اولین CPU نسل جدید اینتل لو رفت

شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده لپ تاپ اینتل Intel از نمای نزدیک
اولین پردازنده‌ی سری لونار لیک اینتل (کور اولترا ۲۰۰) با فرکانس ۲٫۱ گیگاهرتز رؤیت شد.
تبلیغات

گفته می‌شود که پردازنده‌های سری لونار لیک با هشت هسته‌ی مبتنی‌بر ریزمعماری‌های Lion Cove و Skymont و Xe2 (برای واحد گرافیکی)، جزئی از سری Core Ultra 200 خواهند شد؛ اما مشخص نیست که دقیقا چه مدل نام‌گذاری برای این سری در نظر گرفته می‌شود.

اینتل قبلاً خانواده‌های ویژه‌ای مانند Ice Lake را با قالب نام‌گذاری کاملاً منحصر‌به‌فرد عرضه می‌کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد که قصد دارد پردازنده‌های کلاس دسکتاپ Arrow Lake و پردازنده‌های براساس معماری Lunar Lake را با تفاوت کمتری در نام‌گذاری عرضه کند.

به‌نقل از یکی از افشاگران در ایکس، اولین تراشه‌ی مبتنی‌بر معماری لونار لیک، Core Ultra 5 234V با فرکانس ۲٫۱ گیگاهرتز است که پردازنده‌ای هشت هسته‌ای بدون پشتیبانی از عملکرد چندرشته‌ای (فاقد ریزمعماری Lion Cove) خواهد بود.

ظاهراً حرف V برای پردازنده اینتل سری Core 200 به سری لونار لیک منحصر است، در‌حالی‌که پسوندهای H و HX و U نشانگر معماری‌های آرو لیک و رپتور لیک رفرش هستند.

به‌عبارت‌دیگر، سری Core 200 شامل سه خانواده‌ی مختلف خواهد بود: آرو لیک و رپتور لیک رفرش و لونار لیک. هر محصول برای دسته‌ی خاصی طراحی شده است و فقط آرو لیک و لونار لیک پسوند Ultra خواهند داشت.

اینتل تأیید کرده است که اولین محصولات CPU‌های سری لونار لیک و آرو لیک تا پایان سال ۲۰۲۴ رونمایی خواهند شد. Lunar Lake-M قرار است با تراشه‌‌های لپ‌تاپی اسنپدراگون ایکس الیت و پلاس کوالکام و پردازنده AMD تازه‌ای از سری Strix Point مبتنی‌بر Zen 5 رقابت کند.

هنوز قیمت CPU هایی که آینده‌ی سبک ترین لپ تاپ ها را رقم خواهند زد، مشخص نشده است. باید دید که پردازنده‌های لپ‌تاپی جدید اینتل و کوالکام و AMD چقدر بر قیمت لپ تاپ تأثیر خواهند گذاشت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات