فناوری RealSense ID اینتل با شباهت ‌به فیس آی‌دی اپل معرفی شد

جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
RealSense ID سیستم تشخیص چهره‌ی پیشرفته‌ی اینتل برپایه‌ی دوربین و حسگرهای ویژه است که شباهت‌های زیادی به فیس آی‌دی اپل دارد و می‌توان از آن در انواع محصولات استفاده کرد.
تبلیغات

بر اساس گزارش 9to5Mac، اینتل به‌تازگی از فناوری ریل‌سنس آی‌دی (RealSense ID) رونمایی کرده است. RealSense ID اینتل حسگرهای عمق‌سنج را با هوش مصنوعی ترکیب می‌کند تا امکان احراز هویت کاربر از طریق تشخیص چهره فراهم شود. این موضوع باعث می‌شود RealSense ID اینتل در نگاه اول ما را یاد فیس آی‌دی اپل (FaceID) بیاندازد.

سیستم ریل‌سنس آی‌دی دقیقا همچون فیس آی‌دی شامل دو دوربین به‌همراه حسگرهای ویژه است که توانایی ثبت عمق صحنه دارند. این سیستم اینتل وقتی با شبکه‌ی عصبی پیشرفته ترکیب می‌شود، توانایی تشخیص چهره‌ی کاربر و تمییز دادن آن از چهره‌ی کاربران دیگر  پیدا می‌کند.

سیستم تشخیص چهره برای دستگاه‌های مدرن طی سال‌های اخیر به ‌شکلی گسترده روی کار آمده است و سیستم‌هایی نظیر ریل‌سنس آی‌دی و فیس آی‌دی که دقت زیادی دارند، از امنیت بیشتری برخوردار هستند. 

اینتل می‌گوید فرایند راه‌اندازی ریل‌سنس آی‌دی ساده است. ظاهرا این سیستم از تراشه‌ای امنیتی برای ذخیره و رمزنگاری داده‌های کاربر استفاده می‌کند؛ دقیقا مشابه عملکرد تراشه‌ی Secure Enclave در آیفون و آیپد.

اینتل می‌گوید ریل‌سنس آی‌دی «راهکاری طبیعی و بسیار دقیق» ارائه می‌دهد که «ورود امن [به محیط دستگاه را] ساده می‌کند.» کاربران با یک نگاه به دستگاه می‌توانند قفل را باز کنند و به داده‌های مورد نظر دسترسی یابند. ریل‌سنس آی‌دی اینتل، سیستم «تشخیص عمقِ فعال را با یک شبکه‌ی عصبی تخصصی» ترکیب می‌کند و بر «یک سیستم-روی-چیپ مستقل به ‌همراه المانِ امنِ توکار» متکی می‌شود تا بتواند «به ‌شکلی سریع و امن»، داده‌های کاربر را رمزنگاری و پردازش کند. 

اینتل می‌گوید می‌توان از ریل‌سنس آی‌دی استفاده‌های متنوعی کرد. امکان اضافه کردن این فناوری به قفل‌های هوشمند، سیستم‌های کنترل دسترسی، سیستم‌های پایانه‌ی فروش، دستگاه‌های خودپرداز و تعداد زیادی دستگاه‌ دیگر وجود دارد.

اینتل این فناوری را به سیستم ضد جعل مجهز کرده است تا افراد سودجو نتوانند از طریق عکس، ویدئو یا ماسک، ریل‌سنس آی‌دی را فریب بدهند. اینتل می‌گوید احتمال گمراه شدن ریل‌سنس آی‌دی از طریق عکس، ویدئو یا ماسک، یک‌ در میلیون است؛ اپل برای توصیف دقت فیس آی‌دی، از همین جمله استفاده کرد. 

از زمان آغازبه‌کار فیس آی‌دی در سال ۲۰۱۷ روی آیفون ۱۰، شرکت‌های متعددی فناوری تشخیص چهره را به گوشی‌هایشان اضافه کرده‌اند؛ اما این فناوری‌ها عموما دقتی معادل فیس آی‌دی ندارند و بر تصویر دوبعدی از چهره‌ی کاربر متکی هستند؛ اما فیس آی‌دی تصویر سه‌بعدی ثبت می‌کند. حسگرهای فیس آی‌دی گران‌قیمت هستند و به فضای زیادی در بخش بالایی نمایشگر نیاز دارند؛ به‌ همین دلیل است که آیفون‌های مدرن در بخش بالایی ، بریدگی بزرگ‌تری از اکثر گوشی‌ها دارند. 

اینکه ریل‌سنس آی‌دی اینتل می‌تواند به دقت و سرعت فیس آی‌دی اپل دست پیدا کند یا خیر، موضوعی است که در گذر زمان مشخص خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات