اپل‌اینسایدر: تنش‌ اپل و فیسبوک از اختلافات شخصی نشأت می‌گیرد

یک‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گفته می‌شود مارک زاکربرگ منشأ تنش‌ اخیر اپل و فیسبوک را اختلاف شخصی می‌دادند و می‌کوشد تا با سیاست‌های اپل مقابله کند.
تبلیغات

مدتی است که تنش‌ اپل و فیسبوک بسیار جدی شده و به‌نوعی، هر دو از ضربه زدن به یکدیگر دریغ نمی‌کنند؛ اما با نگاهی به سالیان گذشته، متوجه می‌شویم که روابط متقابل اپل و فیسبوک همواره توأم با نفرت و دشمنی بوده و اکنون زخم دیرینه‌ی این دو شرکت با سیاست‌های حریم خصوصی کوپرتینویی‌ها سَر باز کرده است؛ سیاست‌هایی که به‌طور علنی بخش تبلیغات را هدف قرار می‌دهند و این به مزاج فیسبوک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تبلیغات‌محور خوش نیامده است.

تاکنون، اپل و فیسبوک با بیانیه‌هایشان سعی کرده‌اند خود را از هرگونه اتهام مُبرا کنند. با شدت گرفتن نبرد آن‌ها، اپل‌اینسایدر به نقل از وال استریت ژورنال گزارشی تدوین کرده که با استناد به آن، می‌توان بُعد جدید و مخفی روابط این دو شرکت و دلیل عصبانیت غول رسانه‌های اجتماعی را متوجه شد. در این گزارش ادعا می‌شود که دشمنی و اتهامات، از کینه‌توزی دیرینه مدیران عامل دو شرکت نشأت می‌گیرد.

در گزارش مذکور آمده است که یکی از نقاط عطف در ایجاد تنش و سوء تفاهم شرکت‌های مذکور، به مصاحبه‌ی تیم کوک در سال ۲۰۱۸ با محوریت رسوایی کمبریج آنالیز فیسبوک بازمی‌گردد. در مصاحبه‌ی یادشده، کوک اعلام کرد که اپل هرگز در چنین موقعیتی قرار نگرفته است و او خواستار نظارت دقیق برای جلوگیری از وقوع شرایط مشابه در آینده شد. دیری نپایید که زاکربرگ در ملأ عام حاضر شد و اظهارات کوک را بسیار نابخردانه و نادرست توصیف کرد؛ اما ماجرا به همین ختم نمی‌شود و وال استریت ژورنال اذعان دارد که زاکربرگ سیاست بسیار سخت‌گیرانه‌تری در قبال اپل اتخاذ کرده است.

در گوشه‌ای از مستندات گزارش گفته می‌شود که پشت درهای بسته و به دور از دید رسانه‌ها، زاکربرگ مدعی شده که می‌تواند اپل را تحت فشار قرار بدهد و ظاهرا او به کارمندانش گفته است که آن‌ها باید درد را به سازنده‌ی آیفون تحمیل کنند. این تنها زمانی نبود که زاکربرگ به اظهارنظر کوک اعتراض می‌کرد و با گذشت زمان این اتفاق بارها تکرار شده است. گفته می‌شود افراد نزدیک به زاکربرگ بر این باورند که رئیس فیسبوک حملات اپل علیه این شرکت را اختلافات شخصی قلمداد می‌کند.

در اواخر سال ۲۰۲۰، فیسبوک گزارش داد که در بحث حقوقی خود علیه اپل به اپیک گیمز، سازنده‌ی بازی فورتنایت، می‌پیوندد و به آن‌ها در فرایند دادگاهی کردن غول دنیای فناوری یاری می‌کند. این شرکت در نهایت تصمیم گرفت در حاشیه قرار بگیرد؛ اما شواهد حاکی از آن است که فیسبوک فرصت را برای ارائه‌ی اسناد مهم به اپیک گیمز مغتنم دانسته و آن‌ها را در پیش‌برد اهدافشان حمایت می‌کند. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که فیسبوک در حال ایجاد طرح دعوی ضد انحصاری علیه اپل است.

اپل ادعا می‌کند سعی در حصول اطمینان از حفظ عناصر حریم خصوصی کاربران در زندگی دیجیتال آن‌ها را دارد و با ابتکاراتی مانند شفافیت ردیابی برنامه در iOS 14 توجه بیشتری به این مقوله معطوف کرده است. بسیاری از صاحب‌نظران این امر را به‌عنوان نقطه‌ی تلاقی اختلافات یاد می‌کنند. چندی پیش، تیم کوک در جریان CPDP، به‌شدت مدل‌های تجاری متکی به جمع‌آوری داده را محکوم کرد و گفت این تجارت‌ها بیش از هر چیز منجر به اطلاعات غلط، بی‌اعتمادی و حتی خشونت در دنیای واقعی می‌شود. وی در سخنانش از فیسبوک یاد نکرد؛ اما به‌طور واضح می‌توان برداشت کرد که روی سخنان او به مدل تجاری غول شبکه‌های اجتماعی باشد. کوک در آن اجلاس گفت:

با احتساب نظریه‌های غلط اطلاعاتی و توطئه‌ای که به ‌وسیله‌ی الگوریتم‌ها ساخته می‌شوند، دیگر نمی‌توانیم چشم خود را روی یک تئوری فناوری با مضمون خوب بودن تمامی تعاملات ببندیم. برخی از پیامدهای این نوع تجارت می‌تواند تضعیف اعتماد عمومی به واکسیناسیون، تضاد و حتی خشونت در دنیای واقعی را در پی داشته باشد و به ‌وسیله‌ی گروه‌های افراطی ادامه یابد. مشاغل مبتنی بر گمراه کردن کاربران و بهره‌برداری از داده‌ها،  اصلا گزینه‌های انتخابی نیستند و این شایسته ستایش ما نیست؛ این شایسته تحقیر است.

مدت‌ها است که اپل و تیم کوک موضع خود را همراستا با حفظ حریم خصوصی می‌دانند و بر این باورند که مشتری، محصول آن‌ها نیست و مدل کسب‌وکار آن‌ها به جمع‌آوری داده و تبلیغات بستگی ندارد. از طرف دیگر، فیسبوک در حال تغییر  سیاست‌های داخلی اپل در زمینه‌ی ردیابی تبلیغات و همچنین مبارزه با این شرکت است. گفته می‌شود غول رسانه‌های اجتماعی هم‌زمان با اجرای یک کارزار تبلیغاتی علیه این اقدامات، خود را آماده‌ی دادخواست ضد انحصاری علیه اپل می‌کند.

دانی لور، سخنگوی فیسبوک، در واکنش به ادعاهای مطرح‌شده، می‌گوید: «انتخاب بین خدمات شخصی و حفظ حریم خصوصی یک تجارت نادرست است و فیسبوک هر دو مورد را فراهم می‌کند. این در رابطه با مسائل دو شرکت نیست؛ این موضوع در مورد آینده‌ی اینترنت آزاد است.» وی استدلال می‌کند که قوانین اپل کسب‌وکارهای کوچک، توسعه‌دهندگان برنامه و مصرف‌کنندگان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از قرار معلوم، سیاست‌های اپل مبنی بر افزایش حریم خصوصی، بیشتر در رابطه با کسب سود است. دانی لور اختلافات شخصی این دو شرکت را انکار و خاطرنشان کرد که فیسبوک به‌منظور حمایت از مشاغل و توسعه‌دهندگان آسیب‌دیده به‌عمد در مقابل اپل ایستاده است.

وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که فیسبوک و اپل همیشه اختلاف نظر نداشته‌اند. درحقیقت کوک در طی مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۴ ضمن تأکید بر تهدید رقابتی اندروید، از فیسبوک به‌عنوان شریک تجاری یاد کرد. طبق گزارش‌ها، با افزایش تنش در سال‌های بعد، زاکربرگ و کوک در سال ۲۰۱۷ جلسه‌ای برگزار کردند؛ اما این جلسه به بن‌بست در روابط این دو شرکت انجامید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی جدال‌ دیرینه‌ی فیسبوک و اپل چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات