بررسی کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s

سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s با ابعاد جمع‌وجور و برچسب قیمتی مقرون‌به‌صرفه، عملکرد بسیار مطلوبی را در عموم کاربری‌های روزمره به‌ارمغان می‌آورد.
تبلیغات

دنیاگیری کرونا و به‌دنبال آن رواج‌یافتن فرهنگ دورکاری و لزوم حضور افراد در جلسه‌ها یا کلاس‌های آنلاین باعث شد تا مردم پس از مدت‌های طولانی از صفحه‌نمایش ۶ اینچی گوشی هوشمندشان دل بکنند و بار دیگر نگاهی نیز به کامپیوتر رومیزی‌شان بیاندازند بیافتند؛ دستگاه‌هایی که زمانی بخش جدانشدنی زندگی‌ یکایکمان بودند؛ اما با محبوبیت گوشی‌های هوشمند، روزبه‌روز از اهمیت آن‌ها در زندگی شخصی عامه کاسته شد.

لوگو لنوو روی کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s

اگر کیس‌های کاستوم با ابعاد غول‌پیکر و برچسب‌های قیمتی نجومی را کنار بگذاریم، برای زندگی آپارتمانی و فضای محدود خانه‌های امروزی، کیس‌های اسمبل‌شده با فرم‌فکتور کوچک (SFF) یکی از گزینه‌های مناسب به‌شمار می‌آیند. این کیس‌ها بسته به برچسب قیمتی‌شان می‌توانند نیاز طیف گسترده‌ای از افراد، از دانش‌آموزان و آموزگاران گرفته تا خبرنگاران و تولیدکنندگان محتوا را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه پوشش دهند.

سری ThinkCentre لنوو از جمله‌ی کیس‌های SFF اقتصادی موجود در بازار ایران هستند که می‌توانند برای عامه‌ی مردم یا سازمان‌ها و ادارات مناسب باشند. در ادامه با بررسی کیس اسمبل‌شده‌ی ThinkCentre M920s همراه زومیت باشید.

کیس اسمبل‌شده‌ی ThinkCentre M920s لنوو از سوی فروشگاه اینترنتی کالاوما برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی، کیفیت ساخت، درگاه‌ها و لوازم همراه کیس M920s

با ابعاد ۳۴۵ × ۹۲٫۵ × ۲۹۰٫۵ میلی‌متری و وزن ۶ کیلوگرمی، تینک‌سنتر روی میزهای کوچک نیز به‌راحتی جای می‌گیرد، از سوی دیگر امکان استفاده از آن در هر دو حالت افقی و عمودی وجود دارد. لنوو همراه کیس، پایه‌ای نیز ارائه می‌دهد که امکان قراردادن کیس با زاویه‌ای اندک نسبت به میز را فراهم می‌آورد. ThinkCentre از جمله‌ی کیس‌های اقتصادی بازار است که در کنار طراحی جمع‌وجور، ظاهر مینیمال و جذابی نیز دارد.

کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s در حالت خوابیده از نمای نزدیک

بخش زیادی از نمای جلوی کیس را پنل خاکستری مشبکی پوشانده که ظاهر متفاوتی را به کیس بخشیده است. روی این پنل لوگوی ThinkCentre و Lenovo به‌چشم می‌خورد و کمی بالاتر از آن‌ها (در حالت عمودی)، مجموعه‌ای از درگاه‌ها، کلید پاور و شکاف ورود دیسک نوری به‌چشم می‌خورد که به‌صورت مجزا از پنل مشبک در قالب باکسی به‌رنگ مشکی مات قرار گرفته‌اند؛ البته در مدل مورد بررسی ما خبری از درایو نوری نیست.

تعویض رم کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s

به‌استثناء پنل جلو، کل بدنه‌ی ThinkCentre M920s فلزی است و ساختار محکمی دارد. برای دسترسی به قطعات داخل کیس صرفاً باید صفحه‌ی کشویی کنار کیس را جدا کنید. با باز کردن این صفحه، مجموعه‌ی اسلات‌ها روی مادربرد و جایگاه‌های موجود برای درایو نوری و هارد درایو را مشاهده خواهید کرد.

اسلات‌های دردسترس داخل کیس:

  • یک اسلات PCIe 16x برای نصب کارت‌های گرافیک با فرم‌فکتور کوچک
  • یک اسلات PCIe 4x
  • یک اسلات PCIe 1x
  • دو اسلات 2 یکی برای SSD، یکی برای ماژول Wi-Fi
  • چهار درگاه SATA
  • چهار اسلات DIMM برای ماژول رم DDR4
قطعات داخل کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s

کیس اسمبل‌شده‌ی TinkCentre M920s لنوو مجموعه‌‌ای متنوع از پورت‌ها را دراختیار کاربر می‌گذارد؛ اما متأسفانه در این مجموع خلأ پورت مهم و کاربردی HDMI و درگاه کارت‌‌خوان حس می‌شود. پورت‌های ThinkCentre با ترکیب زیر در نمای جلو و پشت آن قرار دارند:

پورت‌های ThinkCentre در نمای جلو:

  • یک پورت USB 3.1 Gen 1 Type-C با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه
  • دو پورت USB 3.1 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه
  • دو پورت USB Gen 2 Type-A با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه
  • یک جک میکروفون و یک جک کمبوی میکروفون/هدفون

پورت‌های ThinkCentre در نمای پشت:

  • چهار پورت USB 3.1 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه
  • دو پورت DisplayPort
  • یک درگاه RJ4 اترنت گیگابیتی
  • یک جک اسپیکر
  • یک درگاه VGA
  • دو درگاه Serial

به‌نظر ما لنوو می‌توانست یکی از پورت‌های USB Gen 2 را برای کاربری‌های آینده‌نگرانه‌تر به‌صورت Type-C قرار دهد. از سوی دیگر همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، فقدان پورت HDMI و درگاه کارت‌خوان در مدل مورد بررسی زومیت، از ضعف‌های دیگر ThinkCentre به‌شمار می‌آیند؛ البته داخل جعبه‌ی دستگاه، یک تبدیل HDMI به DisplayPort وجود دارد.

نمای جلوی کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s

کیس ThinkCentre M920s برای اتصال بی‌سیم به ماژول وایرلس 9560 اینتل با پشتیبانی از شبکه‌های ۲٫۴ و ۵٫۰ گیگاهرتزی Wi-Fi 5، حداکثر سرعت ۱٫۷۳ گیگابیت‌برثانیه و بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۱ اتکا دارد.

نمای پشت کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s

به‌همراه کیس اسمبل‌شده‌ی M920s ماوس لیزری MOJUUO و کیبورد Preferred Pro II لنوو نیز ارائه می‌شوند. هر دو محصول سیمی هستند و ازطریق پورت USB به کیس متصل می‌شوند. ماوس MOJUUO با وزن ۱۰۰ گرمی و دقت ۱۲۰۰ نقطه‌براینچ تجربه‌ی رضایت‌بخشی را در کاربری روزمره رقم می‌زند و از سوی دیگر در کیبورد Preferred Pro II کلیدها عمق حرکتی و بازخورد مناسبی را برای کاربری‌هایی همچون تولید محتوا دارند.

بازده و عملکرد

کیس اسمبل‌شده‌ی تینک‌سنتر M920s هم‌اکنون در بازار ایران به‌صورت پیش‌فرض با یکی از تراشه‌های Pentium Gold G5420، Core i3 8100 یا Core i5 8500، با یا بدون پردازنده‌ی گرافیکی مجزای GeForce 710 انویدیا، رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی، حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی SSD به‌همراه/بدون هارد درایو یک ترابایتی به‌فروش می‌رسد.

کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s - در حالت خوابیده

زومیت یکی از نسخه‌های میانی تینک‌سنتر M920s با تراشه‌ی نسل هشتمی Core i5 8500، رم ۸ گیگابایتی، حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی SSD و بدون پردازنده‌ی گرافیکی دراختیار دارد که در ادامه به بررسی جزئیات و عملکرد آن می‌پردازیم.

Core i5 8500 اینتل یکی از تراشه‌های دسکتاپ خانواده‌ی نسل هشتمی Coffee Lake به‌شمار می‌آید. این تراشه با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری، مبتنی‌بر معماری بهبودیافته‌ی Skylake و توان طراحی گرمایی ۶۵ وات تولید می‌شود، از ۶ هسته /۶ ترد پردازشی با فرکانس پایه‌ی ۳٫۰ گیگاهرتز بهره می‌برد و فرکانس توربوی تک هسته‌ای یا ۶ هسته‌‌ای آن به‌ترتیب به ۴٫۱ و ۳٫۹ گیگاهرتز می‌رسد.

تراشه‌ی ۶ هسته‌ای Core i5 8500 از ۹ مگابایت کش L3، ۱٫۵ مگابایت کش L2 و ۳۸۴ کیلوبایت کش L1 برای هسته‌های پردازشی بهره می‌برد و از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت رم DDR4-2666 با فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز، نرخ انتقال داده‌ی ۲۶۶۶ میلیون انتقال‌برثانیه (2666 MT/s) و پهنای باند بیشینه‌ی ۴۱٫۶ گیگابایت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد مدل مورد بررسی زومیت از کیس اسمبل‌شده‌ی ThinkCentre M920s فاقد هرگونه پردازنده‌ی گرافیکی است و صرفاً به پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی Intel UHD Graphics 630 با فرکانس پایه و بیشینه‌ی ۳۵۰ و ۱۱۰۰ مگاهرتز اتکا دارد؛ البته کاربر می‌تواند با درنظرگرفتن فضای دردسترس داخل کیس به‌سراغ کارت‌های گرافیک با فرم‌فکتور کوچک نیز برود.

برای داشتن دیدی از عملکرد کلی کیس اسمبل‌شده‌ی تینک‌سنتر M920s، به‌سراغ ابزارهای بنچمارک زومیت می‌رویم. در جدول زیر، بنچمارک‌های 3DMark و GFXBench درکنار GeekBench OpenCL پردازنده‌ی گرافیکی را زیرفشار قرار می‌دهند؛ درحالی‌که بنچمارک‌های GeekBench و CineBench هر دو CPU-محور هستند و بنچمارک PCMark 10 عملکرد کلی دستگاه را با شبیه‌سازی کاربری روزمره ارزیابی می‌کند.

عملکرد کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s دربرابر لپ‌تاپ‌های توانمند

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

GFXBench

3DMark

GeekBench 5 CPU

GeekBench 5 GPU

PCMark 10

CineBench

R23

Aztec Ruins

High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Multi Core

Single Core

dGPU

iGPU

Multi Core

Single Core

ThinkCentre M920s

Core i5-8500

Intel UHD Graphics 630

۹٫۶۶ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۳۶

Failed

۵۲۶۴

۴۵۰۵

۱۱۰۸

--

۵۳۸۲

۴۲۱۶

۵۹۰۳

۱۰۹۳

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۴۸۳۸

۱۲۳۹

۴۱۴۲۴

۵۵۸۳

۵۱۴۸

۶۸۹۲

۱۲۳۸

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۴۳۴۷

۱۳۳۴

۶۰۳۱۶

۱۰۷۳۹

۴۲۷۰

--

--

Acer Nitro 7

Core i7 - 9750H

GTX 1650

۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۵۳۲۴

۱۲۴۹

۴۲۲۰۶

۵۷۶۶

۵۱۰۵

--

--

MateBook D15

Core i5 - 10210U

MX250

۳۱٫۹ فریم‌برثانیه

DirecX 12

--

--

--

۳۹۶۰

۱۱۱۶

۱۱۷۸۶

۵۷۹۱

۳۶۸۱

--

--

Surface Pro 7

Core i5 - 1035G4

۱۴٫۲۲ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۴۴۳۹

۱۲۵۱

--

--

۳۶۸۸

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

براساس بررسی‌های زومیت تراشه‌ی نسل هشتمی Core i5 8500 پابه‌پای تراشه‌‌ی ۴۵ واتی Core i7 به‌کاررفته در لپ ‌تاپ ‌ها می‌آید و در پردازش‌های چند هسته‌ای حتی با اختلافی ۲۵ درصدی از سد نمونه‌ی نسل دهمی Core i7 1065G7 به‌کاررفته در اولترابوک‌ها می‌گذرد. Core i5 8500 تراشه‌ی کارآمدی است و در بسیاری از کاربری‌های CPU-محور، می‌تواند رضایت کاربر را جلب کند.

کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s - لوگو ویندوز و اینتل

صرف‌نظر از عملکرد CPU-محور بسیار خوب دستگاه، فقدان پردازنده‌ی گرافیکی مجزا باعث می‌شود تا مدل موردبررسی M920s چندان در کاربری‌های GPU-محور راضی‌کننده ظاهر نشود. پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی Intel UHD Graphics 630 در زمینه‌ی اجرای برخی از بازی‌ها نظیر Rocket League یا CS:GO با تنظیمات گرافیکی متوسط و نرخ فریم رضایت‌بخش برمی‌آید؛ اما فراتر نمی‌رود. خوشبختانه به‌لطف وجود اسلات PCIe 16x می‌توان از کارت‌های گرافیک Low Profile با توجه به فضای فیزیکی خالی موجود درون کیس استفاده کرد.

فرکانس پردازنده لنوو تینک سنتر M920s
دمای پردازنده لنوو تینک سنتر M920s
توان مصرفی پردازنده لنوو تینک سنتر M920s

برای بررسی پایداری عملکرد تراشه، آزمون استرس زومیت را با اجرای مداوم ۱۰ و ۳۰ دقیقه‌ای بنچمارک CPU-محور CineBench روی کیس تینک‌سنتر M92s انجام دادیم.

جدول عملکرد حافظه‌‌ی ذخیره‌سازی لنوو ThinkCentre M920s دربرابر لپ‌تاپ‌های توانمند

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

ThinkCentre M920s

۳۳۵۹٫۳۰

۱۵۰۶٫۹۳

Acer Predator Helios 300

۱۸۴۰٫۵۸

۲۷۲۵٫۴۸

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

Xiaomi Mi Notebook Pro 15 Enhanced Ed.

۱۵۸۶٫۷۷

۱۷۷۲٫۹۹

Acer Nitro 7

۱۷۹۲٫۸۰

۱۵۵۰٫۴۹

Huawei MateBook D15 SSD

۳۴۳۶٫۸۸

۱۴۴۲٫۶۲

Huawei MateBook D15 HDD

۱۱۰٫۹۶

۱۰۸٫۰۱

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

دستگاه مورد بررسی زومیت به‌صورت پیش‌فرض از ۸ گیگابایت رم DDR4-2666 سامسونگ با فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز بهره می‌برد که برای بسیاری از کاربری‌های روزمره کافی خواهد بود؛ اما برای استفاده‌های سنگین‌تر باید به‌فکر ارتقا‌حافظه باشید. تینک‌سنتر M920s از ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی SSD سامسونگ با رابط NVMe PCIe 4x بهره می‌برد که در جدول زیر می‌توانید عملکرد آن را مشاهده کنید.

جمع‌بندی

کیس اسمبل‌شده‌ی ThinkCentre M920s ترکیب متعادلی از عملکرد و برچسب قیمتی را ارائه می‌دهد. تراشه‌ی Core i5-8500 در کاربری‌های CPU-محور می‌تواند عموم کاربران را جلب کند؛ چراکه سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاه به‌خوبی از پس حرارت تولیدشده برمی‌آید و به تراشه امکان ارائه‌ی عملکردی پایدار با توان مصرفی حدود ۶۵ وات را می‌دهد. پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه با تراشه تنها می‌تواند پاسخگوی نیازهای بسیار سبک باشد؛ اما به‌لطف اسلات ۱۶ مسیر PCIe، می‌توان بعدها به‌فکر تهیه‌ی کارت گرافیک Low Profile نیز بود.

لوگوی تینک سنتر روی کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s

صرف‌نظر از اسلات ۱۶ مسیر، روی مادربرد دستگاه اسلات‌های یک و ۴ مسیر نیز برای اتصال طیف گسترده‌‌ای از لوازم نظیر کارت‌های شبکه‌ی گیگابیتی، هاب‌های مختلف و تبدیل‌های M.2 وجود دارد. کیس M920s درگاه‌های متنوعی را در نمای جلو و عقب دراختیار کاربر می‌گذارد؛ اما شاید فقدان پورت HDMI یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف دستگاه باشد.

کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s از سوی فروشگاه اینترنتی کالاوما برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

بررسی ویدئویی کامپیوتر دسکتاپ لنوو ThinkCentre M920s

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

نکات مثبت

  • تراشه‌ی کارآمد
  • حافظه‌ی SSD بسیار سریع
  • عملکرد پایدار و سیستم خنک‌کننده‌ی کم‌صدا
  • طراحی مینیمال و ابعاد جمع‌وجور
  • مجموعه‌ای متنوع از پورت‌ها

نکات منفی

  • فقدان درگاه HDMI
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات