تصویری از شنای کوسه در یک قلب؛ برنده‌ی مسابقه‌ی هواپیمای بدون سرنشین

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
جشنواره‌ی معتبر جوایز سیه‌نا که به جشنواره‌ی جوایز هواپیماهای بدون سرنشین معروف است، به‌طور رسمی برندگان جوایز سال ۲۰۲۰ را معرفی کرد. برنده‌های امسال، عکس‌های خیره‌کننده و چشم‌اندازهای جدیدی به جهان هستند.
تبلیغات

جوایز هواپیماهای بدون سرنشین (Drone Photo Awards)، مهم‌ترین مسابقه‌ی جهانی در مورد عکس‌برداری هوایی و فیلم است. جوایز Siena به ژانر متفاوتی از عکاسی تعلق می‌گیرد و قابل مقایسه با عکاسی سنتی نیست. این مسابقه برای عکس‌برداری هوایی است و فیلم‌هایی که پلتفرم‌های آن‌ها شامل هواپیماهای بال‌ثابت، هلی‌کوپتر، هواپیماهای بدون سرنشین، بالن، بالابرها، هواپیماهای دیدنی، راکت، بادبادک‌ها و چترها هستند نیز شامل می‌شود.

آثار تمام عکاسان برنده‌ی این جایزه در ماه نوامبر در شهر سیه‌نا در ایتالیا در جشنواره‌ی جوایز سیه‌نا به نمایش گذاشته می‌شوند. سیه‌نا، شهری در توسکانی ایتالیا و مرکز استان سیه‌نا است. مرکز تاریخی سیه‌نا توسط یونسکو به‌عنوان میراث جهانی اعلام شده است. پذیرایی افتتاحیه برای هنرمندان، رسانه‌های دعوت‌شده، ویراستاران عکس و دست اندرکاران صنعت برای یک شب تقدیر از هنر و شبکه در طی یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های بین‌المللی جهان که به عکاسی اختصاص یافته است، برگزار می‌شود.

برندگان جایزه از این جشنواره، تحت پوشش مطبوعاتی نشریات و رسانه‌های سراسر جهان قرار می‌گیرند. این مواجه می‌تواند منجر به شناسایی جهانی و معروف شدن آثار آن‌ها شود. برندگان و برگزیدگان جوایز سیه‌نا، در نشریات مهمی از جمله The Guardian ،El Pais ،Internazionale ،Corriere Della Sera ،The Times ،The Sun ،CNN ،Spiegel Online ،Daily Mirror حضور دارند.

در این جشنواره، حق چاپ کامل برای آثار عکاسان محفوظ است. درواقع مسابقه‌ی جوایز هواپیمای بدون سرنشین، تنها برای تبلیغ خود عکاسان و در ارتباط با بازاریابی خود مسابقه است.

هر سال در این مسابقه، یک تصویر برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ عکاسی بدون سرنشین می‌شود. عنوان عکاس بدون سرنشین سال ۲۰۲۰ به جیم پیکوت (عکاس استرالیایی) برای عکس «قلب طبیعت» تعلق گرفت که بسیار باورنکردنی است؛ تا حدی که به‌نظر نمی‌رسد واقعی باشد. آنچه در این عکس به وسیله‌ی این عکاس ثبت‌ شده، یک مدرسه‌ی ماهی قزل‌آلا در استرالیا است. عکس در زمان شنا ‌کردن یک کوسه از میان‌ ماهی‌ها به ثبت رسیده است؛ کوسه‌ای که در شکل قلب‌مانندی که توسط ماهی‌ها ایجاد شده، شنا می‌کند.

عکاسان شرکت‌کننده در مسابقه‌ی هواپیماهای بدون سرنشین از ۱۲۶ کشور در این مسابقه شرکت کردند و آثار خود را در ۸ دسته تصویر مجزا برای این مسابقه ارسال کردند. زندگی در طول کووید ۱۹، طبیعت، مردم، ورزش، معماری شهری، عروسی و حیوانات از دسته‌بندی‌های این مسابقه است.

تمام تصاویر برنده در این مسابقه، در نمایشگاه «بالای سرمان فقط آسمان» از ۲۴ اکتبر تا ۲۹ نوامبر در «Accademia dei Fisiocritici» که یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های علوم ایتالیا است، به نمایش گذاشته می‌شوند.

(برای مشاهده‌ی تصاویر در ابعاد اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید)

دسته‌بندی شهری

  • نام عکاس: توماس کوالسکی
  • عنوان عکس: ساختار بیگانه روی زمین
  • توضیحات: گاهی اوقات ما نیاز به تغییر دیدگاه داریم تا استحکام سازه را قوی‌تر از آنچه فکر کرده‌ایم، احساس کنیم. برج‌های پتروناس که با نام برج‌های دوقلوی پتروناس نیز شناخته می‌شوند، آسمان‌خراش‌های دوقلو در کوالالامپور هستند. این برج‌ها از سال ۱۹۹۵ تا سال ۱۹۹۸ توسط ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها، طی مسابقه‌ای برای تکمیل پروژه ساخته‌ و با پلی به هم متصل شده‌اند. این برج‌ها جزو بلندترین برج‌های دوقلوی دنیا به‌ شمار می‌روند.  جالب است بدانید این برج‌ها درست یک روز پس از فاجعه‌ی ۱۱ سپتامبر، تهدیدی مبنی بر بمب‌گذاری دریافت کردند.  بمبی پیدا نشد؛ یگان ویژه‌ی خنثی‌سازی بمب هر دو برج را کاملا تخلیه کردند. تنها سه ساعت پس از تخلیه‌ی کامل به کارکنان و فروشندگان اجازه‌ی بازگشت داده شد .این برج‌ها بیشتر اداری هستند؛ به‌طوری‌که در برج اول اکثراً کارکنان خود برج‌ها قرار دارند و در برج دوم دفاتر مربوط به شرکت‌های بزرگ جهانی واقع شده‌اند. شرکت‌هایی نظیر هواوی، الجزیره، مایکروسافت، بوئینگ و رویترز در این برج‌ها دفتر اداری دارند.

دسته‌بندی حیات‌وحش

  • نام عکاس: دیمیتری ویلیونوف
  • عنوان عکس: جایی که حواصیل زندگی می‌کند
  • توضیحات: بسیاری فکر می‌کنند که حواصیل‌ها در نیزارها یا باتلاق‌ها لانه می‌سازند؛ درصورتی‌که لانه‌ی این پرندگان در بالای درختان عظیم قرار دارد و گاهی اوقات با هواپیمای بدون سرنشین، امکان دیدن آن‌ها به وجود می‌آید. حواصیل یا مرغ ماهی‌خوار پرنده‌ای است پابلند که در آب‌های شیرین یا آب‌های ساحلی زندگی می‌کند. تمام این پرندگان از جانوران کوچک روی زمین تغذیه می‌کنند. این پرندگان، در آسمان آهسته و بسیار زیبا پرواز می‌کنند. حواصیل‌ها با برخی پرندگان از دیگر خانواده‌ها از جمله درنا، اکراس و کفچه‌نوک همانندی دارند؛ اما برعکس این پرنده‌ها که هنگام پرواز گردن خود را به‌صورت کشیده و به سوی جلو می‌گیرند، حواصیل‌ها به هنگام پرواز گردنشان را بالا و به سوی عقب می‌گیرند.

دسته‌بندی ورزشی

  • نام عکاس: روبرتو کورینالدسی
  • عنوان عکس: روی دریا
  • توضیحات: این عکس، نمایی هوایی از شناگران را به تصویر کشیده است؛ زمانی ‌که دریا تبدیل به پناهگاهی میان فرش آبی و کف سفید امواج می‌شود.

دسته‌بندی مردم

  • نام عکاس: الساندرا منیکونزی
  • عنوان عکس: سرزمین یخ زده
  • توضیحات: با دمای منفی ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، زمستان‌ها در اوراسیا می‌توانند وحشیانه باشند. اما این تصویر نشان‌دهنده‌ی این حقیقت است که زندگی در این نقطه از کره‌ی زمین به هیچ دلیلی متوقف نمی‌شود و مردم محلی با عبور از رودخانه‌ها و دریاچه‌های یخ‌زده، از یک روستا به روستای دیگر می‌روند. اوراسیا در غرب از کشورهایی که کنار اقیانوس اطلس قرار دارند یعنی پرتغال و اسپانیا (و شاید ایرلند، ایسلند و بریتانیا) شروع می‌شود و به نقطه‌ی شرقی روسیه، در تنگه‌ی برینگ کشیده می‌شود. تنگه‌ی برینگ بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام قرار دارد. مرز شمالی اوراسیا شامل روسیه، فنلاند و نروژ است که با اقیانوس منجمد شمالی مرز دارند. مرزهای جنوبی اوراسیا دریای مدیترانه، آفریقا و اقیانوس هند است.

دسته‌بندی طبیعت

  • نام عکاس: جوزف چیرز
  • عنوان عکس: نهنگ خاکستری گردشگران را تحت فشار قرار می‌دهد
  • توضیحات: عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:
در پایان فصل نهنگ‌های خاکستری، متوجه شدم که یک نهنگ خاکستری در سه سال گذشته، با قایق‌ها بازی می‌کرد و آن‌ها را به آرامی تحت فشار قرار می‌داد. بنابراین یک سال بعد به آن مکان مراجعه کردیم و باورنکردنی بود که آن نهنگ خاکستری درکنار ما ظاهر شد و این عکس نتیجه‌ی این ملاقات است.

دسته‌بندی انتزاعی

  • نام عکاس: پل هولن
  • عنوان عکس: ققنوس در حال ظهور
  • توضیحات: ققنوس در حال ظهور، نمادی از ظهور دوباره‌ی ققنوس از خاکستر آتش است. این نماد ازطریق آغاز یک فرایند بازآفرینی واقعی در سایت استخراج معدن صنعتی دریاچه اوونز برداشت شده است. پس از گذشته‌ی مخرب و ایجاد سمی‌ترین زباله در آمریکا، پرندگان مهاجر در حال بازگشت هستند و زندگی از نو آغاز می‌شود.

دسته‌بندی عروسی

  • نام عکاس: محمد آزمیل
  • عنوان عکس: عروس گرمسیری
  • توضیحات: عکاس در توضیح این عکس ذکر کرده که از گل‌ها و برگ‌های باقی‌مانده از دکوراسیون عروسی، برای ساختن چیزی خلاقانه استفاده کرده است.

دسته‌بندی زندگی در دوران کرونا

  • نام عکاس: تومر اپلباوم
  • عنوان عکس: پرچم سیاه
  • توضیحات: هزاران اسرائیلی به دلیل محدودیت‌های کووید ۱۹، هنگام اعتراض به نخست‌وزیر وقت خود بنیامین نتانیاهو در میدان رابین در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰، فاصله‌ی اجتماعی خود را حفظ کرده‌اند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات