اسنودن: آیفون برنامه‌ای سری برای جاسوسی از کاربران دارد

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
به گفته‌ی ادوارد اسنودن، آیفون حاوی نرم‌افزار جاسوسی مخفی است که به دولتمردان آمریکا اجازه می‌دهد بدون اطلاع و رضایت کاربران، به تماشای آنها بپردازند. با زومیت و ابعاد تازه‌ای از این رسوایی جدید همراه شوید.
تبلیغات

آنطور که وکیل اسنودن می‌گوید، این جاسوس فراری آمریکا، از آیفون استفاده نمی‌کند؛ چرا که معتقد است این تلفن‌هوشمند حاوی بدافزار مخفی است که می‌تواند بصورت راه دور فعال شده و به تماشای فعالیت‌های کاربران بپردازد.

آناتولی کوچرانا، وکیل اسنودن، در گفتگو با خبرگزاری روسی Ria Novosti، توضیح داده است که موکلش هیچوقت از آیفون استفاده نکرده و ترجیح می‌دهد از یک گوشی ساده استفاده کند. وی عنوان داشته است که:

آیفون نرم‌افزار خاصی دارد که می‌تواند بدون اینکه مالک گوشی دکمه‌ی خاصی را فشار دهد، فعال شده و اطلاعاتی را در مورد او جمع‌آوری کند؛ از همین رو است که اسنودن به واسطه‌ی رعایت مسائل امنیتی، حاضر به استفاده از این گوشی نیست.

اپل، به شدت در تلاش است تا آیفون را در برابر جاسوسی سرویس‌های امنیتی مقاوم سازد؛ تا جایی که این کمپانی اعلام کرد iOS8 فشارهای قانونی برای استخراج اطلاعات شخصی کاربران را حتی با داشتن حکم، غیرممکن ساخته است. اپل همچنین پس از افشاگری‌های ماه‌های گذشته‌ی اسنودن، تلاش بسیاری برای ایجاد کمپین به منظور اصلاح قوانین حریم خصوصی کرد و در این راه از سایر کمپانی‌های در معرض اتهام نظیر گوگل و فیس‌بوک نیز دعوت به عمل آورد.

 با وجود این تلاش‌ها، اخیراً فایل‌های از سازمان جاسوسی NSA منتشر شد که نشان می‌داد مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا (GCHQ) از شناسه‌ی منحصر به فرد تلفن (UDID) برای ردیابی کاربران استفاده می‌کرده است. به هر حال، هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که چنین برنامه‌ی جاسوسی در این دستگاه‌ها وجود دارد؛ اگر چه هنوز هم طیف وسیعی از اسناد با توجه به شایعات مطرح شده، منتشر می‌شوند.

باید منتظر ماند و دید آیا اسناد رسمی در این رابطه منتشر می‌شود یا نه. همچنین باید دید واکنش مسئولان اپل در رابطه با این اتهام چیست؛ اتهامی که در صورت واقعیت داشتن، رسوایی بزرگی را برای این کمپانی و نهادهای امنیتی ایالات متحده آمریکا رقم خواهد زد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات