نهایی‌سازی قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری؛ اینتل برای مایکروسافت تراشه اختصاصی می‌سازد

پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
مطالعه 2 دقیقه
فرآیند تولید پردازنده با لیتوگرافی 18A اینتل
مایکروسافت برای تولید پردازنده‌های سفارشی خود از نود پردازشی 18A اینتل استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

اینتل در مراسم سالانه‌ی متمرکز بر کسب‌و‌کار IFS اعلام کرد که مایکروسافت برای پردازنده‌ی سفارشی نسل بعدی خود، لیتوگرافی 18A (معادل ۱٫۸ نانومتر) اینتل را انتخاب کرده است.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در مراسم اینتل گفت: «ما در حال گذار به پلتفرم بسیار جذابی هستیم که بهره‌وری هر سازمان مستقل و همه‌ی صنعت را متحول خواهد کرد. برای دستیابی به این توانایی، به پیشرفته‌ترین، کارآمدترین و با کیفیت‌ترین نیمه‌هادی‌ها نیاز داریم. به‌همین دلیل ما از همکاری با اینتل بسیار هیجان زده‌ایم و می‌خواهیم تراشه‌ای که طراحی کرده‌ایم را با فرآیند 18A اینتل تولید کنیم.»

به موجب قرارداد، پردازنده‌های مایکروسافت به‌مدت چند سال با فرآیند 18A اینتل در حجم بسیار بالا تولید و استفاده خواهند شد و بر ترانزیستورهای RibbonFET تکیه خواهند داشت و از روشی موسوم‌به شبکه‌ی انتقال توان پشتی (Backside Power Delivery Network) پشتیبانی می‌کنند که با منتقل‌کردن خطوط تغذیه به پشت ویفر و جداسازی آن‌ها از خطوط داده، موجب کم‌شدن مصرف انرژی ترانزیستورها و کاهش تداخل با خطوط داده خواهد شد.

منظور مایکروسافت از عبارت «گذار به پلتفرم جذاب برای تمام صنعت» ممکن است به روش‌های نوآورانه‌ی تولید تراشه و همچنین معماری‌ها و الگوهای جدید CPU اشاره داشته باشد.

تیم آبی تاکنون قراردادهایی با برخی کسب‌وکارها از جمله خدمات وب آمازون (AWS) امضا کرده و سفارشات متعددی برای پردازنده‌های دیتاسنتر، مانند تراشه‌ی دیتاسنتر ابری مبتنی بر Intel 3، تراشه‌ی سرور سفارشی برای اریکسون و چند پردازنده‌ با لیتوگرافی 18A برای وزارت دفاع آمریکا را دریافت کرده است.

نه اینتل و نه مایکروسافت فاش نکرده‌اند که اینتل چه زمانی شروع به تولید پردازنده‌های 18A مایکروسافت خواهد کرد یا اینکه این تراشه‌ها چه زمانی به‌کار گرفته خواهند شد و قیمت پردازنده موردنظر ردموندی‌ها چقدر خواهد بود.

انتظار می‌رود پردازنده اینتل با لیتوگرافی 18A در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ آماده‌ی تولید شود، بنابراین ممکن است تراشه‌های ۱٫۸ نانومتری مایکروسافت را در چند سال آینده ببینیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات