همکاری اینتل و دارپا برای تسریع پردازش رمزنگاری ‌هم‌ریختی کامل

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اینتل از همکاری با دارپا در پروژه‌ی DPRIVE خبر می‌دهد.  هدف این پروژه ساخت شتاب‌دهنده‌ای برای رمزنگاری هم‌ریختی کامل است.
تبلیغات

به گزارش ZDNet، اینتل اخیرا قراردادی با دارپا (DARPA) امضاء کرده است تا در پروژه‌ی محافظت از داده در محیط‌های مجازی (DPRIVE) شرکت کند. پروژه‌ی DPRIVE در تلاش است شتاب‌دهنده‌ای برای رمزنگاری ‌هم‌ریختی کامل (FHE) توسعه بدهد.

روزاریو کاماروتا، مهندس ارشد Intel Labs (از زیرشاخه‌های اینتل)، می‌گوید: «رمزنگاری ‌هم‌ریختی کامل اصلی‌ترین تلاش شرکت‌های این حوزه برای محافظت از داده‌ها در حین استفاده کردن از آن‌ها محسوب می‌شود.» 

FHE رویکردی در حوزه‌ی حفاظت از داده است که با استفاده از ابزارهای کریپتوگرافیک، اثبات ریاضی رمزنگاری را ارائه می‌دهد. دارپا می‌گوید این رویکرد سطح اطمینان جدیدی در  ذخیره‌سازی و دست‌کاری داده‌‌ها ارائه می‌دهد.

به گفته‌ی دارپا، امروزه روش رمزنگاری سنتی  هنگام ذخیره شدن یا منتقل شدن، از داده‌ها محافظت می‌کند؛ اما داده‌ها برای پردازش، تجزیه‌و‌تحلیل و پیاده‌سازی در مدل یادگیری ماشین، باید رمزگشایی شوند. رمزگشایی، امنیت داده‌ها را به‌ خطر می‌اندازد و آن‌ها را در معرض دید سودجویان باهوش قرار می‌دهد یا حتی باعث فاش شدن تصادفی آن‌ها می‌شود. FHE امکان پردازش داده‌های رمزنگاری‌شده را فراهم می‌کند تا کاربران به تعادلی در استفاده‌ی حداکثری از داده‌های حساس و از بین ‌بردن خطر فاش شدن آن‌ها برسند.

 FHE از سوی متخصصان به‌عنوان مسیر روبه‌جلوی مفیدی معرفی می‌شود؛ اما به قدرت رایانشی و البته زمان زیادی نیاز دارد. تام راندیائو، مدیر برنامه‌ی دارپا، می‌گوید پردازشی که روی لپ تاپ استاندارد در عرض یک میلی‌ثانیه انجام می‌شود،  روی سروری FHE هفته‌ها به ‌طول می‌انجامد. در همین راستا دارپا پروژه‌ی DPRIVE را راه‌اندازی کرده است تا مدت‌زمان پردازش را از چند هفته به چند ثانیه کاهش بدهد. 

مایکروسافت، اکوسیستم ابری کلیدی برای گسترده‌تر کردن استفاده از روش رمزنگاری هم‌ریختی محسوب می‌شود و تاکنون تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام داده است. شرکت ردموندی از رمزنگاری هم‌ریختی در سرویس‌های ابری Azure و JEDI (با دولت ایالات متحده) به‌صورت آزمایشی استفاده کرده است.

اینتل که به‌تازگی در پروژه‌ی DPRIVE عضویت پیدا کرده است، وظیفه دارد شتاب‌دهنده‌ی مدار مجتمع خاصی با هدف کاهش بار اضافه‌ی عملکرد رمزنگاری FHE تولید کند. اینتل می‌گوید این مدار مجتمع پس از اینکه به‌طور کامل تولید شود، می‌تواند نسبت ‌به سیستم‌های فعلی مبتنی‌ بر CPU، بهبود عظیمی در وظایف کاری FHE اعمال کند. به ادعای تیم اینتل، مدار مجتمع جدید احتمالا می‌تواند مدت‌زمان پردازش نوشته‌های رمزی (کریپتوگرام) را ۱۰۵ بار کاهش بدهد.

اینتل با عضویت در DPRIVE در کنار شرکت‌های دیگری مثل Duality Technologies،اGalois و SRI International قرار می‌گیرد. این چهار شرکت قرار است تحقیقات منتهی به تولید شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری FHE را رهبری کنند و در نهایت بار اضافه‌ی پردازش‌ FHE را کاهش بدهند تا از لحاظ سرعت، به پردازش‌ داده‌های رمزگشایی‌شده برسند.

تیم‌های تحقیقاتی اینتل و سه شرکت دیگر در حال تلاش برای پیدا کردن روش‌هایی نوین مدیریت حافظه، ساختارهای انعطاف‌پذیر داده، مدل‌های برنامه‌نویسی و روش‌های تأیید اعتبار رسمی هستند تا مطمئن شوند پیاده‌سازی FHE بدون هیچ مشکلی انجام می‌گیرد.

به گفته‌ی تام راندیائو، براساس تخمین‌ها امروزه پردازش FHE حدودا یک میلیون بار کندتر از پردازش متن آشکار (Plaintext) است. هدف DPRIVE این است که سرعت پردازش FHE را هم‌سطح با سرعت پردازش متن آشکار کند. راندیائو می‌گوید: «اگر بتوانیم در عین مقیاس‌دهی به فناوری جدیدمان به این هدف برسیم، DPRIVE تأثیر در خور توجهی روی توانایی ما در حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی کاربران خواهد گذاشت.» 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات