فیسبوک بار دیگر مخالفتش را با قابلیت‌های حریم خصوصی iOS 14 اعلام کرد

پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک با محدودیت‌ جمع‌آوری داده‌ در iOS 14 مخالف است و قابلیت‌های حریم خصوصی اپل را برای کسب‌وکارهای کوچک ویران‌گر می‌داند.
تبلیغات

چندی پیش اپل از طرح‌های خود با محوریت حریم خصوصی رونمایی کرد و باعث نگرانی تعدادی از شرکت‌های وابسته به تبلیغات شد که قطعا فیسبوک یکی از آن‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا بخش عظیمی از کسب‌وکار فیسبوک را جمع‌آوری داده به ‌منظور استفاده در تبلیغات تشکیل داده است. حال فیسبوک در جدال لفظی با اپل، در بیانه‌ای با عنوان «ما در برابر اپل برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک در همه جا ایستاده‌ایم»، به‌طور خاص یادآوری می‌کند که چگونه تغییرات اپل مانع از ارائه‌ی تبلیغات مناسب به مشتری می‌شود. بلومبرگ با استناد به بیانیه‌ی فیسبوک می‌گوید:

محدود کردن چگونگی استفاده از تبلیغات شخصی بر شرکت‌های بزرگ‌تر مانند ما [فیسبوک] تأثیر می‌گذارد؛ اما این تغییرات برای کسب‌وکارهای کوچک ویرانگر خواهد بود.

به‌طور کلی ردیابی تبلیغات، این امکان را برای ارائه‌دهندگان تبلیغات فراهم می‌کنند تا بداند افراد چه کالاهایی را از چه مکان‌هایی به‌صورت آنلاین خریداری می‌کنند و در نهایت باعث می‌شود تبلیغات مرتبط با آن را در یک آگهی یا یک بازی‌ ارائه دهند. برای تسهیل شناسایی مشتری و جلوگیری از انتشار اطلاعات شخصی، اپل برچسب‌های شناسایی تصادفی دستگاه موسوم به Identifier for Advertisersا(IDFA) را در سیستم‌عامل iOS 14 ارائه می‌دهد و این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که بدون کسب اطلاعات شخصی کاربر، اثربخشی تبلیغات را ردیابی کنند.

غول شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است که از سیستم IDFA اپل استفاده نمی‌کند. فیسبوک احتمالا این تصمیم را بر اساس آنچه قبل از راه‌اندازی سیستم IDFA برای داده‌های کاربر جمع‌آوری می‌کند، اتخاذ کرده است؛ زیرا استفاده از قابلیت یادشده و انطباق با شرایط خدمات اپل، جمع‌آوری اطلاعات فیسبوک از کاربران را به‌طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. دیو ونر، مدیر مالی فیسبوک، در ماه جولای ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) گفت قابلیت جدید اپل ضربه‌ی بزرگی به فیسبوک خواهد زد و iOS 14 ارائه‌ی تبلیغات را برای فیسبوک و سایر شرکت‌ها سخت‌تر خواهد کرد.

غول شبکه‌های اجتماعی انتظار دارد iOS 14 در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به درآمد آگهی‌دهندگان ضربه وارد کند. علاوه بر این، فیسبوک مدعی است که برخی از کاربران iOS 14 هیچ تبلیغی از طریق برنامه‌ی Audience Network نمی‌بینند یا در بهترین حالت، تبلیغاتی که ارتباط کم‌تری با موضوع دارند مشاهده می‌کنند. فیسبوک می‌گوید:

در فیسبوک، مشاغل کوچک در هسته‌ی اصلی تجارت ما قرار دارد. بیش از ۱۰ میلیون کسب‌وکار ماهانه از ابزارهای تبلیغاتی ما برای یافتن مشتری‌ جدید، استخدام کارمند و تعامل با انجمن‌های خود استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد در مشاغل کوچک نگرانی‌هایی درباره‌ی به‌روزرسانی اجباری نرم‌افزار اپل دارند و این امر توانایی کسب‌وکارها را برای اجرای تبلیغات شخصی و دستیابی مؤثر به مشتریانشان محدود می‌کند.بر اساس مطالعه‌ی جدید Deloitte، چهل و چهار درصد از مشاغل کوچک و متوسط در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، تبلیغات شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده یا افزایش داده‌اند. داده‌های ما نشان می‌دهد که بدون تبلیغات شخصی‌شده، متوسط تبلیغات مشاغل کوچک به ازای هر دلار خرج‌شده از درآمد، بیش از ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت. محدود کردن چگونگی استفاده از تبلیغات شخصی بر شرکت‌های بزرگ‌تری مانند ما [فیسبوک] تأثیر می‌گذارد؛ اما این تغییرات برای کسب‌وکارهای کوچک ویرانگر خواهد بود و به چالش‌های بسیاری که اکنون با آن رو‌به‌رو هستند اضافه خواهد کرد. مشاغل کوچک شایسته توجه هستند. ما نگرانی‌های شما را می‌شنویم و در کنار شما هستیم.

اپل در جولای ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) از قابلیت جنجالی ATT رونمایی کرد و از آن زمان، ویژگی یادشده با بحث و جدل‌ زیادی مواجه بوده است. وقتی این قابلیت فعال باشد، هر برنامه‌ای که روی آیفون یا آیپد اجرا می‌شود، قبل از دسترسی به داده‌های خاصی که می‌تواند برای ردیابی در سایر برنامه‌ها استفاده شود، باید از کاربران اجازه‌ی دسترسی بگیرد. این داده‌ها «شناسه برای تبلیغ‌کنندگان» نامیده می‌شوند و صنعت تبلیغات از این می‌ترسد که با آمدن ATT، کاربران اجازه‌ی دسترسی به سرویس‌ها ندهند و این امر با‌لطبع به درآمد آن‌ها در شخصی‌سازی تبلیغات آسیب شدیدی می‌زند.

غول فناوری کوپرتینو قرار بود قابلیت ATT را تا پایان سال ۲۰۲۰ در سیستم‌عامل‌هایش اجرایی کند؛ اما انتشار آن را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به ‌تأخیر انداخت تا فرصت بیشتری برای ایجاد تغییرات لازم در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات