایر وسایل نقلیه مانند کامیون، قطار، مترو، تاکسی و حتی هواپیما نیز جهت تبلیغات مؤثر هستند و نمی‌توان از آن‌ها نیز چشم‌‌پوشی کرد. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که تمام تبلیغات حمل‌و‌نقل به همان اندازه خلاقانه، مبتکرانه یا مؤثر هستند که در اتوبوس‌ها می‌توان یافت.

هلند را تمیز نگه دارید: اتوبوس زباله

تکنیک‌های پوشاندن پنجره‌ها و گرافیک‌های دیداری، پوشش کل اتوبوس، از جمله پنجره‌ها و فضای گسترده‌ی تبلیغاتی، کار را برای برای تبلیغ کنندگان آسان‌تر از دیگر وسایل نقلیه می‌کند. این بدان معنی است که تبلیغ کنندگان و هنرمندان در مورد نمایش محصول یا پخش پیام خدمات عمومی خود در اتوبوس‌ها انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری دارند و می‌توانند از دو نوع مختلف تبلیغات استفاده کنند؛ یکی برای پنجره‌ها و دیگری برای بدنه‌ی اتوبوس. برای چاپ تبلیغات روی بدنه‌ی اتوبوس از دو نوع وینل استفاده می‌شود، وینل مخصوص پنجره‌ها به مسافرین داخل وسیله اجازه می‌دهد به‌راحتی محیط بیرون را از پنجره‌ای که روی آن تبلیغ قرار گرفته است را نیز، مشاهده کنند.

خطای دید

استفاده از تبلیغات میدانی مانند استفاده از اتوبوس، مزایای بسیار زیادی دارد. اداره بازاریابی و اندازه‌گیری تبلیغات خارج از خانه در کانادا ادعا می‌کند که این نوع تبلیغات به سرعت باعث دستیابی و بازگشت سرمایه‌های بالا می‌شود. همچنین تعامل بیننده و ارتباطات عاطفی او را نیز افزایش خواهد داد.

اداره‌ی بازاریابی و اندازه گیری کانادا ادعا می‌کند که مصرف‌کنندگان هنگامی که خارج از منزل هستند، ۳۳ درصد هوشیارتر به‌نظر می‌رسند. به عبارت دیگر، تبلیغات و بازاریابی در هوای تازه، تأثیرات عمیق‌تر و ماندگارتری به‌جای می‌گذارند. براساس تحقیقاتی در آمریکا، یک اتوبوس که بدنه‌ی آن کاملا از تبلیغ پوشیده شده است توانسته در روز حدود ۷۰ هزار انگیزه‌ی خرید ایجاد کند.

اخبار صبح دالاس: گزارشگران بیشتر، گزارش بیشتر

در همین راستا، دانشگاه آلبرتا و مدیاکام بیش از ۳۰۰ کارزار تبلیغاتی خارج از خانه را مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که زمان سال هیچ تأثیری در اثربخشی تبلیغات ندارد و این نوع سرمایه‌گذاری، کاملا پایدار به‌نظر می‌رسد. تنها نکته‌ی تأثیرگذار در تبلیغات، اجرای خلاقانه آن است. این بدان معنا است که در استفاده از تبلیغات مربوط به وسایل حمل‌و‌نقل و اتوبوس، خلاقیت، راز موفقیت و کلید توجه شما است. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید با طراحی تبلیغاتی تنبل و بیش از حد ساده، معروف و پرتقاضا شوید.

دکتر بست، بهترین مسواک انعطاف‌پذیر

به‌گفته‌ی آن‌ها، تبلیغات تحت‌الفظی که واقعیت‌ها یا موارد واضحی را بیان می‌کنند کمترین تأثیر را دارند. در حالی‌که، تبلیغاتی که خلاقیت ذهنی بیشتر، طول متن کوتاه‌تر و اندازه‌ی بزرگ‌تری دارند، از تأثیر بیشتری نیز برخوردار خواهند بود.

انسان‌ها دارای دید گرافیکی بسیار قدرتمندی هستند. ارتباط‌گیری گرافیکی با محیط پیرامون سبب می‌شود که فضای تجاری قدرتمندی ایجاد شود. تبلیغات محیطی یکی از گزینه‌های پرقدرت در این زمینه است. اتوبوس دارای ویژگی ذاتی همه‌بینی است و در همین راستا، می‌توان از آن برای بسیاری از تبلیغات، استفاده کرد. ویژگی ذاتی همه‌بینی، به این معنی است که افراد به‌صورت ناخودآگاه درگیر تصویر و نوشته‌های روی اتوبوس خواهند شد و این امر به نوعی همه‌گیر می‌شود. در روش تبلیغات روی اتوبوس ذهن‌ها به‌شدت درگیر مطلب موردنظر خواهند شد. این روش سبب می‌شود که مدت بیشتری ذهن بیننده درگیر باشد. بیشترین مخاطبان این نوع از تبلیغات نیز، خانواده‌ها هستند. این روش بسیار همه‌پسند است و به زیباسازی شهر بسیار کمک می‌کند. علاوه بر این مزاحمتی ایجاد نشده و فضایی نیز اشغال نخواهد شد.

باغ وحش کپنهاگ: پانداهای غول پیکر فرود آمده‌اند

تبلیغات روی اتوبوس از آن دسته تبلیغاتی است که به این راحتی‌ها نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت. پیام‌های بازرگانیِ تلویزیونی و رادیویی را به‌راحتی می‌توان خاموش کرد، از آگهی‌های اینترنتی نیز به‌سادگی می‌توان چشم پوشید،‌ اما این امر برای تبلیغات روی وسایل حمل‌ونقل عمومی فرق می‌کند و مخاطب در هر زاویه‌ای که قرار گیرد، همچنان این تبلیغات در مقابل چشمان وی خواهند بود.

شرکت هواپیمایی نیوزلند

همچنین ارزان بودن این روش تبلیغات نیز، باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. در تبلیغات روی اتوبوس، گویا سازه‌های متحرک و قدرتمندی که درواقع تبلیغ و آگهی شما هستند، در سطح شهر حرکت می‌کنند و فرصت مطالعه‌ی درستی نیز به خواننده می‌دهند. علاوه بر آن، امکان ایجاد تبلیغات در داخل فضای اتوبوس نیز فراهم شده است و به این ترتیب تنها مخاطبان بیرون از اتوبوس از این موضوع بهرمند نشده و افرادی که در داخل اتوبوس هستند نیز جذب آن خواهند شد.

ویزا ولینگتون در جشنواره‌ی آشپزی

این نوع تبلیغات به دلیل اثر بخشی بسیار زیاد تبلیغات محیطی و خارج از خانه درکنار رسانه‌های ATL مثل رادیو و تلویزیون می‌تواند اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی را افزایش دهد. زمانی‌که یک فرد، تبلیغ یک محصول را روی اتوبوس درون شهری با یک برند خاص ببیند قطعاً به شهرت و محبوبیت آن پی خواهد برد. در این موارد افراد با خود می‌‌گویند: این برند به دلیل رضایت کافی و محبوبیت توانسته این چنین همه‌گیر باشد و به این ترتیب، این‌گونه به‌نظر می‌رسد که قطعاً شما مسیر تبلیغات و شهرت را به درستی طی کرده‌اید. در ابتدا تبلیغات روی بدنه‌ی اتوبوس‌ها بسیار ساده و یکنواخت بود، بااین‌حال، چند صباحی است که خلاقیت در این خصوص بیشتر شده است. تبلیغات روی اتوبوس در برندهای مختلف باتوجه‌به رقابت قیمتی که مطرح است می‌تواند یک گام هدفمند محسوب شود. دقت کنید که خرید یک کالا هرچه با شناخت بیشتری همراه باشد، دقیق‌تر و قابل قبول‌تر خواهد بود.

تبلیغات باتری

بعلاوه، تبلیغات در هر حوزه‌ای اگر با خلاقیت همراه نباشد قطعاً شکست خواهد خورد. فرض کنید که یک برند خاص در ابتدا از یک طرح برای تبلیغات روی اتوبوس استفاده کرده و با گذر زمانی طولانی، برندهای مختلف نیز از همان طرح تکراری استفاده کنند. قطعاً در این حالت دیگر مخاطب مجذوب آن تبلیغات نخواهد شد و این انرژی منفی قطعاً آن برند را متحمل ضرر می‌کند.

اتوبوس فرودگاه

استفاده از رنگ‌پردازی‌های قدرتمند و برچسب‌گذاری‌های برجسته، خلاقیت‌های جدید و مدرن در زمینه‌ی تبلیغات روی اتوبوس هستند. استفاده از فونت نوشتاری قابل خواندن و دوری از اغراق نیز، سبب می‌شود که مخاطب به‌طور دقیق‌تری جذب تبلیغات شود و این موضوع در نهایت می‌تواند نتیجه بخش باشد. استفاده از ایده‌های خارجی در تبلیغات روی اتوبوس سبب می‌شود که ذهن مبتکر به مرحله‌ی عمل بنشیند. گاه طرح‌های به‌کار برده باور نکردنی خواهند بود. وجود طرح‌های سه‌بعدی و کمی ترسناک سبب می‌شود که بیننده به‌طور عجیبی در صدد بهره بردن از برند مدنظر قرار بگیرد. استفاده از خلاقیت درست و قابل قبول حتی روی بیلبوردهای شهری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تبلیغات روی اتوبوس نیز، باید باتوجه‌به نوع محصول تنظیم شود.

اتوبوس انعطاف‌پذیر

در پایان باید گفت قرار دادن تبلیغات روی وسایل حمل‌ونقل یکی از بهترین روش‌ها برای مطرح کردن یک برند یا شرکت و افزایش فروش کالا است. به‌نظر شما کدام یک از این تبلیغات، مؤثرتر واقع شد؟ نظر خود را با ما و کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات