هک سیستم کنترل پرواز هواپیمای بوئینگ 757 در سال ۲۰۱۶

سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا گروهی در سال ۲۰۱۶ موفق شده‌اند بدون آن‌که در هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ حضور داشته باشند، سیستم کنترل پرواز آن را هک کنند.
تبلیغات

یکی از مقامات رسمی ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام کرده است که گروهی زبده از محققان امنیتی توانسته‌اند از راه دور، سیستم کنترل پرواز هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ را بدون آن‌که خلبان‌ها متوجه شوند، هک کنند. 

رابرت هیکی، از محققان امنیت ملی، فردی بود که توانست کنترل کامل بوئینگ ۷۵۷ را هنگامی که هواپیما هنوز در باند فرودگاه آتلانتیک سیتی در نیوجرسی حضور داشت، در دست بگیرد.

به دنبال انتشار اخبار مربوط به این ماجرا، یکی از مقامات رسمی شرکت بوئینگ گفته است که بعید به نظر می‌رسد که چنین واقعه‌ای تهدید بزرگی برای هواپیماهای مسافربری باشد. او صراحتا اعلام کرده است که ترسی از پرواز با این هواپیماها ندارد.

رابرت هیکی در جریان سخنرانی‌اش در اجلاس سایبرست در ایالت ویرجینیا، جزئیات مربوط به هک سیستم کنترل بوئینگ ۷۵۷ را به اشتراک گذاشت. او در این باره گفته است:

ما توانستیم کنترل این هواپیما را در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۹ شهریور ۱۳۹۵) به‌ دست بگیریم. دو روز پس از آن، موفق شدم شخصا از راه دور به‌ هواپیما نفوذ کنم. برای انجام این‌کار حتی یک‌ نفر را به‌ داخل هواپیما نفرستاده بودم [و همه‌چیز از راه دور اتفاق افتاد]. من در این هواپیما، عامل نفوذی نداشتم.

هیکی ادعا کرده است که تیمش با بهره‌گیری از مجموعه‌ای از فرکانس‌های رادیویی موفق به نفوذ به هواپیما شده است؛ وی از انتشار جزئیات بیشتر در رابطه با نحوه‌ی هک بوئینگ ۷۵۷ امتناع کرد.

هواپیمای بوئینگ 757 / Boeing 757

هواپیمای بوئینگ ۷۵۷

او گفته است که تغییر دادن کد مربوط به تجهیزات هوانوردی می‌تواند تا ۱.۳ میلیون‌ دلار خرج روی دست سازندگان بگذارد و آن‌ها برای برطرف کردن چنین مشکلی به حدود یک سال زمان نیاز خواهند داشت. 

البته بد نیست بدانید که در زمان نفوذ رابرت هیکی و تیمش به‌داخل هواپیما، یکی از مقامات رسمی بوئینگ در کنار آن‌ها حضور داشته و روند کار را بررسی کرده است. شرکت بوئینگ در اطلاعیه‌ای از نبود مشکل در هواپیماهای ۷۵۷ خبر داده است:

ما قویا معتقدیم که این واقعه، هیچ آسیب‌پذیری سایبری را در بوئینگ ۷۵۷ و دیگر هواپیماهای بوئینگ شناسایی نکرده است. 

گفتنی است که تنها در ماه جولای ۲۰۱۷، ۷۳۸ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ برای خدمات تجاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. البته همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از مقامات بوئینگ گفته است که این اتفاق، تهدید بزرگی برای هواپیماهای مسافربری به‌حساب نمی‌آید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات