به‌کارگیری تشخیص چهره در آزمون جدید کپچای فیسبوک

جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
احتمال می‌رود فیسبوک به‌زودی برای آنکه اطمینان یابد کاربرانش ربات نیستند، از آن‌ها بخواهد تصویری واضح از چهره‌ی خود ارسال کنند.
تبلیغات

فیسبوک به‌منظور تأیید هویت کاربران خود و اطمینان از اینکه آن‌ها شخصی واقعی و نه یک ربات اینترنتی هستند، مشغول استفاده از نوعی کپچای (CAPTCHA) جدید است. در تصویری از آزمون هویت این شبکه‌ی اجتماعی که روز سه‌شنبه در توییتر به اشتراک گذاشته و توسط فیسبوک تأیید شد، آمده است: «لطفا یک تصویر از خودتان که به‌صورت واضح چهره‌ی شما را نمایش دهد بارگذاری کنید. ما این تصویر را بررسی و سپس برای همیشه آن را از روی سرورهای خود حذف می‌کنیم.»

Facebook Captcha

در بیانیه‌ای که برای وب‌سایت وایرد ارسال شده است، یکی از سخنگویان فیسبوک می‌گوید: «آزمون تصویر در نظر دارد به ما در ردیابی هر شکل از فعالیت‌های متقابل مشکوک در وب‌سایت شامل ساخت حساب کاربری، ارسال درخواست‌های دوستی، راه‌اندازی پرداخت‌های تبلیغاتی و ساخت یا ویرایش تبلیغات کمک کند.»

فرایند انجام این آزمون شامل شناسایی فعالیت مشکوک و بررسی تصویر به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد. به‌منظور تشخیص اینکه آیا حساب کاربری معتبر است یا نه، فیسبوک منحصربه‌فرد بودن تصویر را بررسی می‌کند. سخنگوی این شبکه‌ی اجتماعی در ادامه می‌گوید آزمون تصویر یکی از چندین شیوه‌ی خودکار و دستی است که به‌منظور شناسایی فعالیت‌های مشکوک به کار گرفته می‌شود.

فیسبوک به‌منظور جلوگیری از دستکاری شدن این سیستم از ارائه‌ی جزئیات بیشتر سرباز زد. فعالیت مشکوک می‌تواند شامل کاربری باشد که به‌صورت ناگهانی تغییر مکان می‌دهد؛ بدین صورت که پس از فعالیت مداوم و ارسال پست از نیویورک به ناگاه فعالیت خود را از روسیه از سر می‌گیرد.

همان‌طور که در آیفون ۱۰ و سیستم فیس آی‌دی مشاهده کردیم، فناوری تشخیص چهره به‌صورت فزاینده‌ای در حال رشد در حوزه‌های مختلف است.

به‌ نظر می‌رسد در تصویری که از توییتر حذف شده است، کاربران تا زمان تأیید تصویر مورد نظر، قادر به ورود به حساب خود نخواهند بود. در پیام مربوط به این اشاره آمده است: «شما در حال حاضر نمی‌توانید وارد حساب خود شوید. پس از آنکه ما تصویرتان را بررسی کردیم، با شما تماس خواهیم گرفت. اکنون به‌عنوان یک پیشگیری امنیتی از حساب فیسبوک خود خارج خواهید شد.»

کاربران فیسبوک که از امنیت حساب خود اطمینان ندارند، می‌توانند به این آدرس مراجعه کنند.

فیسبوک تاریخ به‌کارگیری این فناوری را اعلام نکرده است؛ اما براساس پستی در وب‌سایت ردیت، کاربران گزارش داده‌اند که مشابه این پیغام را در ماه آوریل دریافت کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات