آنچه باید در مورد قابلیت فیس آی دی آیفون 10 بدانید

چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
آیفون X به قابلیت تشخیص چهره‌ی فیس آی‌دی مجهز شده است. در این مطلب در مورد قابلیت نامبرده توضیحاتی ارائه خواهیم داد.
تبلیغات

دیشب سرانجام شاهد معرفی رسمی گوشی هوشمند آیفون 10 بودیم. اپل در این محصول از سیستم جدید تشخیص چهره‌ی خود موسوم به فیس آی‌دی بهره گرفته است. 

شاید با نگاه به آیفون 10، نمایشگر تمام صفحه‌ی این محصول اولین موردی باشد که به آن توجه خواهید کرد، اما آپدیتی که اپل در دوربین‌ها و سنسورهای جلویی این محصول اعمال کرده است نیز لیاقت توجه کاربران را دارند؛ حتی شاید این بخش اهمیت بیشتری نسبت به صفحه‌ نمایش آیفون 10 داشته باشد. اپل با معرفی گوشی هوشمند آیفون X، سعی دارد استانداردی در سیستم‌های تشخیص چهره ایجاد کند و این فناوری را جایگزین سنسور تشخیص اثر انگشت تاچ‌ آی‌دی سازد. اپل اعلام کرده است که فیس آی‌دی امنیت بیشتری دارد و علاوه بر نگرانی‌هایی که شاید برخی افراد نسبت به حریم خصوصی تکنولوژی تشخیص چهره داشته باشند، این فناوری قابلیت‌های جذابی هم در اختیار خریداران گوشی ۹۹۹ دلاری مذکور قرار می‌دهد. در این مقاله هر آنچه باید در مورد سیستم تشخیص چهره‌ی فیس آی‌دی آیفون 10 بدانید، توضیح خواهیم داد.

فیس آی‌دی چگونه کار می‌کند

فیس آی‌دی از یک سیستم دوربین جدید با تشخیص عمق واقعی بهره می‌برد و تعداد زیادی تکنولوژی در‌ قطعه‌ی بسیار کوچک مربوط به این ویژگی - که در بالای نمایشگر گوشی آیفون X تعبیه شده است - وجود دارد. سیستم مورد بحث شامل یک دوربین جلویی معمولی، یک دوربین مادون قرمز، یک دات پروژکتور (پروژکتور نقطه)، یک چراغ مخصوص، یک سنسور فاصله‌سنج و یک حسگر سنجش نور محیط می‌شود.

فیس آی دی

هر زمانی که کاربر به صفحه‌ی گوشی خود نگاه کند، چراخ مخصوص، عملیات تشخیص چهره را انجام خواهد داد. سپس دوربین مادون قرمز، یک تصویر مادون قرمز از چهره‌ی کاربر ثبت و دات پروژکتور با استفاده از ۳۰ هزار نقطه‌ی مادون قرمز یک الگوی نقطه‌ای ایجاد می‌کند. در مرحله‌ی بعد این داده‌ها به چیپ‌ست جدید A11 Bionic اپل ارسال خواهد شد. اپل در این تراشه‌ی جدید از یک شبکه‌ی عصبی استفاده کرده است؛ شبکه‌ای که با بیش از یک میلیارد تصویر آموزش داده شده تا امکان مقایسه‌ی مدل ریاضی صورت کاربر - که قبلا در دستگاه ثبت شده است - فراهم شود.

بر اساس اعلام اپل، مراحل فوق با سرعت بالا و به‌طور بی‌وقفه انجام خواهند شد. کل فرآیند تشخیص چهره‌ی کاربر آنقدر سریع عمل می‌کند که افراد متوجه آن نخواهند شد. باید اشاره کنیم که این سیستم در تاریکی نیز کار می‌‌کند. البته باید گفت عملکرد فیس‌ آی‌دی شاید در ابتدا با مشکلاتی همراه باشد؛ زیرا در جریان رویداد رونمایی از آیفون X، این ویژگی هنگام معرفی با مشکل مواجه شد و به‌درستی کار نکرد. اگر منصفانه به این موضوع نگاه کنیم، مسلما باور داریم که عملکرد سنسور تاچ آی‌دی با گذشت زمان بهبود یافته است و احتمالا فیس آی‌دی نیز چنین شرایطی را تجربه خواهد کرد. 

امنیت بهتر نسبت به تاچ آی‌دی

شاید مهم‌ترین دلیل استفاده از فیس آی‌دی، افزایش احتمالی امنیت شما باشد. طی چند سال اخیر مشخص شده است که تاچ آی‌دی کاملا غیر قابل نفوذ نیست و اپل اعلام کرده که تکنولوژی تشخیص چهره یک به‌روزرسانی بزرگ است. بنا به گفته‌ی این شرکت، احتمال فریب خوردن سیستم تشخیص چهره‌ی آیفون 10 با چهره‌ی افراد دیگر، یک در یک میلیون است. برای مقایسه باید اشاره کنیم که این رقم برای تاچ آی‌دی یک در ۵۰ هزار است. 

مقایسه مشخصات آیفون 10 ایکس

اطلاعات مربوط به قابلیت فیس آی‌دی همانند تاچ‌ آی‌دی به‌طور محلی و در یک جایگاه امن از پردازنده‌ی A11 اپل نگه‌داری می‌شوند. بنابراین اطلاعات مربوط به چهره‌ی شما به سرورهای اپل ارسال نخواهد شد و بدین ترتیب هکرها نمی‌توانند این نوع داده‌ها را هدف قرار دهند.

اپل همچنین اشاره کرده است که شما نمی‌توانید سیستم تشخیص چهره‌ی آیفون 10 را با یک تصویر یا یک ماسک دور بزنید. این کمپانی برای اطمینان از فریب نخوردن فیس آی‌دی، نرم‌افزار جدید خود را با برخی از ماسک‌های طبیعی آموزش داده است.

واقعیت افزوده و دیگر قابلیت‌ها

همان سنسورهایی که باعث می‌شوند فیس آی‌دی در دسترس کاربران قرار بگیرد، قابلیت‌های جدید و جذاب دیگری هم ارائه می‌دهند و این مورد به‌خصوص در حوزه‌ی واقعیت افزوده بیشتر قابل توجه است. اسنپ‌چت از مدتی قبل فیلترهایی توسعه داده که با استفاده از سیستم تشخیص صحیح عمق، می‌توانند ماسک‌های مختلف را با دقت بسیار بالایی روی صورت کاربر قرار دهند؛ به‌طوری‌که حتی با جابه‌جا شدن چهره افراد، ماسک‌های مورد اشاره دقیقا بر اساس این جابه‌جایی‌ها روی صورت کاربر اعمال می‌شوند.

ARKit

اپل در مراسم معرفی آیفون X همچنین از شکلک‌های اموجی متحرک رونمایی کرد. این ویژگی جدید Animoji نام دارد و کاربران می‌توانند با استفاده از آن با ۱۲ شکلک مختلف، یک پیام تصویری ایجاد کنند. عملکرد این قابلیت بسیار جالب است و شکلک‌های مورد اشاره با توجه به حرکات چهره‌ی کاربر، متحرک خواهند شد. چنین امکاناتی به لطف وجود سیستم فیس آی‌دی در دسترس قرار گرفته‌اند.

قابلیت‌های جدید یادشده، جذاب به‌ نظر می‌رسند؛ اما در صورتی که اپل فناوری فیس آی‌دی خود را در اختیار توسعه‌دهندگان نیز قرار دهد، مسلما قابلیت‌های این تکنولوژی روزبه‌روز افزایش خواهد یافت؛ البته پیش از این اقدام، اپل باید ثابت کند که عملکرد سیستم تشخیص چهره‌ی این کمپانی آنقدر خوب است که بتواند جایگزین سنسور تشخیص اثر انگشت شود.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات