اسنپدراگون 8S نسل ۳ رونمایی شد؛ پردازنده گوشی‌های قاتل پرچمدار ۲۰۲۴

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده اسنپدراگون 8s نسل ۳ کوالکام طرح گرافیکی بنفش و زرد
کوالکام پردازنده‌ی جدیدی به نام اسنپدراگون 8S نسل ۳ رونمایی کرد که گوشی‌های رده‌بالا را هدف قرار می‌دهد.
تبلیغات

کوالکام همان‌طور که پیش‌تر وعده داده بود، سرانجام پردازنده‌ی رده‌بالای جدیدی به نام Snapdragon 8S Gen 3 رونمایی کرد. این تراشه در زمینه‌ی قدرت پردازشی، پایین‌تر از Snapdragon 8 Gen 3 قرار می‌گیرد، اما همچنان قدرت زیادی دارد.

اسنپدراگون ۸ اس نسل ۳ کوالکام اکثر قابلیت‌های مدل عادی را در خود دارد، ازجمله پشتیبانی از پردازش محلی هوش مصنوعی. به‌لطف این تراشه، هوش مصنوعی وارد گوشی‌های ارزان‌تر از مدل‌های پرچمدار می‌شود.

اسنپدراگون 8S نسل ۳ بخش جدیدی در خانواده‌ی تراشه‌های پرچمدار کوالکام ایجاد و آن را تا حدی سردرگم‌کننده‌ می‌کند.

مقایسه‌ی اسنپدراگون 8S نسل ۳ با اسنپدراگون ۸ نسل ۳

پارامتر / نام پردازنده

اسنپدراگون 8S نسل ۳

اسنپدراگون ۸ نسل ۳

لیتوگرافی

۴ نانومتری

۴ نانومتری

پردازنده‌ مرکزی (CPU)

۱ هسته‌ی Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز

۳ هسته‌ی Cortex-A520 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز

۱ هسته‌ی Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۳ یا ۳٫۴ گیگاهرتز

۵ هسته‌ی Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۹۶ یا ۳٫۱۵ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Cortex-A520 با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز

پردازنده‌ گرافیکی (GPU)

Adreno 735

Adreno 750

رم

حداکثر ۲۴ گیگابایت LPDDR5x با فرکانس ۴٬۲۰۰ مگاهرتز

حداکثر ۲۴ گیگابایت LPDDR5x با فرکانس ۴٬۸۰۰ مگاهرتز

فضای ذخیره‌سازی

USB 3.1 Gen 2

USB 3.1 Gen 2

مودم 5G

X70

X75

پردازنده‌ی سیگنال تصویر

۱۸ بیت سه‌گانه

۱۸ بیت سه‌گانه

اسنپدراگون 8S نسل ۳ کوالکام به واحد گرافیکی مشابه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ مجهز است، بااین‌حال در واحد CPU یک هسته‌ی پرقدرت کمتر دارد و با فرکانس پایین‌تری فعالیت می‌کند. هسته‌ی اصلی به فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتز دست می‌یابد، درحالی‌که فرکانس هسته‌ی اصلی در اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به ۳٫۴ گیگاهرتز می‌رسد.

اسنپدراگون 8S نسل ۳ به مودم نسل قبل (X70 5G) مجهز است و از وای‌فای ۷ پشتیبانی می‌کند. این تراشه توانایی پشتیبانی از رهگیری پرتو سخت‌افزاری را دارد؛ بدین ترتیب گوشی‌هایی که به اسنپدراگون 8S نسل ۳ مجهز می‌شوند، بازی‌ها را با گرافیک واقع‌گرایانه اجرا خواهند کرد.

مشخصات پردازنده اسنپدراگون 8S نسل ۳ کوالکام

همان‌طور که می‌شد انتظار داشت، کوالکام در پردازنده‌ی جدیدش توجه ویژه‌ای به هوش مصنوعی دارد. اسنپدراگون 8S نسل ۳ از هوش مصنوعی محلی چندوجهی پشتیبانی می‌کند و توانایی اجرای مدل‌های زبانی با حداکثر ۱۰ میلیارد پارامتر را دارد (نظیر مدل‌های Llama 2 متا و Gemini Nano گوگل).

تراشه‌ی جدید، همه‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را ارائه نمی‌دهد، بااین‌حال از دستیار مجازی هوش مصنوعی و گسترش تصاویر پشتیبانی می‌کند.

گوشی مجهزبه پردازنده اسنپدراگون 8S نسل ۳ کوالکام در حال اجرای بازی
گوشی با پردازنده اسنپدراگون 8S نسل ۳ کوالکام در دست یک دختر جوان

کوالکام می‌گوید هر یک از سری‌های رده‌بالای اسنپدراگون را می‌توان به سه مجموعه‌ی مجزا تقسیم کرد. این شرکت پردازنده‌های سری اسنپدراگون ۸ و اسنپدراگون ۷ و اسنپدراگون ۶ و اسنپدراگون ۴ را دارد و در قالب آن‌ها، حداکثر سه مجموعه‌ی مجزا هم ارائه می‌دهد.

پردازنده‌های سری S در زیر مدل استاندارد قرار می‌گیرند و اگر بعداً شاهد رونمایی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۳ باشیم، آن تراشه به قوی‌ترین مدل تبدیل خواهد شد؛ رویکردی بسیار سردرگم‌کننده از سوی یکی از بزرگان صنعت تراشه.

ماجرا وقتی سردرگم‌کننده‌تر می‌شود که بدانید برخی از گوشی‌سازان همچنان در دستگاه‌هایی مثل وان پلاس 12R مشغول استفاده از پردازنده‌ی پرچمدار سال ۲۰۲۲ یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هستند. کوالکام پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷ نسل ۳ را هم دارد که پایین‌تر از اسنپدراگون 8S نسل ۳ قرار می‌گیرد، اما تاکنون وارد دستگاه‌های زیادی نشده است.

بر اساس گفته‌ی کوالکام، اسنپدراگون 8S نسل ۳ «در ماه‌های آینده» وارد مدل‌های مختلف گوشی آنر و گوشی آیکو و گوشی ریلمی و گوشی ردمی و گوشی شیائومی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات