نمایشگر شیائومی پد 6s پرو

بررسی شیائومی پد 6S پرو؛ آیپد پروی اقتصادی

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 20 دقیقه
شیائومی هنوز نام بزرگی در دنیای تبلت‌ها نیست؛ اما موج تبلت‌های جدید شرکت چینی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد آن‌ها اهداف بزرگی در سر دارند.
تبلیغات

تبلت‌ها عجیب‌ترین گجت‌های دنیا هستند. در نگاه اول، هر کاربری با دیدن یک تبلت خوش‌ساخت تصور می‌کند باید یکی از آن‌ها را داشته باشد. مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای باکیفیت در کنار فُرمی جذاب که نه به اندازه گوشی موبایل کوچک است که نتوان با آن کارهای جدی انجام داد و نه به اندازه‌ی لپ‌تاپ‌ها محدودیت حرکتی ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد چنین وسیله‌ای اگر طراحی مدرن و مناسبی داشته باشد می‌تواند به ابزاری فوق‌العاده کاربردی تبدیل شود که سطح توانایی شما در تولید محتوا را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

شیائومی پد 6S پرو را فروشگاه بارسل برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده است.

اما بزرگ‌ترین چالش تبلت‌ها هم دقیقا از همین نقطه آغاز می‌شود. گوشی‌های موبایل ابعادی جمع‌وجور دارند و به سخت‌افزاری مجهز شده‌اند که در مقایسه با سایزشان، آن‌ها را از سطح یک گجت معمولی، به یک «اَبَرابزار» فوق‌العاده کاربردی تبدیل می‌کند. تقریبا هیچ کاری در دنیای دیجیتال وجود ندارد که نتوانید آن‌ را به کمک گوشی موبایل انجام دهید. از فیلم‌برداری و عکاسی گرفته، تا ویرایش تصاویر و ویدیوها، و از تماشای فیلم گرفته تا اجرای بازی‌ها و حتی کدنویسی. اما هرچقدر به سمت طیف حرفه‌ای‌تر فعالیت‌های دیجیتال حرکت کنیم، راحتی استفاده از گوشی موبایل به تدریج کم و کمتر می‌شود. خوشبختانه راه حل این مشکل اختراع شده است: لپ‌تاپ!

تماشای ویدیو در یوتیوب

لپ‌تاپ‌ها می‌توانند سخت‌افزاری مشابه یک کامپیوتر خانگی قدرتمند داشته باشند. اما این قدرت را در فرمی قابل حمل ارائه می‌کنند و از این جهت، گجتی هستند که به سختی می‌توان جایگزینی برای آن‌ها پیدا کرد. برای حل چالش‌های کار با گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ‌ها نمایشگری بسیار بزرگتر، صفحه‌کلید فیزیکی، پورت‌های متعدد و قابلیت‌های ارتباطی گسترده‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهند و به خوبی از پس انجام وظایف پیچیده و سنگین برمی‌آیند؛ چه برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید، چه یک ویرایشگر ویدیو و چه یک گیمر.

پیدا کردن جایی بین گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها، سخت‌ترین کار یک تبلت به حساب می‌آید

در نتیجه تبلت‌ها باید در فضایی که از سویی توسط گوشی‌های موبایل و از سمت دیگر توسط لپ‌تاپ‌ها به خوبی پوشش داده می‌شود، خود را اثبات کنند. به همین دلیل بسیاری از کاربران، خرید تبلت را انتخاب خوبی نمی‌دانند. اما قطعا برای هر کاربری، زمانی وجود داشته که احساس کند نه گوشی موبایل و نه لپ‌تاپ نمی‌توانند درست یک کار خاص را به بهترین شکل انجام دهند و تبلت برای انجام دادن آن کار بهترین گزینه است.

البته «کارِ خاص» هر کاربر، بسته به شغل یا سرگرمی هر شخص می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است یک کتاب‌خوان حرفه‌ای باشید که تصمیم گرفته خرید کتاب الکترونیکی را جایگزین کتاب کاغذی کند؛ یا موبایل گیمری که احساس می‌کند ابعاد گوشی نمی‌تواند همه استعدادهایش در Call of Duty Mobile را شکوفا کند و به دستگاهی با نمایشگر بزرگتر برای این کار نیاز دارد. یا کارمندی که بخش زیادی از فعالیت روزانه‌اش صرف خواندن ایمیل‌، مدیریت جریان پروژه‌ها و حضور در ویدیوکنفرانس‌ است و به وسیله‌ای تخصصی‌تر از گوشی، اما قابل حمل‌تر از لپ‌تاپ برای انجام این کارها نیاز دارد.

لوگوی روی بدنه تبلت شیائومی پد 6s پرو

اما هرچقدر که آیپدها در پُر کردن این خلا‌ٔ تکنولوژیک موفق هستند، تبلت‌های اندرویدی با استقبال کاربران روبرو نمی‌شوند. بر اساس آخرین آمارها، در فوریه ۲۰۲۴ اپل بیش از ۵۴ درصد از بازار تبلت‌ها را در اختیار دارد و سامسونگ با ۲۷ و آمازون با ۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. این آمار به خوبی نشان می‌دهد کاربران زیادی اعتقاد دارند که «یک تبلت اندرویدی فقط یک گوشی اندرویدی است که ابعادش بزرگتر شده است».

آیا تبلت اندرویدی چیزی بیشتر از یک گوشی اندرویدی بزرگ است؟

سامسونگ سال‌هاست که تلاش می‌کند این تصور را از ذهن کاربران پاک کند. اینکه تا به حال موفق به انجام چنین کاری شده یا نه موضوعی است که باید جداگانه به آن پرداخت. اما به تدریج نام دیگری هم در کارزار به چالش کشیدن آیپدها، پررنگ‌تر از گذشته به چشم می‌خورد: شیائومی.

سال ۲۰۲۳ برای واحد تبلت‌ شیائومی سالی نسبتا پرکار بود. شیائومی پد ۶، شیائومی پد SE، شیائومی پد ۶ پرو و شیائومی پد ۶ مکس تبلت‌هایی بودند که توسط شرکت چینی وارد بازار شدند و حالا نوبت به اولین مدل سال ۲۰۲۴ رسیده است. شیائومی پد 6S پرو دستگاهی است که برای رقابت با آیپد ایر ۲۰۲۲ و گلکسی تب S9 FE معرفی شده و قصد دارد نشان دهد تبلت‌های اندرویدی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شود کاربردی هستند.

فهرست مشخصات سخت‌افزاری شیائومی پد 6S پرو

مشخصات

توضیحات

ابعاد (میلیمتر)

۲۸۷٫۷ در ۱۹۱٫۶ در ۶٫۳

وزن‌ (گرم)

۵۹۰

ابعاد نمایشگر

۱۲٫۴ اینچ با نسبت تصویر ۳ به ۲

تکنولوژی نمایشگر

IPS LCD - پشتیبانی از ۶۸ میلیارد رنگ

نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتز

حداکثر روشنایی ۹۰۰ نیت

چیپست

اسنپدراگون ۸ نسل ۲

رم و فضای ذخیره‌سازی

256GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM

512GB 12GB RAM, 1TB 16GB RAM

دوربین اصلی

۵۰ مگاپیکسلی

f/1.8، سنسور 1/2.76 اینچی

فیلم‌برداری

4K@30/60fps

1080p@30/60fps

دوربین سلفی

۳۲ مگاپیکسل

ظرفیت باتری

۱۰۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

شارژ سریع

۱۲۰ وات (صفر تا ۱۰۰ در ۳۵ دقیقه)

آیپد پروی چینی‌ها

با اینکه تبلت‌های سامسونگ و اپل هم شباهت‌های بسیار زیادی به هم دارند، شیائومی پد 6S پرو از این نظر شباهت غیرقابل انکاری به آیپد پرو دارد. بدنه و فریم آلومینیومی با حاشیه‌های کم اطراف نمایشگر و شاید مهم‌تر از همه، جزیره مربعی شکل دوربین‌های پشت دستگاه بدون شک یادآور آیپد پرو هستند. البته با توجه به سهم بسیار بالای اپل از بازار تبلت‌ها، به نظر می‌رسد شیائومی تصمیم درستی در خصوص الهام گرفتن طراحی پد 6S پرو از آیپدها گرفته باشد.

پشت بدنه تبلت شیائومی پد 6s پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

احتمالا شما هم موافقید که سال‌ها استفاده از گوشی‌های هوشمند با بدنه‌ی شیشه‌ای باعث شده است حس در دست گرفتن گجت‌های آلومینیومی را از یاد ببریم. اما به محض در دست گرفتن پد 6S پرو، خاطرات گذشته زنده می‌شوند و دوباره می‌توانید حس لذت‌بخش لمس بدنه‌ای با فلز سرد را تجربه کنید.

تجدید دیدار با بدنه آلومینیومی واقعا لذت‌بخش است!

شیائومی پد 6S پرو ۶٫۳ میلیمتر ضخامت دارد که تقریبا برابر با ضخامت آیپد ایر ۶٫۱ میلیمتری و گلکسی تب S9 FE ۶٫۵ میلیمتری (به عنوان رقبای قیمتی آن در بازار ایران) به حساب می‌آید. اما وزن تبلت شیائومی به شکل قابل توجهی بیشتر از رقباست. جایی که ترازو، پد 6S پروی ۵۹۰ گرمی را تقریبا ۱۳۰ گرم سنگین‌تر از آیپد ایر و ۶۷ گرم سنگین‌تر از گلکسی تب S9 FE نشان می‌دهد.

کیبورد و قلم تبلت شیائومی پد 6s پرو

هرچند که این عدد به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست، اما نباید فراموش کنید که تبلت‌های اپل و سامسونگ هر دو ۱۰٫۹ اینچی هستند (در برابر نمایشگر ۱۲٫۴ اینچی تبلت شیائومی). با این حال در دنیای تبلت‌ها و با توجه به ابعاد و مدل استفاده از این گجت‌ها وزن بالاتر، بسیار بیشتر از ۱٫۵ اینچ نمایشگر بزرگتر به چشم می‌آید. نتیجه این وزن بیشتر، خستگی سریعتر دست‌ها در هنگام کار و تمایل بیشتر کاربر به قرار دادن تبلت روی یک سطح مانند میز است.

وام گرفتن از طراحی اپل حتی در محل قرارگیری کلیدهای فیزیکی دستگاه هم دیده می‌شود. در بالاترین قسمت لبه سمت راستی تبلت می‌توانید کلیدهای تنظیم صدا را پیدا کنید کلید پاور هم درست همانند آیپد ایر، در گوشه سمت راستیِ لبه‌ی بالایی دستگاه قرار گرفته. مطابق انتظار این کلید نقش حسگر اثرانگشت را هم بازی می‌کند.

بدنه شیائومی پد 6s پرو

اطراف بدنه همچنین می‌توانید مجموعه ۶تایی اسپیکرهای استریوی شیائومی پد 6S پرو را نیز مشاهده کنید. این مجموعه نه‌تنها به تولید صدای بلند و شفاف در فرکانس‌های صوتی مختلف کمک می‌کنند، بلکه با پشتیبانی از Dolby Atmos، تجربه بهتری در زمان تماشای فیلم و کنفرانس‌های ویدیویی نیز در اختیارتان قرار خواهند داد. البته احتمالا کاربران بسیار کمی هستند که هنوز هم ترجیح می‌دهند به جای استفاده از هندزفری‌های بلوتوثی، صدای فیلم را از طریق بلندگوهای تبلت بشنوند! ضمنا خبری از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون هم نیست.

اسپیکرهای شیائومی پد 6s پرو

بیشتر از ۸۵ درصد از نمای روبرویی دستگاه را صفحه‌نمایش ۱۲٫۴ اینچی آن می‌پوشاند. نسبت نمایشگر به بدنه در شیائومی پد 6S پرو تقریبا ۴ درصد بیشتر از همین رقم در آیپد ایر و گلکسی تب S9 FE است و باید امتیاز تلاش در راستای کاهش حاشیه‌های نمایشگر را به شیائومی داد. البته می‌توان از زاویه دید متفاوتی هم به این موضوع نگاه کرد.

نمایشگر شیائومی پد 6s پرو

زمانی که یک تبلت را در دست می‌گیرید به فضایی اطراف صفحه برای قرار دادن انگشت‌های تکیه‌گاه نیاز دارید. این رویه بر خلاف گوشی‌های هوشمند است که در آن‌ها عمدتا دستی که پشت و انگشتی که زیر گوشی قرار می‌گیرند وظیفه حفاظت از آن را نیز بر عهده دارند. در نتیجه، کاهش بیش از حد حاشیه‌های اطراف نمایشگر یک تبلت احتمالا تصمیم چندان درستی نیست. با این حال شیائومی تصمیم گرفته کمی ریسک‌پذیر باشد و چند گام بیشتر به سمت مرز و نهایتِ راحتی استفاده از تبلت حرکت کند.

شاید هم استفاده از یک نمایشگر نسبتا باکیفیت باعث شده باشد شیائومی ریسک کمتر کردن حاشیه‌های اطراف آن را بپذیرد تا بتواند نمایشگر را به بهترین شکل در معرض دید کاربران قرار دهد. صفحه‌نمایش شیائومی پد 6S پرو از نوع IPS LCD با وضوح 3K، حداکثر روشنایی اعلامی ۹۰۰ نیت و نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتز است که به مراتب بالاتر از نمایشگرهای ۶۰ و ۹۰ هرتزی اپل و سامسونگ قرار می‌گیرد.

تماشای ویدیو روی تبلت شیائومی پد 6s پرو
نرم‌افزار دوربین روی تبلت شیائومی پد 6s پرو
تنظیمات سریع در رابط کاربری شیائومی پد 6s پرو
تنظیمات شدت روشنایی روی تبلت شیائومی پد 6s پرو

البته که نمایشگر IPS LCD و شباهت آن با پنل رقبای هم‌قیمت، چندان ناامیدمان نمی‌کند، اما شاید شما هم انتظار دیدن پنل OLED روی تبلتی با مشخصات و البته قیمت پد 6S پرو داشته باشید.

تراکم پیکسلی 295ppi دیگر نقطه قوت این نمایشگر به حساب می‌آید، اما هنوز هم باید امتیاز بهترین نسبت تصویر را به آیپد ایر داد. به نظر می‌رسد نسبت تصویر ۴ به ۳ در تبلت‌های اپل بهترین حالت ممکن برای استفاده از یک تبلت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هرچند نسبت تصویر ۳ به ۲ در شیائومی پد 6S پرو بسیار بهتر از ۱۶ به ۱۰ عجیب و غریبی است که بسیاری از تبلت‌های دیگر (از جمله تبلت‌های سامسونگ) از آن استفاده می‌کنند، اما همچنان از نظر کاربری، یک پله پایین‌تر از آیپدها قرار می‌گیرد.

عملکرد نمایشگر شیائومی پد 6S پرو در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

شیائومی پد 6S پرو

۵

۵۴۷

۷۸۰ (HDR)

۱۵۶

۹۹٫۴ درصد

۳٫۲

۹۷٫۹

۴٫۲

گلکسی تب اس 9 اولترا

۲

۵۰۲

۹۱۰

(HDR)

۱۰۰ درصد (Original)

۱٫۸

۱۳۰ درصد

(Vivid)

۳٫۴

شیائومی پد ۶ پرو

۰٫۶

۳۳۲

۴۱۵

۵۵۳

۹۶٫۹ درصد

۲٫۵

۹۸٫۵ درصد

(Saturated)

۳٫۴

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۲

۱٫۷

۵۶۶

۱۵۳۲

(HDR)

۱۰۰ درصد

۱٫۸

--

--

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۲۲

۲٫۴۰

۵۰۹

۵۱۸

۷۰۶

۱۰۰ درصد

۲٫۳

--

--

گلکسی تب اس ۸ اولترا

۲٫۰

۵۲۷

۹۴۳ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۵٫۴

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، بر خلاف گفته‌ی شیائومی مبنی بر حداکثر روشنایی ۹۰۰ نیتی نمایشگر، در تست‌های زومیت حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش پد 6S پرو در حالت HDR حدود ۷۸۰ نیت به دست آمده است. هرچند در شرایط عادی، روشنایی صفحه مشکل‌ساز نیست، اما در زمان پخش ویدیو و یا کار کردن با دستگاه زیر نور آفتاب، باید این نکته را مدنظر قرار داد.

در طرف مقابل، دقت صفحه‌نمایش شیائومی پد 6S پرو را باید یکی از نقاط قوت این تبلت به حساب آورد. پوشش بیش از ۹۹ درصدی فضای رنگی sRGB و نزدیک به ۹۸ درصدی فضای رنگی DCI-P3 و خطای کمتر از ۵ درصد در هر دو حالت نشانگر تولید رنگ‌های دقیق در این نمایشگر هستند که باز هم برای علاقمندان به مشاهده محتواهای ویدیویی نکته‌ای مثبت خواهد بود.

دیگر نکته قابل توجه درباره نمایشگر، قابلیت تنظیم دما و روشنایی صفحه بر اساس شرایط محیطی است که باعث می‌شود تبلت به گزینه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان به مطالعه تبدیل شود.

باوجود عملکرد فنی قابل قبول نمایشگر در پد 6S پرو، به نظر می‌رسد که فاصله‌ی شیشه‌ی محافظ نمایشگر از پنل اندکی زیاد باشد؛ به‌همین دلیل، در حاشیه‌های صفحه، کمی سایه دیده می‌شود. در صورتی که چشمان تیزبینی داشته باشید، ممکن است چنین موضوعی حین کار با تبلت روی اعصابتان برود.

تراشه؛ برگ برنده پد 6S پرو

بر خلاف سامسونگ که برای نماینده‌اش در این بازه‌ی قیمتی، از چیپست ناامیدکننده Exynos 1380 استفاده کرده، شیائومی به سراغ رقیب قدرتمندتری برای به چالش کشیدن آیپد ایر مجهز به چیپ‌ست M1 رفته است. تراشه‌ی SD 8 Gen 2 مغز متفکر شیائومی پد 6S پرو است که به راحتی می‌تواند تبلت چینی‌ها را به ابزاری برای به انجام رساندن هر تسکی با هر سطحی از پیچیدگی و توان فنی مورد نیاز تبدیل کند.

عملکرد شیائومی پد 6S پرو در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

شیائومی پد 6S پرو

Snapdragon 8 Gen 2

۱۵۶

۸۶۶۷

۱۹۱۵

۵۲۵۴

۴۱

۶۵

گلکسی تب اس ۹ اولترا

Snapdragon 8 Gen 2

۱۹۳

۹۶۶۱

۲۰۲۲

۵۳۷۷

۵۰

۶۸

پد ۶ پرو

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۲۴

۶۹۹۹

۱۷۵۶

۴۴۳۳

۳۴

۴۷

آیپد پرو ۲۰۲۲

Apple M2

۳۷۳

۴۵۳۹۵

۲۵۲۷

۹۵۷۶

۸۱

۷۵

گلکسی تب اس ۸ اولترا

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۲

۶۸۸۷

۱۶۲۹

۳۶۶۳

۲۸

۳۷

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۱

Apple M1

۲۱۲

--

۲۴۰۰

۷۸۷۱

۵۲٫۸

۶۸٫۲

از نظر عملکرد پردازشی، شیائومی پد 6S پرو نتایج قابل قبولی را به عنوان یک تبلت اندرویدی به ثبت رسانده است، اما نکات بحث‌برانگیزی در نتایج بنچمارک‌های این تبلت وجود دارد که نمی‌توان ساده از کنار آن‌ها گذشت. در درجه‌ی اول، چیپست تبلت شیائومی چند پله‌ای پایین‌تر از M1 اپل قرار می‌گیرد. با مقایسه اعداد ثبت شده توسط پد 6S پرو با نتایج بنچمارک‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ (که از همان تراشه M1 به کار رفته در آیپد ایر ۲۰۲۲ استفاده می‌کند) می‌توانید تفاوت عملکرد را به شکل واضحی مشاهده کنید.

متاسفانه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هنوز هم با چیپست‌های اپل فاصله‌ای معنادار دارد

تبلت شیائومی با وجود داشتن چیپست یکسان با تبلتی مانند گلکسی تب اس ۹ اولترا، نمی‌تواند نتایج یکسانی با نماینده‌ی سامسونگ ثبت کند و باز هم پایین‌تر قرار می‌گیرد. برای مثال در تست توان محاسباتی GPU، شیائومی پد 6S پرو حدود ۱۰ درصد ضعیف‌تر از گلکسی تب عمل می‌کند. این نتیجه در تست توان محاسباتی CPU و تست شبیه‌سازی بازی (هرچند با اختلاف کمتر) تکرار می‌شود. البته شاید بتوان اینطور توجیه کرد که قیمت گلکسی تب اس ۹ اولترا ۲ برابر بیشتر از قیمت نماینده شیائومی است و با این حال اختلاف ۱۰ درصدی تفاوت آنقدر بزرگی نیست.

گشتن در وبسایت زومیت با تبلت شیائومی پد 6s پرو

جدا از نتایج بنچمارک‌ها، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که اسنپدراگون ۸ نسل ۲ تقریبا از عهده‌ی انجام هر کاری بر خواهد آمد و احتمالا هیچ سناریوی کاربری‌ای وجود ندارد که باعث هنگ کردن یا ضعیف به نظر رسیدن تراشه‌ی دستگاه شود.

فضای ذخیره‌سازی از نوع UFS 4.0 باعث می‌شود که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات، هیچ گونه کم‌و کاستی از بهترین تبلت‌های بازار نداشته باشد. پد 6S پرو در کانفیگ پایه، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار قرار می‌دهد که همین مدل نیز برای بررسی در اختیار زومیت قرار داشت. ضمن اینکه کاربران به جز این مدل، امکان انتخاب نسخه‌هایی با ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی را نیز خواهند داشت.

زمانی که در مورد قدرت سخت‌افزاری تبلت صحبت می‌کنیم، بد نیست در نظر داشته باشیم که برخلاف سامسونگ و حتی اپل، رابط کاربری شیائومی امکانات چندان ویژه‌ای برای چندوظیفگی در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و قابلیت‌های در اختیار، مانند امکان باز کردن چهار پنجره به صورت هم‌زمان در حالت Workstation هم فشار خاصی به دستگاه وارد نمی‌کنند. بااین‌حساب، شاید بتوان گفت قدرت پردازشی SD 8 Gen 2 برای تبلت شیائومی، تا حدی «Overkill» هم به‌حساب می‌آید.

تجربه‌ی HyperOS؛ تکراری و نه‌چندان کاربردی

شاید اصلی‌ترین وجه تمایز تبلت‌ها را باید در رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری آن‌ها جست‌وجو کنیم. بعد از بازنشسته شدن MIUI، شیائومی تلاش کرده است تا رابط کاربری جدید خود یعنی Hyper OS را ساده‌تر و سبک‌تر طراحی کند و تا حد ممکن امکانات مورد نیاز کاربران را در اختیارشان قرار دهد. از جمله امکانات HyperOS در شیائومی پد 6S پرو می‌توان به حالت ویژه کنفرانس‌ ویدیویی (با استفاده از هوش مصنوعی برای حذف نویز میکروفن)، سیستم مدیریت فایل (File Manager) بسیار قدرتمند که شیائومی آن را هم‌تراز با سیستم مدیریت فایل لپ‌تاپ‌ها می‌داند، امکان استفاده از تبلت به عنوان نمایشگر دوم دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری و البته قابلیت جدیدی به نام Interconnectivity اشاره کرد.

با Interconnectivity، شیائومی می‌خواهد اکوسیستم اپل و سامسونگ را برای کاربران تداعی کند

Interconnectivity در واقع تلاش شیائومی برای ایجاد یکپارچگی بین محصولات این شرکت، و فراهم کردن شرایطی مانند هماهنگی بی‌نقص iOS و iPadOS است تا به این ترتیب پلتفرمی همانند آنچه اپل در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد برای طرفداران شیائومی ایجاد کند.

ویژگی Interconnectivity به وسیله یک حساب کاربری شیائومی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد می‌شود و امکاناتی مانند یک هاب مرکزی برای کنترل ابزارهای هوشمند خانگی، امکان Drag&Drop فایل‌ها بین دستگاه‌های مختلف، قابلیت تبدیل دوربین اصلی گوشی به دوربین سلفی تبلت در تماس‌های ویدیویی، یا کار کردن با گوشی از طریق تبلت را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

قابلیت Interconnectivity روی تبلت شیائومی پد 6s پرو

پس از ایجاد حساب کاربری Xiaomi Account (یا ورود به آن) و صدور دسترسی‌های لازم به Interconnectivity، در بخش تنظیمات سریع تبلت گزینه جدیدی به نام Mi Smart Hub خواهید داشت که می‌توانید از طریق آن، تمامی دستگاه‌های دیگری که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، مشاهده و کنترل کنید.

برای مثال، فرض کنید تبلت و گوشی خود را از طریق Interconnectivity به هم متصل کرده‌اید. اینجا می‌توانید از گوشی به عنوان یک دوربین مستقل و بیرونی استفاده کرده و عکاسی یا فیلم‌برداری از طریق تبلت انجام دهید. اگر پیش از این تلاش کرده باشید که به تنهایی یک ویدیو برای یوتیوب یا اینستاگرام ضبط کنید به خوبی می‌دانید که تنظیم کادر، فوکس، روشنایی و نورهای جانبی تا چه اندازه دردسرساز است. اما حالا با داشتن یک تبلت و یک گوشی شیائومی که از Interconnectivity‌ پشتیبانی کنند می‌توانید به راحتی استودیوی شخصی تک‌نفره خود را داشته باشید!

سیستم عامل هایپر او اس روی تبلت شیائومی پد 6s پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

ویژگی جالب بعدی، امکان تایپ یا پیمایش گوشی از طریق تبلت است. اگر به دلایلی قصد داشته باشید روی گوشی خود شکلی را طراحی کنید، می‌توانید این کار را روی صفحه بزرگتر تبلت و به کمک قلم اختصاصی انجام دهید که بدون شک دقت و کنترل بیشتری را فراهم می‌کند. در چنین حالتی، اعمال تغییرات با سرعت بالا و بدون وجود کندی یا لگ، نکته بسیار مهمی است که Interconnectivity در اختیارتان قرار می‌دهد.

به جز این موارد، شیائومی تلاش کرده تا قابلیتی شبیه Airdrop را نیز به دستگاه‌های خود اضافه کند. این ویژگی که Mi Share نام گرفته، کارکردی دقیقا مشابه Airdrop در محصولات اپل داشته و می‌توانید به وسیله آن، فایل‌ها را بین دستگاه‌های مختلف شیائومی منتقل کنید. البته به نظر می‌رسد این قابلیت با سایر دستگاه‌های اندرویدی هم سازگار باشد، اما دست‌کم در بررسی‌های ما امکان انتقال فایل از تبلت به گوشی‌های سامسونگ وجود نداشت که ممکن است به دلیل وجود رام چین، یا باگ نرم‌افزاری باشد که در آینده قابل حل است.

به همراه پد 6S پرو،‌ یک کیبورد و یک قلم اختصاصی با نام‌های Xiaomi Pad 6S Pro Cover و Xiaomi Focus Pen هم معرفی شده تا جنبه Productivity تبلت افزایش پیدا کند. قلم به صورت مغناطیسی به شیائومی پد 6S‌ پرو متصل شده و از این طریق شارژ می‌شود. این قلم با پشتیبانی از نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز و ۴۰۹۶ سطح فشار گزینه بسیار خوبی برای طراحان به حساب می‌آید. نکته‌ی جالب اینکه قلم فوکوس استایلوس شیائومی شباهت زیادی به Apple Pencil دارد و مثل کلیت طراحی پد 6S پرو، از اپل الهام‌برداری مستقیمی داشته است.

کیبورد شیائومی پد 6s پرو
نقاشی کشیدن با قلم روی تبلت شیائومی پد 6s پرو

کیبورد هم از طریق پین‌های پشت دستگاه به تبلت متصل شده و به صورت هم‌زمان نقش کاور را هم بازی می‌کند. البته به نظر می‌رسد این کیبورد برای بازار چین طراحی شده و برخی محدودیت‌های نرم‌افزاری (مانند نبود امکان تنظیم زبان فارسی برای تایپ) در آن دیده می‌شود. برای این کیبورد ترک‌پد در نظر گرفته نشده که کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما به عنوان وسیله‌ای برای خلاصی از صفحه کلید مجازی و لمسی تبلت گزینه‌ای منطقی خواهد بود.

مجموعه‌ی دوربین کاملا کافی

با اینکه احتمالا کسی از تبلت‌ها انتظار عکاسی ندارد، اما شیائومی یک دوربین با سنسور ۵۰ مگاپیکسلی برای مواقع ضروری ارائه می‌کند. حداکثر گشودگی دیافراگم این دوربین f/1.8 و ابعاد سنسور آن 1/2.76 اینچ است. با این دوربین می‌توانید به راحتی مدارک را اسکن کنید، یا اگر در یک جلسه کاری یا کلاس درس حضور دارید خیلی سریع از بورد و اطلاعاتی که روی آن نوشته عکس بردارید. تصاویر در این شرایط کیفیت کاملا قابل قبولی دارند و نمی‌توان از آن‌ها ایراد خاصی گرفت.

یک دوربین ۲ مگاپیکسلی دیگر هم برای کمک به تشخیص عمق در نظر گرفته شده که در عکاسی عادی کاربرد چندان ویژه‌ای ندارد. امکان فیلم‌برداری با وضوح 4K‌ یا 1080p با نرخ حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه هم توسط دوربین اصلی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

دوربین‌های تبلت شیائومی پد 6s پرو

حضور در کنفرانس‌های ویدیویی یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تبلت‌ها به شمار می‌رود. برای داشتن کیفیت ویدیوی بهتر در تماس‌های تصویری، شیائومی پد 6S پرو از یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی سلفی استفاده می‌کند. این دوربین روی لبه‌ی عمودی (زمانی که تبلت را در حالت پرتره نگه داشته باشید) قرار گرفته که بهترین حالت برای استفاده از آن در کنفرانس‌های ویدیویی خواهد بود.

دوربین سلفی تبلت شیائومی پد 6s پرو
عکاس: محمد مردانه / زومیت

دوربین سلفی از قابلیت Focus Frame هم استفاده می‌کند که مشابه ویژگی Center Stage در تبلت‌های اپل، سوژه را در زمان استفاده از دوربین جلو همیشه در مرکز کادر حفظ می‌کند.

باتری حجیم با شارژدهی قابل اتکا

شیائومی از یک باتری غول‌پیکر با ظرفیت ۱۰۰۰۰ میلی‌آمپرساعت در پد 6S پرو استفاده کرده است که در نوع خود و در مقایسه با رقبا، پیشرو به‌حساب می‌آید. بد نیست اشاره کنیم که باتری به کار رفته در آیپد ایر ۲۰۲۲ ظرفیتی ۷۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد و گلکسی تب S9 FE سامسونگ از باتری با ظرفیت ۸۰۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده می‌کند. ضمنا، در حالی که تبلت سامسونگ از شارژ سریع ۴۵ وات پشتیبانی می‌کند، شیائومی پد 6S پرو قابلیت شارژ با آداپتور ۱۲۰ وات را دارد که براساس ادعای شیائومی، تبلت را تنها در ۳۵ دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ می‌کند. به لطف استفاده از تکنولوژی Quick Charge 4.0، برای شارژ صفر تا ۴۵ درصد تبلت هم تنها به ۱۰ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

عمر باتری شیائومی پد 6S پرو در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

شیائومی پد 6S پرو

۱۲٫۴ اینچ، ۱۴۴ هرتز

۲۰۳۲x۳۰۴۸ md;sg

۱۰۰۰۰

۱۷:۰۰

۸:۲۵

گلکسی تب اس ۹ اولترا

۱۴٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۶۰×۱۸۴۸ پیکسل

۱۱۲۰۰

۱۷:۰۰

--

پد ۶ پرو

۱۱ اینچ، ۱۴۴ هرتز

۲۸۸۰ × ۱۸۰۰ پیکسل

۸۶۰۰

۱۲:۳۰

۷:۱۸

آیپد پرو ۲۰۲۲

۱۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۱۶۶۸×۲۳۸۸ پیکسل

۷۸۱۲

۱۰:۰۷

--

گلکسی تب اس ۸ اولترا

۱۴٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۶۰×۱۸۴۸ پیکسل

۱۱۲۰۰

۱۶:۵۰

۷:۳۰

در تست‌ کاربری روزمره زومیت، پد 6S پرو توانست شارژدهی حدودا ۸٫۵ ساعتی را به ثبت برساند که با توجه به نمایشگر LCD عدد چندان بدی به نظر نمی‌رسد. عملکرد دستگاه در تست پخش ویدیو را هم ۱۷ ساعت به دست آوردیم. در مجموع، و با توجه به نتایج تست‌ها، باید شارژدهی پد 6S پرو را به عنوان یکی از نقاط قوت آن طبقه‌بندی کنیم.

منوی باتری تبلت شیائومی پد 6s پرو

شیائومی با معرفی پد 6S پرو به خوبی نشان داده که از مشکل اصلی تبلت‌های اندرویدی آگاهی دارد. نبود پلتفرم‌هایی مشابه پلتفرم اپل برای کاربران دستگاه‌های اندرویدی بزرگ‌ترین ضربه را به تبلت‌هایی می‌زند که در حالت عادی هم کار سختی برای راضی کردن خریداران احتمالی دارند. در نتیجه اضافه کردن قابلیت‌هایی مانند Interconnectivity در کنار استفاده از سخت‌افزار مناسب و داشتن قیمت رقابتی، می‌تواند برگ برنده شیائومی برای گرفتن جایگاه سامسونگ در بازار تبلت‌ها و سپس آغاز رقابت برای پایین کشیدن اپل باشد.

اما با این حال راهی بسیار طولانی و سخت پیش روی شیائومی قرار دارد. حتی در دنیای اندرویدی‌ها هم ویژگی‌های بسیار هیجان‌انگیزی مانند Samsung Dex وجود دارند که می‌توانند کاربران بیشتری را به خود جذب کنند و ایجاد یکپارچگی بین دستگاه‌ها نباید تنها محدود به گوشی‌ها و تبلت‌های پرچم‌دار شود. اگر شیائومی بتواند چشم‌انداز روشنی در این مسیر ترسیم کند و نشان دهد که برای رسیدن به آن مصمم است، با اقبال بیشتری از سوی کاربران روبرو خواهد شد.

پد 6 اس پرو شیائومی
نمای کلی تبلت پد 6 اس پرو شیائومی / Xiaomi Pad 6S Pro با نمایشگر روشن، لوگو و دوربین پنل پشت
نمای نزدیک پنل جلو و پشت تبلت پد 6 اس پرو شیائومی / Xiaomi Pad 6S Pro با نمایشگر روشن، لوگو و دوربین پنل پشت
نمای روبه‌روی تبلت پد 6 اس پرو شیائومی / Xiaomi Pad 6S Pro با نمایش ابعاد نمایشگر
نمای نیمرخ تبلت پد 6 اس پرو شیائومی / Xiaomi Pad 6S Pro با نمایش کیبورد و قلم
دوربین سلفی تبلت شیائومی پد 6s پرو
12.4 اینچ
2032x3048 پیکسل
50/2 مگاپیکسل
سلفی 32 مگاپیکسل
8/12/16 گیگابایت رم
Snapdragon 8 Gen 2
10000 میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع 120 وات
قیمت و فروشندگان
این محصول هم‌اکنون در بازار موجود نیست

نکات مثبت

  • تراشه قدرتمند
  • شارژدهی خوب
  • شارژر ۱۲۰ وات درون جعبه
  • بدنه خوش‌ساخت و با کیفیت
  • ارزش خرید بالا نسبت به قیمت
  • اکوسیستم یکپارچه به‌لطف Interconnectivity

نکات منفی

  • نمایشگر IPS LCD
  • قابلیت‌های نرم‌افزاری اندک برای حالت تبلت
  • باگ‌های نرم‌افزاری (به دلیل وجود رام چین)
  • حداکثر روشنایی کمتر نمایشگر نسبت به رقبا

گذشته از این موارد، شیائومی پد 6S پرو به عنوان یک تبلت در بازار ایران گزینه‌ای بسیار خوب به شمار می‌رود. آیپد ایر به عنوان بزرگترین رقیب این تبلت تنها ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و گلکسی تب S9 FE هم چه از نظر نمایشگر، چه چیپست و چه باتری قادر به رقابت با نماینده شیائومی نیست. در نتیجه اگر بتوانید جایگاه مناسبی برای یک تبلت در روند کاری خود پیدا کنید، به همه ابزارهای لازم روی پلتفرم اندروید دسترسی داشته باشید و شاید مهم‌تر از همه، به پرداخت حدود ۳۵ میلیونی قیمت تبلت رضایت داده باشید، بدون شک باید شیائومی پد 6S پرو را در بالاترین اولویت خود قرار دهید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات