فایرفاکس در نسخه جدید استفاده از رمز عبور ناامن را به کاربران هشدار می‌دهد

چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فایرفاکس در نسخه‌ی جدید، قابلیت‌های سیستم امنیتی و مدیریت رمز عبور را بهینه‌سازی کرده است و استفاده از رمز عبور افشاشده را هم هشدار می‌دهد.
تبلیغات

موزیلا نسخه‌ی جدید ۷۶ فایرفاکس را برای سیستم‌های عامل ویندوز، لینوکس و مک منتشر کرد. نسخه‌ی جدید علاوه بر برطرف کردن باگ‌ها، با قابلیت‌های جدید و همچنین بسته‌های امنیتی به‌روز عرضه شد. مهم‌ترین نکته در به‌روزرسانی جدید فایرفاکس را می‌توان در سیستم مدیریت رمز عبور این مرورگر مشاهده کرد. سیستم مدیریت رمز عبور فایرفاکس، موسوم به Lockwise اکنون قابلیت‌های امنیتی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

موزیلا می‌گوید که از نسخه‌ی ۷۶ فایرفاکس، مرورگر پیش از نمایش دادن رمزهای عبور ذخیره‌شده در بخش Lockwise، نام کاربری و رمز عبور سیستم‌عامل کاربر را از او درخواست می‌کند. طبق گفته‌ی شرکت سازنده، قابلیت مذکور به‌خاطر درخواست‌های متعدد جامعه‌ی کاربران فایرفاکس به مرورگر اضافه شده است. کاربران فایرفاکس همیشه از سیستم مدیریت رمز عبور و ساختار نمایش رمزها در آن، گله داشتند. آن‌ها می‌گفتند یک مجرم سایبری تنها با منتظر ماندن برای دور شدن کاربر از سیستم، می‌تواند به بخش مدیریت رمز‌ها وارد بشود. پس از وارد شدن به بخش مذکور نیز تمامی رمزها به‌صورت متن برای او نمایش داده خواهد شد.

با اضافه شدن قابلیت جدید به بخش Lockwise در فایرفاکس، مجرم سایبری برای استخراج رمزهای عبور کاربر باید به اطلاعات ورودی سیستم‌عامل او نیز دسترسی داشته باشد. درنتیجه دیگران نمی‌توانند به‌راحتی و تنها با ورود به مرورگر کاربر، رمزهای عبور او را کپی کنند.

امنیت فایرفاکس

هشدار برای رمزهای عبور افشاشده و وب‌سایت‌های آسیب‌پذیر

موزیلا در نسخه‌ی جدید مرورگر خود علاوه بر اضافه کردن لایه‌ی امنیتی پیشرفته‌تر به بخش Lockwise، رمزهای عبور ذخیره‌شده را هم اسکن می‌کند. موزیلا می‌گوید از این پس اگر کاربر رمز عبوری مشکوک به افشا شدن را ذخیره کند، مرورگر به او هشدار خواهد داد. درواقع فایرفاکس جدید به شما پیشنهاد می‌دهد که رمز عبور امن‌تری را انتخاب کنید، چون احتمالا رمز عبوری انتخابی شما در رخدادهای نفوذ قبلی افشا شده است. مجرمان سایبری عموما دیتابیس‌هایی از رمزهای عبور افشاشده دارند و برای نفوذ به حساب‌های کاربری، موارد ذخیره شده را به‌عنوان اولین شانس خود امتحان می‌کنند.

فایرفاکس Lockwise

بهینه‌سازی سومی که در Lockwise نسخه‌ی جدید به کاربران ارائه می‌شود، هشدار نفوذ به وب‌سایت‌ها است. طبق قابلیت جدید، اگر قصد ثبت‌نام و ورود به وب‌سایتی را داشته باشید که اخیرا مورد حمله‌ی نفوذ واقع شده باشد، مرورگر به شما هشدار خواهد داد. پیام هشدار به شما می‌گوید که مجرمان به وب‌سایت مذکور نفوذ کرده‌اند و باید رمزعبور خود را در آن تغییر دهید.

موزیلا می‌گوید هیچ‌گونه جای نگرانی برای قابلیت‌های جدید امنیتی Lockwise برای کاربران وجود ندارد. شرکت به رمزهای عبور دسترسی نخواهد داشت و تنها نسخه‌ای رمزنگاری شده از رمزها را ذخیره می‌کند. نسخه‌ی ۷۶ مرورگر فایرفاکس اکنون برای به‌روزرسانی در دسترس کاربران قرار دارد و مانند همیشه، پیشنهاد می‌شود برای حفظ امنیت هرچه بیشتر، مرورگر خود را به‌روزرسانی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات