پردازنده‌های AMD تا ۲ سال دیگر ورق را برمی‌گردانند

جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
چهره خوشحال لبخند لیسا سو / Lisa Su مدیرعامل ای ام دی AMD
AMD در هدفی بلند پروازانه می‌خواهد نهایتاً تا سال ۲۰۲۷ پردازنده‌هایی با ۱۰۰ برابر بهره‌وری انرژی بهتر بسازد.
تبلیغات

لیسا سو، مدیرعامل AMD، برای دریافت جایزه‌ی معتبر نوآوری و رهبری صنعت، در کنفرانس جهانی ITF 2024 شرکت کرد. سو پس از دریافت جایزه، سخنرانی خود را با تمرکز بر اقدامات انجام‌شده توسط AMD آغاز کرد و گفت هدف شرکت، افزایش ۳۰ برابری بهره‌وری انرژی پردازنده‌ها تا سال ۲۰۲۵ است.

سو اعلام کرد که AMD نه‌تنها در مسیر دست‌یابی به اهدفش قرار دارد، بلکه شرکت تحت مدیریتش می‌خواهد تا سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ پردازنده‌هایی با بهبود ۱۰۰ برابری نسبت‌به نسل کنونی بسازد (از لحاظ بهره‌وری انرژی).

آمار بهبود عملکرد تراشه‌های دیتابیس AMD
AMD

به‌نوشته‌ی تامز هاردور، ظهور مدل‌های زبانی بزرگ مانند GPT، نگرانی‌هایی را در مورد مصرف بالای انرژی پردازنده‌ها ایجاد کرده است. AMD در سال ۲۰۲۱ پروژه‌ای با عنوان ۳۰x۲۵ آغاز کرد. این هدف بلندپروازانه به دنبال دستیابی به بهبود ۳۰ برابری در بازده انرژی پردازنده‌های دیتابیس‌ تا سال ۲۰۲۵ است.

این اولین‌بار نیست که AMD هدف جسورانه‌ای برای بهبود بهره‌وری پردازنده‌هایش تعیین می‌کند. تیم قرمز در سال ۲۰۱۴ هدف ۲۰x۲۵ را برای بهبود ۲۵ برابری بازده پردازنده‌های مصرفی تا سال ۲۰۲۰ اعلام و به شکلی چشمگیر با دستیابی به بهبودی ۳۱٫۷ برابری، فراتر از آن عمل کرد.

نقشه‌ی راه پردازنده‌های دیتابیس AMD تا سال ۲۰۲۵
AMD

AMD برای بهبود بازده انرژی، یک استراتژی چندوجهی در نظر گرفته است. این استراتژی فراتر از معماری سیلیکونی و راهکارهای پکیجینگ پیشرفته‌ است و شامل معماری‌های اختصاصی هوش مصنوعی، بهینه‌سازی در سطح سیستم و دیتابیس و ابتکار در طراحی مشترک نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌شود.

سیلیکون همچنان پایه و اساس کار است. سو با اشاره به ترانزیستورهای GAA و لیتوگرافی سه نانومتری به عنوان گام بعدی AMD، بر تمرکز مداوم بر پکیجینگ پیشرفته و فناوری‌هایی که امکان طراحی‌های ماژولار با بازده انرژی بالاتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر را فراهم می‌کنند، تاکید کرد.

به گفته‌ی سو، بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری مهم هستند؛ اما AMD روی بهینه‌سازی مشترک سخت‌افزار و نرم‌افزار متمرکز خواهد بود. استفاده از فرمت‌های عددی با دقت پایین‌تر، بازده انرژی و عملکرد را افزایش می‌دهد.

حرکت به سمت فرمت‌هایی با دقت پایین‌تر مانند FP4، عملکرد محاسبات ممیز شناور در هر ژول انرژی مصرفی را به شدت افزایش می‌دهد. FP8 و FP4 در مقایسه با FP32 بازده انرژی را به‌ترتیب ۱۵ و ۳۰ برابر بهبود می‌بخشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات