وسترن دیجیتال در تلاش برای بازتعریف یکای «دور در دقیقه» است

سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس گزارش‌ها، وسترن دیجیتال درایوهای خودش با سرعت دیسک ۷۲۰۰ دور در دقیقه (RPM) را «کلاس ۵۴۰۰ دور در دقیقه» قلمداد می‌کند.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته، صفحه‌ی DataHoarder در وب‌سایت ردیت دوباره خبری ناامیدکننده درباره‌ی وسترن‌دیجیتال منتشر کرد. درواقع، شرکت مذکور اطلاعات نادرستی درباره‌ی سرعت چرخش هارد دیسک های NAS (حافظه‌ی متصل‌به شبکه) سری RED ارائه می‌کرده است. همچنین براساس لینکی مندرج در گزارش مذکور، انجمن آلمانی‌زبان hardwareluxx.de انجام تحقیقات درباره‌ی موضوع یادشده را از بیش از یک‌ سال پیش آغاز کرده بود. 

جنجال درباره‌ی اطلاعات نادرست هارددیسک‌های سری RED، یادآور گلایه‌های پیشین از وسترن دیجیتال برای ارائه‌ی توضیح ناکافی و نادرست درباره‌ی موارد استفاده از فناوری Shingled Magnetic Recording در درایوهای NAS این شرکت است. بااین‌حال، خبر جدید این است که وسترن دیجیتال درایوهای تولیدی خودش با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه (RPM) را «کلاس ۵۴۰۰ دور در دقیقه» قلمداد می‌کند و فریمورهای خود درایو با رابط SMART، سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه را نشان می‌دهد.

به‌تازگی، حساب کاربری Amaroko در ردیت یافته‌های پیشین شهروندان را راستی‌آزمایی کرد. Amaroko برای هریک از مدل‌های مختلف درایوها، نمونه‌ای از آن را درون جعبه‌ی مقوایی خالی قرار داد. در مرحله‌ی بعد، یک میکروفون از نوع Blue Yeti را مستقیما بالای آن نصب و درنهایت، درایو را فعال کرد. تجزیه‌وتحلیل طیفی صدای ضبط‌شده با Adobe Audition برای دو مدل از درایوهای ۸ ترابایتی کلاس ۵۴۰۰ دور در دقیقه‌ای وسترن دیجیتال، فرکانس پایه‌ی ۱۲۰ هرتزی را نشان می‌داد.

اگر ۱۲۰ دور در ثانیه در ۶۰ (هر دقیقه ۶۰ ثانیه است) ضرب شود، سرعت چرخش دیسک در این درایوها ۷۲۰۰ دور در دقیقه خواهد بود؛ بنابراین، دیسک این درایوهای کلاس ۵۴۰۰ دور در دقیقه‌ای درواقع با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد. در نگاه اول، ممکن است این موضوع مشکل عمده‌ای به‌نظر نرسد. بیشتر کاربران درایوی با سرعت چرخش دیسک بیشتر را ترجیح می‌دهند؛ بااین‌حال، شوربختانه سرعت بیشتر دیسک تنها به‌معنی تأخیر کمتر هنگام جست‌جو برای محل فیزیکی داده‌ها نیست و باعث افزایش شدید در تولید نویز و توان مصرفی می‌شود.

از همان ابتدا، همین افزایش نویز و توان مصرفی باعث شده بود تا بسیاری از کاربران به سرعت جعلی ۵۴۰۰ دور در دقیقه‌ای دیسک درایو وسترن دیجیتال پی ببرند. این کاربران درایورهایی را خریدند که انتظار داشتند سرعت کند و پایینی داشته باشد؛ ولی در عوض نویز و توان مصرفی و حرارت تولیدشده‌ی آن‌ها بیشتر از حد انتظار بود. با مقایسه‌ی برگه‌ی مشخصات درایو ۵۴۰۰ دور در دقیقه‌ای Barracuda سیگیت و درایو کلاس ۵۴۰۰ دور در دقیقه‌ای سری Red وسترن‌دیجیتال که با تجزیه‌وتحلیل طیفی صدا آزمایش شده و درواقع، ۷۲۰۰ دور در دقیقه سرعت چرخش دیسک دارد، می‌توان تفاوت واضح در توان مصرفی را مشاهده کرد.

هر درایو ۸ ترابایتی سری Red درحدود ۸٫۸ وات برق مصرف می‌کند و درهمین‌حال، درایو Barracuda نزدیک به ۵/۳ وات توان مصرفی دارد. همچنین در حالت استندبای، درایو وسترن‌دیجیتال ۸۰۰ میلی‌وات و درایو Barracuda درحدود ۲۵۰ میلی‌وات توان مصرفی دارد. تفاوت اشاره‌شده در ارقام آن‌چنان به برند این محصولات مربوط نیست و درصورتی‌که سرعت واقعی دیسک در درایوهای وسترن‌دیجیتال و Barracuda یکسان باشد، توان مصرفی نیز تقریبا مشابه خواهد بود.

برای اینکه درباره‌ی وسترن‌دیجیتال منصف باشیم، درواقع، خرید درایو ۸ ترابایتی نوع NAS با سرعت دیسک ۵۴۰۰ دور در دقیقه امکان‌پذیر نیست. هم در سری Red درایوهای شرکت یادشده و هم در سری پایین‌رده‌ی Ironwolf سیگیت از دیسکی با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه استفاده می‌کنند.  بااین‌حال، اگر درباره‌ی مصرف‌کنندگان جانب انصاف را رعایت کنیم، عبارت دور در دقیقه معنای کاملا مشخصی دارد و یادداشتی به‌عنوان پاورقی در برگه‌ی مشخصات درایو وجود ندارد که توضیح دهد معنی واقعی «کلاس عملکردی ۵۴۰۰ دور دقیقه» چیست.

مقایسه برگه مشخصات عارد Red 7200 وسترن دیجیتال با هارد barracuda 5400

یکی از نمایندگان وسترن‌دیجیتال در پاسخ به تحقیقات درباره‌ی این موضوع، نتیجه‌گیری‌های کاربران ردیت و انجمن hardwareluxx را تأیید کرد. استنتاج آن‌ها نشان می‌داد «کلاس ۵۴۰۰ دور در دقیقه‌ای» درحقیقت به‌معنی سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه‌ای چرخش درایو نیست. نماینده‌ی شرکت مذکور خاطرنشان کرد:

چندین سال است که وسترن‌دیجیتال به‌جای ارائه‌ی سرعت چرخش [دیسک درایو] به‌صورت خاص، این شاخص را با عناوین «کلاس» و «کلاس عملکردی» منتشر می‌کند. همچنین، برای پاسخ‌گویی به نیازهای بازار یا کاربری‌های مختلف، انتخاب درایوهای حالت جامد و مشخصات مربوط به آن HDD ها را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که بتوانیم چندین نوع مختلف از این پلتفرم‌ها را بسازیم. با چنین کاری می‌توانیم از قدرتمان برای تولید محصولات بیشتر با هزینه‌ی کمتر به‌عنوان اهرم استفاده کنیم و پس‌اندازهای مرتبط را به مشتریانمان انتقال دهیم. همچون تمامی محصولات وسترن‌دیجیتال، جزئیات این محصول نیز شامل توان و سروصدا و عملکرد [نرخ انتقال داده] به‌گونه‌ای آزمایش شده است که با اطلاعات استفاده‌شده برای بازاریابی و مشخصات مندرج در برگه‌ی مشخصات آن مطابقت داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد این پاسخ همه‌جانبه است؛ ولی به حل موضوع کمکی نمی‌کند و عبارت «کلاس دور در دقیقه» تعریف‌نشده باقی می‌ماند. مشتریان هنگام مطالعه‌ی برگه‌ی مشخصات این محصولات، تحت‌تأثیر موارد بازاریابی بیشتر سردرگم خواهند شد. همچنین، مشتریان معمولی که دیجیتال‌وسترن سعی می‌کند از آن‌ها دربرابر اطلاعات گیج‌کننده محافظت کند، بعید است در وهله‌ی اول، برگه‌ی مشخصات هارد را مطالعه کنند.

اگر بخواهید در دنیای خودروها مقایسه کنید، عبارت «کلاس ۵۴۰۰ دور در دقیقه» در هارددرایوهای مذکور مشابه با برچسبی با نوشته‌ی «کلاس چهارسیلندر» روی شیشه‌ی اتومبیل V6 است و نشان نمی‌دهد که واقعا چه نوع موتوری زیر کاپوت قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات