جریمه گوگل در فرانسه به اتهام رفتارهای ضدرقابتی

یک‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
سازمان ناظر بر رقابت فرانسه، گوگل را به‌دلیل رفتار ضدرقابتی و همچنین داشتن قوانین تبلیغاتی مبهم و غیرقابل پیش‌بینی به پرداخت ۱۵۰ میلیون یورو جریمه محکوم کرد.
تبلیغات

سازمان ناظر بر رقابت فرانسه، گوگل را به‌دلیل رفتار ضد رقابتی و همچنین داشتن قوانین تبلیغاتی نامشخص در بخش تبلیغات گوگل (Google Ads) به پرداخت ۱۵۰ میلیون یورو جریمه محکوم کرد. علاوه بر پرداخت جریمه، سازمان ناظر بر رقابت فرانسه که به اختصار (FCA) خوانده می‌شود، انتظار دارد گوگل درباره‌ی قوانین تبلیغات و همچنین روش تعلیق حساب‌های کاربری در پلتفرم خود شفاف‌سازی کند.

Google Ads

FCA در بیانیه‌ی مطبوعاتی توضیح داد:

سازمان ناظر بر رقابت فرانسه به این نتیجه رسیده است که قوانین عملیاتی تبلیغات که توسط گوگل برای تبلیغ‌کنندگان اعمال شده، تحت شرایطی غیرعینی، غیرشفاف و تبعیض‌آمیز اعمال شده است. مبهم بودن و عدم عینیت این قوانین، استفاده از تبلیغ برای تبلیغ‌کنندگان را بسیار دشوار کرده است، درحالی که گوگل تمام اختیارات لازم را برای اصلاح تفسیر خود از قوانین غیرقابل پیش‌بینی شده دارد و می‌تواند مطابق آن تصمیم بگیرد که آیا سایت‌ها با قوانین آن‌ها مطابقت دارند یا خیر.

برای نمونه، FCA می‌گوید گوگل درخواست هزینه از کاربران در ازای استفاده از محصولات و خدمات معمولا رایگان را ممنوع اعلام کرده است. با این حال، گوگل (حداقل به‌طور دقیق) مشخص نمی‌کند که منظورش از «معمولا رایگان» چیست. از نظر FCA، این قوانین برای شرکت‌هایی که قصد دارند در پلتفرم گوگل تبلیغات خود را انجام دهند، ناعادلانه است. درحالی‌که، گوگل پلتفرم غالب در کشور با سهمی ۸۰ درصدی از بازار تبلیغات است.

گوگل با ممنوعیت تبلیغاتی که متعلق به شرکت فرانسوی به‌نام گیبمدیا (Gibmedia) است، وارد این مهلکه شد. این شرکت ‌سایت‌هایی را با موضوعات مختلف درمورد پیش‌بینی وضعیت آب‌و‌هوا گرفته تا اطلاعات شرکت و کتاب‌های تلفن مدیریت می‌کند. این بازرسی‌ها از زمانی شروع شد که شرکت فرانسوی گیبمدیا مدعی شد که گوگل به ناحق تبلیغات این شرکت را حذف کرده است و شکایت خود را به FCA ارائه کرد.

این نخستین باری نیست که فرانسه گوگل را به پرداخت جریمه‌های هنگفت محکوم می‌کند. این جریمه به‌دنبال جریمه عظیم ۱/۷ میلیارد دلاری است که در مارس ۲۰۱۹ توسط اتحادیه اروپا به گوگل به‌خاطر سوءاستفاده در تبلیغات آنلاین اعمال شده بود. همچنین، در ژوئیه سال ۲۰۱۸، گوگل به‌دلیل سوءاستفاده از موقعیت غالب خود در بازار گوشی‌های هوشمند ۵ میلیارد دلار جریمه شده و در ژوئن سال ۲۰۱۷، غول جستجوی اینترنتی به‌دلیل سوء‌استفاده از تسلط خود به‌عنوان موتور جست‌وجو ۲/۷ میلیارد دلار جریمه شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات