اسنپدراگون ایکس الیت در آزمون هوش مصنوعی پردازنده Core Ultra اینتل را ضربه‌فنی کرد

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
اسنپدراگون ایکس الیت / Snapdragon X Elite
پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت در دو آزمون هوش مصنوعی توانست مچ پردازنده‌ی Core Ultra 7 اینتل را بخواباند.
تبلیغات

کوالکام ویدئو کوتاه جدیدی در یوتیوب منتشر کرده است که لپ‌تاپ ناشناس مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت را در‌کنار لپ‌تاپ مجهز به پردازنده اینتل مدل Core Ultra 7 نشان می‌دهد. طبق ویدئو کوالکام، ایکس الیت در تبدیل متن به عکس ازطریق هوش مصنوعی تا ۱۰ برابر بهتر از تراشه‌ی اینتل است.

در بخش توضیحات ویدئو کوالکام، ادعا شده است که مدلی از پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت می‌تواند در هر ثانیه ۴۵٬۰۰۰ عملیات هوش مصنوعی انجام دهد (عملکرد ۴۵ تاپس)؛ به‌همین‌دلیل، توانایی‌هایی بی‌نظیر در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارد.

واحد پردازش عصبی (NPU) موجود در اسنپدراگون ایکس الیت در آزمون تولید تصویر Stable Diffusion و GIMP بررسی شد. تمامی آزمون‌ها به‌صورت محلی و بدون وابستگی به سرورهای ابری انجام شدند.

پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت موفق شد در ۷٫۲۵ ثانیه متن را ازطریق Stable Diffusion به تصویر تبدیل کند. درمقابل، لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌ی اینتل در همین آزمون فرایند تبدیل متن به عکس را در ۲۲٫۲۶ ثانیه به‌انجام رساند.

مقایسه قدرت اسنپدراگون ایکس الیت و پردازنده Core Ultra 7 در هوش مصنوعی

کوالکام تلاش کرده است تا مقایسه‌ی جدیدش را تاحدممکن منصفانه نگه دارد. همان‌طور‌که در اسکرین‌شات بالا می‌بینید، مهندسان کوالکام نسخه‌ی ۱٫۵ سرویس Stable Diffusion را روی «بهینه‌ترین کانفیگ» تراشه‌ی اینتل اجرا کرده‌اند. البته ظاهراً لپ‌تاپ سفارشی کوالکام از نسخه‌ی ویژه و بهینه‌شده‌ی Stable Diffusion استفاده کرده است.

در بازه‌ی زمانی مشخص، ایکس الیت ۱۰ برابر تصویر بیشتر از Core Ultra 7 می‌سازد

کوالکام در آزمون GIMP نیز دو دستگاه را کنار یکدیگر قرار داد. این بار دستور متنی «شیر باشکوهی که زیر آفتاب طلایی بعد از ظهر آرمیده است» بود. در این آزمون، پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت توانست با تفاوت چشمگیر پردازنده‌ی اینتل را شکست دهد. کوالکام می‌گوید که در بازه‌ی زمانی مشخص، ایکس الیت ۱۰ برابر تصویر بیشتر از Core Ultra 7 می‌سازد.

قدرت چشمگیر اسنپدراگون ایکس الیت در آزمون‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی چندان عجیب نیست. کوالکام هنگام معرفی ایکس الیت گفته بود که این تراشه درزمینه‌ی پردازش‌های هوش مصنوعی عملکرد ۴۵ تاپس از خود برجای می‌گذارد. این در حالی‌ است که همین معیار برای پردازنده‌های جدید اینتل در بهترین حالت ممکن ۳۴ تاپس است.

Core Ultra 7 عضوی از پردازنده‌های خانواده‌ی میتیور لیک است و میتیور لیک اولین پردازنده‌ی اینتل با واحد عصبی اختصاصی محسوب می‌شود. تیم آبی پیش‌تر گفته است که پردازنده‌های ارو لیک و لونار لیک (نسل بعد میتیور لیک) در پردازش‌های هوش مصنوعی سه برابر قوی‌تر خواهند شد.

اسنپدراگون ایکس الیت را می‌توانیم مهم‌ترین پردازنده‌ی تاریخ کوالکام خطاب کنیم. این تراشه جان تازه‌ای به لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی‌بر معماری آرم می‌بخشد و قرار است رقابت هیجان‌انگیزی با پردازنده‌های سری M اپل رقم بزند. مشخص نیست که هزینه‌ی تولید و قیمت CPU جدید کوالکام چقدر روی قیمت لپ تاپ اثر خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات