جلسه دادگاه توسعه‌دهنده اتریوم سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار می‌شود

جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ویرجیل گریفیت، توسعه‌دهنده‌ی اتریوم، احتمالا باید سپتامبر سال آینده‌ در دادگاه حاضر شود. آمریکا می‌گوید که گریفیت به دولت کره‌ی شمالی برای درک بهتر رمزارزها کمک کرده است.
تبلیغات

دولت ایالات متحده‌ی آمریکا ادعا می‌کند ویرجیل گریفیت، توسعه‌دهنده‌ی رمزارز اتریوم، به کره‌ی شمالی کمک کرده است تا این کشور بهتر بفهمد که چگونه می‌توان ازطریق ارزهای رمزنگاری‌شده، تحریم‌های اقتصادی وضع‌شده توسط آمریکا را دور زد. گریفیت که در اواخر سال ۲۰۱۹ به‌اتهام کمک به کره‌ی شمالی برای استفاده از رمزارز دستگیر شد ادعاهای آمریکا را رد می‌کند و سعی دارد پرونده‌‌ی در جریان را مختومه کند.

پی. کوین کستل، قاضی منطقه‌ی جنوبی نیویورک، مدتی پیش برخی احکام برپایه‌ی شماری از اتهامات صادر کرد؛ اما گفته می‌شود محاکمه‌ی کامل ویرجیل گریفیت فعلا برای سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور و مهر ۱۴۰۰) برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس شکوائیه‌ای که دولت ایالات متحده تنظیم کرده، گریفیت در ماه آوریل گذشته (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹) با وجود رد شدن درخواستش از سوی آمریکا، به شهر پیونگ‌یانگ کره‌ی شمالی سفر کرده است تا در یک کنفرانس با محوریت فناوری بلاک‌چین سخنرانی کند. سخنرانی گریفیت در کنفرانس کره‌ی شمالی، نخستین پرونده‌ای به‌شمار می‌آید که در دادگاه آمریکا با محوریت رمزارز و تحریم‌ها علیه او به‌راه افتاد. 

در ماه اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) نمایندگان قانونی گریفیت دادخواستی را ثبت کردند تا ازطریق آن، اتهامات وارده به گریفیت را رد کنند. دادخواست موردبحث استدلال می‌کرد که اقدام ویرجیل گریفیت برای انتقال یک‌سری اطلاعات عمومی درباره‌ی فناوری بلاک‌چین به کره‌ی شمالی لزوما به‌معنی ارائه‌ی خدمات به این کشور نیست و ادعاهای دولت آمریکا نمی‌توانند هیچ چیزی را به‌طور کامل محرز کنند. هفته‌ی گذشته جلسه‌ی استماع پرونده در دادگاه برگزار و در جریان جلسه، حضور گریفیت در کنفرانس بلاک‌چین کره‌ی شمالی به موضوعی داغ برای بحث طرفین تبدیل شد.

قاضی کستل خواستار ارائه‌ی توضیحات بیشتر ازطرف وکلای دولت شد و پرسید که آیا دولت می‌خواهد استدلال کند که سخنان گریفیت در کنفرانس کره‌ی شمالی، حاوی جزئیاتی فراتر از دانسته‌های دولت کره‌ی شمالی بوده است یا خیر. وکلای دولت گفتند که در پی مطرح کردن چنین ادعایی نیستند و به‌جای آن مدارکی منتشر خواهند کرد تا نشان دهند چگونه سخنرانی گریفیت و جلسه‌ی پرسش‌و‌پاسخِ بعد از آن، به افرادی که در کنفرانس حضور داشته‌اند، کمک کرده تا بفهمند نحوه‌ی عملکرد رمزارزها چگونه است.

یکی از وکلا می‌گوید گریفیت پیش‌تر به FBI گفته افرادی که در کنفرانس حضور داشته‌اند افرادی متخصص نبوده‌اند؛ به‌جز چند نفر. همچنین گریفیت به سخنان خود در مراسم اشاره کرده و گفته که دقیقا چه مباحثی را با حضار به‌بحث گذاشته است. 

در حال حاضر به‌طور کاملا دقیق مشخص نشده که گریفیت با چه اتهاماتی روبه‌رو است. شکوائیه‌ی دولت اشاره‌های متعددی به نقض قوانین تحریم دارد؛ اما وکلای گریفیت می‌خواهند به‌طور دقیق بدانند او به انجام چه کارهایی متهم شده است.

در جلسه‌ی دادگاه هفته‌ی گذشته، قاضی کستل فرمان رد شدن ادعاها علیه گریفیت را صادر نکرد. ازطرفی دولت درخواست کرده بود اجازه‌ی افشای هویت فردی صادر شود که شاهد نقض قوانین توسط ویرجیل گریفیت بوده است؛ اما قاضی کستل چنین اجازه‌ای را صادر نکرد. بیانیه‌ی دادستانی، ادعاهای اولیه مبنی‌بر افزایش اطلاعات کره‌ی شمالی درباره‌ی رمزارزها به‌لطف سخنان گریفیت را فعلا تأیید نمی‌کند و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

قاضی کستل از طرفین دادگاه درخواست کرد تا تاریخ ۲۵ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۶ بهمن ۱۳۹۹)، یک‌سری پیش‌شرط برای رسیدن به توافق تعیین کنند. قاضی همچنین برخی از روزها را در ماه سپتامبر به‌عنوان روز احتمالی برگزاری جلسه‌ی دادگاه اعلام کرد.

از قرار معلوم وکلای گریفیت درخواست کرده‌اند فعلا شماری از محدودیت‌هایی که علیه او وضع شده، برداشته شود. یکی از وکلا می‌گوید محدودیت‌ها بسیار زیاد هستند و گریفیت نه به اینترنت دسترسی دارد و نه می‌تواند خانه را ترک کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات