شکایت کسپرسکی از دولت آمریکا در پی فرمان دونالد ترامپ

سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل و بنیان‌گذار کسپرسکی اعلام کرد که پس از فرمان ترامپ مبنی بر ممنوعیت سازمان‌های دولتی برای استفاده از آنتی‌ویروس این شرکت، از دولت آمریکا شکایت می‌کند.
تبلیغات

در ماه سپتامبر سال جاری میلادی دولت آمریکا به‌‎یکباره اعلام کرد که استفاده از آنتی ویروس کسپرسکی را که توسط یک کمپانی روسی توسعه یافته است، در رایانه‌ی کارمندان دولت ممنوع می‌کند. پس از گذشت نزدیک به سه ماه از زمان انتشار این اخبار ضد و نقیض در رابطه با جلوگیری از به‌کارگیری آنتی ویروس روسی کسپرسکی، ترامپ روز دوشنبه به‌صورت رسمی اعلام کرد که سازمان‌های دولتی باید از به‌کارگیری کسپرسکی خودداری کنند. حال ساعاتی پس از اعلام رسمی فرمان جدید، کسپرسکی با طرح شکایتی مدعی شده که حقوق این کمپانی زیر پا گذاشته شده است.

یوجین کسپرسکی، مؤسس و مدیرعامل کسپرسکی قویا اعلام کرده است که وزارت امنیت داخلی آمریکا بارها درخواست‌های این کمپانی را برای شفاف‌سازی در مورد آنتی ویروس را رد کرده و حتی حق این کمپانی برای طی کردن روند قانونی پیش از اعلام رسمی فرمان جدید دوالد ترامپ را نادیده گرفته است.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط کسپرسکی، تنها بخش کوچکی از درآمد این کمپانی روسی حاصل خریدهای سازمان‌های دولتی است؛ حال آنکه اقدام دولت آمریکا را باید یک تبلیغ منفی بزرگ برای کسپرسکی خواند که در تبلیغات، مشتریان و بازار این کمپانی در ایالات متحده‌ی آمریکا تأثیرگذار خواهد بود.

وزارت امنیت داخلی آمریکا اطلاعات زیادی در رابطه با تحریم کسپرسکی ارائه نکرده است؛ ولی بر اساس اطلاعات به گوش رسیده، آمریکایی‌ها کسپرسکی را متهم به کمک به دولت روسیه و سازمان‌های امنیتی روسی می‌کنند. بنا بر اطلاعات درزکرده، کسپرسکی اطلاعاتی از رایانه‌ی یکی از کارمندان NSA به سرقت برده است. این کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا بخشی از اسناد مربوط به سازمان امنیت ملی آمریکا را به منزل برده بود و اطلاعات از این طریق درز کرده و در اختیار مقامات امنیتی روسی قرار گرفته است.

وزارت امنیت داخلی آمریکا به ارتباط کسپرسکی با دولت‌ روسیه و نهاد‌های امنیتی این کشور مشکوک است. بر اساس اطلاعات ارائه‎شده، این وزارتخانه معتقد است که قوانین کشور روسیه در رابطه با فرایند درخواست اطلاعات از شرکت‌هایی نظیر کسپرسکی باعث شده است حساسیت در رابطه با جاسوسی کسپرسکی افزایش پیدا کند.

کسپرسکی اعلام کرده است که با ارسال نامه‌هایی در ماه‌های جولای و آگوست از دولت آمریکا خواسته تا فرصت لازم را برای شفاف کردن هر چه بیشتر عملکرد نرم‌افزارش، در اختیار این کمپانی قرار دهند؛ ولی هیچ پاسخی از سوی دولت آمریکا دریافت نشده است. کسپرسکی حتی مدعی شده که پیشنهاد ارائه‌ی سورس کد مربوط به بروزرسانی‌های کسپرسکی را نیز در اختیار دولت آمریکا قرار داده است.

هرچند سیاست‌های ایالات متحده‌ی آمریکا در رابطه با مشکوک شدن به عملکرد یک نرم‌افزار روسی طبیعی است؛ اما تصمیم ترامپ با توجه به ارتباط او با روس‌ها در زمان برگزاری انتخابات، کمی شتاب‌زده به نظر می‌رسد.

کسپرسکی تأکید کرده است که در زمان کار با دولت‌های مختلف سعی بر حفظ بی‌طرفی خود دارد. اینکه وزارت امنیت داخلی آمریکا اطلاعات و شواهدی در رابطه با عملکرد کسپرسکی ارائه نمی‌کند، قضاوت در این رابطه را بیش از پیش سخت‌ می‌کند. نظرشما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات