پردازنده هوش مصنوعی جدید چین ۹۰ درصد ارزان‌تر از GPU است

یک‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تراشه هوش مصنوعی | AI SoC
پردازنده‌ی جدید چینی برای کاهش هزینه‌ی توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی رونمایی شد.
تبلیغات

Intellifusion، تراشه‌ساز چینی، پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری هوش مصنوعی موسوم‌به DeepEyes را رونمایی کرد. چین تلاش می‌کند ازطریق تقویت صنعت نیمه‌هادی داخلی، با تحریم‌ها مقابله و رقابت‌پذیری خود را در بازار هوش مصنوعی جهانی حفظ کند.

گفته می‌شود پردازنده‌ی DeepEdge10 Max اولین مدل از سری تراشه‌های DeepEyes با قدرت پردازش ۴۸ تاپس (تریلیون عملیات‌برثانیه) برای سال ۲۰۲۴ خواهد بود. در نیمه‌ی دوم سال DeepEdge10 Pro با حداکثر قدرت ۲۴ تاپس رونمایی می‌شود و در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۵ احتمالاً شاهد عملکرد ۹۶ تاپس از DeepEdge10 Ultra خواهیم بود.

تراشه های هوش مصنوعی deepedge 10

طبق ادعای شرکت، DeepEyes می‌تواند بیش از ۹۰ درصد از سناریوها را پوشش دهد، دقت الگوریتم بیش از ۹۰ درصد داشته باشد و هزینه‌ی استفاده از تراشه‌های هوش مصنوعی را ۹۰ درصد کاهش دهد تا به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کمک کند به‌راحتی از مدل‌های بزرگ استفاده کنند.

دکتر چن نینگ، مدیرعامل اینتلیفیوژن، اعلام کرده است: «در سه سال آینده، ۸۰ درصد شرکت‌ها در سراسر جهان از مدل‌های هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد. با این حال، هزینه‌ی آموزش یک مدل بزرگ ده‌ها میلیون یوان است و بیشتر کسب‌وکارها نمی‌توانند چنین مبالغی را پرداخت کنند.»

مراسم اینتلیفیوژن - یک مرد در حال سخنرانی و تصویر سه باکس در پشت او

قیمت پردازنده DeepEdge10 حدود ۱٬۰۰۰ یوان (۱۴۰ دلار) برای نسخه‌ی پایه تعیین شده است. چنانچه اینتلیفیوژن این بازه‌ی قیمتی را در آینده حفظ کند، می‌تواند به هدف «سخت‌افزار هوش مصنوعی ۹۰ درصد ارزان‌تر که ۹۰ درصد از حالت‌ها را پوشش می‌دهد» برسد.

پردازنده‌های هوش مصنوعی DeepEyes از واحد پردازش عصبی NNP400T ساخت اینتلیفیوژن بهره می‌برند. تراشه‌ی DeepEdge10 Max به ۱۰ هسته‌ی CPU با معماری ریسک ۵ و فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز و GPU با فرکانس ۸۰۰ مگاهرتز مجهز شده که آن را به گزینه‌ی جذابی در بازار تبدیل می‌کند.

DeepEdge10 Max قادر است مدل‌های بزرگی مانند SAM را با یک میلیارد پارامتر و Llama2 را با ۱۰ میلیارد پارامتر پردازش کند و می‌تواند در حوزه‌ی AIoT، ربات‌های متحرک و سایر سناریوها استفاده شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات