استفاده امارات از ابزار هک آیفون برای جاسوسی از کاربران در سال ۲۰۱۶

شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آیفون 10 اس مکس / iPhone XS Max
گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت امارات برای جاسوسی از کابران آیفون از نقصی امنیتی در iMessage استفاده کرده است.
تبلیغات

براساس گزارشی از تیم تحقیقاتی رویترز، دولت امارات متحده‌ی عربی برای دسترسی به اطلاعات برخی از افراد مهم مدنظرش، از ابزار هک تلفن‌های همراه آیفون موسوم‌ به «کارما» (Karma) استفاده کرده است.

گفته می‌شود از سال ۲۰۱۶، اعضای سابق سازمان اطلاعات آمریکا که اکنون برای دولت امارات کار می‌کنند، این ابزار را برای جاسوسی از افرادی خاص توسعه داده‌اند. این اولین‌باری است که وجود چنین ابزاری گزارش داده می‌شود. بر‌اساس این گزارش، ابزار جاسوسی کارما با فرستادن ایمیل یا پیام‌کوتاه به تلفن‌همراه قربانیان، کنترل آن‌ها را به‌دست می‌گرفته است.

در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، این ابزار به عکس‌ها، ایمیل‌ها، پیام‌های متنی و موقعیت مکانی قربانیان دسترسی داشته‌ است. کارما بدون نیاز به لینک یا اکسپلویت و خارج از اختیار کاربران فعال می‌شده و همین مسئله موجب ناآگاهی قربانیان از دزدیده‌شدن اطلاعاتشان بوده است.

براساس گزارش توسعه‌دهندگان این ابزار جاسوسی، کارما با تکیه‌بر نقص امنیتی در اپلیکیشن iMessage به تلفن‌همراه افراد مدنظرش نفوذ می‌کرده و به اطلاعات آن‌ها دست می‌یافته است. این ابزار جاسوسی ظاهرا برای دسترسی به تلفن‌همراه قربانیانش فقط به فرستادن پیام کوتاه نیاز داشته‌ است. جزئیات نحوه‌ی عملکرد کارما هنوز مشخص نشده؛ اما واضح است که این ابزار جاسوسی، تنها در سیستم‌عامل iOS عمل می‌کند؛ چون از نقص امنیتی موجود در اپلیکیشن iMessage بهره می‌برد.

هنوز معلوم نیست کارما در نسخه‌ی کنونی سیستم‌عامل iOS عمل می‌کند یا نه؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌روزرسانی منتشرشده‌ی اپل برای سیستم‌عاملش در اواخر سال ۲۰۱۷، از تأثیر کارما کاسته‌ است.

شرکت اپل و دولت امارات از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده‌اند. از بدبیاری اپل، این خبر در زمانی منتشر شده‌ که هم‌زمان حفره‌ی  بزرگ امنیتی در اپلیکیشین فیس‌تام کشف شده و نیز میزان فروش آیفون ۱۵ درصد کاهش یافته‌ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات