حذف ناگهانی تمام داده‌های کاربران My Book Live وسترن دیجیتال

جمعه ۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کاربران دستگاه‌های ذخیره‌سازی My Book Live وسترن دیجیتال از حذف ناگهانی تمام اطلاعات خود خبر دادند.
تبلیغات

وسترن دیجیتال، سازنده هارددیسک اکسترنال محبوب My Disk، به مشتریان خود توصیه کرده است که دستگاه‌های ذخیره‌سازی My Book Live را تا اطلاع ثانوی از اینترنت جدا کنند تا مهندسان این شرکت بتوانند درباره مشکل پیش‌‌آمده برای این دستگاه در سراسر جهان که موجب پاک شدن کامل داده‌های بعضی افراد شده است، تحقیقات لازم را انجام بدهند.

به گزارش Arstechnica، اطلاعات مشکل My Book Live برای اولین‌ بار در فروم‌های پشتیبانی وسترن دیجیتال منتشر شد. متأسفانه، تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بازیابی اطلاعات حذف‌شده منتشر نشده است.

فردی که برای اولین بار خبر حذف اطلاعات خود را منتشر کرد، در متن پست خود این‌گونه نوشت:

من یک دستگاه My Book Live دارم که به اینترنت خانگی متصل بود و برای سال‌های نسبتاً زیادی به‌خوبی کار می‌کرد. من تازه متوجه شدم که به طریقی، تمام اطلاعات موجود در آن از بین رفته است و فهرست‌ها خالی به نظر می‌رسند. پیش‌تر حجم ۲ ترابایتی من تقریباً پر بود؛ اما اکنون ظرفیت کامل را نشان می‌دهد.

سایر کاربران My Book Live به‌سرعت به مکالمه پیوستند تا گزارش بدهند آن‌ها نیز دقیقاً همین مسئله را تجربه کرده‌اند. یکی از کاربران به‌سرعت پاسخ داد:

 تمام داده‌های من نیز از بین رفته است. بدون آن‌ها بیچاره می‌شوم. اطلاعاتی که طی سال‌ها به دست آورده‌ بودم.

چندین کاربر دیگر گزارش دادند که از دست دادن اطلاعات آن‌ها، هم‌زمان با فکتوری ریست دستگاه‌هایشان انجام شده است. یک نفر گزارشی ثبت کرد که رفتار غیر قابل توجیهی را در روز چهارشنبه نشان می‌دهد:

Jun 23 15:14:05 MyBookLive factoryRestore.sh: begin script:Jun 23 15:14:05 MyBookLive shutdown[24582]: shutting down for system rebootJun 23 16:02:26 MyBookLive S15mountDataVolume.sh: begin script: startJun 23 16:02:29 MyBookLive _: pkg: wd-nasJun 23 16:02:30 MyBookLive _: pkg: networking-generalJun 23 16:02:30 MyBookLive _: pkg: apache-php-webdavJun 23 16:02:31 MyBookLive _: pkg: date-timeJun 23 16:02:31 MyBookLive _: pkg: alertsJun 23 16:02:31 MyBookLive logger: hostname=MyBookLiveJun 23 16:02:32 MyBookLive _: pkg: admin-rest-api

وی در ادامه گزارش خود نوشت:

معتقدم این مسئله مقصر اصلی حذف اطلاعات است. در زمان حادثه، حتی کسی خانه نبود تا از این درایو استفاده کند.

درایو My Book یک دستگاه ذخیره‌سازی محبوب برای کاربران و مشاغل است. این دستگاه معمولاً از طریق USB به کامپیوتر وصل می‌شود. مدلی که در این مقاله راجع به آن صحبت می‌شود به My Book Live معروف است و از کابل اترنت برای اتصال به شبکه محلی استفاده می‌کند. به وسیله این اتصال، کاربران می‌توانند از راه دور به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند و از طریق زیرساخت ابری وسترن دیجیتال تغییرات پیکربندی لازم را اعمال کنند.  وسترن دیجیتال در سال ۲۰۱۵ پشتیبانی از My Book Live را متوقف کرد.

هم‌اکنون اتصال خود را قطع کنید

وسترن دیجیتال در وب‌سایت خود به کاربران توصیه کرده است تا پایان فرایند بررسی مشکل، برای جلوگیری از حملات بعدی دستگاه‌های My Book Live خود را قطع کنند.

مقامات این شرکت در ایمیلی نوشتند:

این حادثه تحت بررسی فعال وسترن دیجیتال است. هیچ نشانه‌ای از نقض یا به خطر افتادن خدمات یا سیستم‌های ابری وسترن دیجیتال در دست نداریم.

تشخیص داده‌ایم که برخی از دستگاه‌های My Book Live توسط عامل تهدیدکننده به خطر افتاده‌اند. در برخی موارد، این اتفاق منجر به فکتوری ریست شده که در پی آن، تمامی اطلاعات کاربر حذف شده است. دستگاه My Book Live آخرین به‌روزرسانی سیستم‌عامل را در سال ۲۰۱۵ دریافت کرده است.در حال حاضر توصیه می‌کنیم مشتریان برای محافظت از داده‌های خود، دستگاه‌های My Book Live را از اینترنت جدا کنند.این بیانیه را برای مشتریان خود صادر کرده‌ایم و در صورت دسترسی به اطلاعات جدید درباره این موضوعات، آن‌ها را با مشتریان خود به اشتراک خواهیم گذاشت.

 به دلیل محدود بودن اطلاعات موجود درباره این مسئله، یافتن دلیل تخریب انبوهی از داده‌های کاربران امری دشوار است. با دقت به بیانیه وسترن دیجیتال، به نظر می‌رسد این شرکت ادعا می‌کند حساب‌های کاربران به‌صورت جداگانه به خطر افتاده است. توصیه برای جدا کردن دستگاه از اینترنت درحالی‌که تحقیقات هنوز ادامه دارد، موجه است و کاربران باید در اسرع وقت آن را انجام بدهند. در این بین، کاربران My Book Live در تلاش‌اند تا سختی‌های ناشی از این حادثه را مدیریت کنند.

یکی از کاربران نوشت:

این بسیار ترسناک است که کسی بدون اجازه از کاربر اصلی بتواند درایو را بازیابی کند.

فرد دیگری درباره اتفاقات اخیر این‌گونه گفت:

من به‌سرعت به راه‌حلی برای این مسئله نیاز دارم؛ زیرا این کار ضرر زیادی را بر من متحمل شده است.

نظر شما همراهان زومیت درباره اتفاقات پیش‌آمده برای کاربران هارددیسک‌های محبوب وسترن دیجیتال چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات