ابرکامپیوتر Tianhe 3 با پردازنده قدرتمند چینی برای رقبای خارجی خط‌و‌نشان می‌کشد

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
ابرکامپیوتر چینی Tinahe 3 همراه با کارشناس‌ های چینی
ابر کامپیوتر جدید Tianhe 3 از پردازنده‌ی اختصاصی چینی و قدرت پردازشی معادل ۱٫۵۷ اگزافلاپ عملیات ریاضی در ثانیه بهره خواهد برد.
تبلیغات

ابرکامپیوتر مرموز چینی Tianhe 3 در دسته‌ی سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان قرار می‌گیرد. اطلاعاتی که وب‌سایت The Next Platform از این ابرکامپیوتر فاش کرده است، استفاده از پردازنده‌ی اختصاصی MT-3000 را تأیید می‌کند.

پردازنده‌ی به‌کاررفته در ابرکامپیوتر چینی Tianhe 3 را دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین توسعه داده است و معماری منحصر‌به‌فردی دارد. طبق اطلاعات فاش‌شده، پردازنده‌ی MT-3000 از ساختار چندناحیه‌ای برخوردار است که ۱۶ هسته‌ی پردازشی همه‌کاره و ۹۶ هسته‌ی کنترلی و ۱٬۵۳۶ هسته‌ی شتاب‌دهنده را در خود جای داده است.

به‌نوشته‌ی The Next Platform، عملکرد پردازنده‌ی اختصاصی MT-3000 حداکثر تا ۱۱٫۶ ترافلاپس FP64 و بازدهی انرژی آن به ۴۵٫۴ گیگافلاپس‌بر‌وات در فرکانس عملیاتی ۱٫۲۰ گیگاهرتز می‌رسد. هسته‌های شتاب‌دهنده‌ی همه‌منظوره و هسته‌های ماتریسی این پردازنده درون قطعه‌ای سیلیکون قرار گرفته‌اند.

احتمالاً پردازنده‌ی ابرکامپیوتر Tianhe 3 را شرکت چینی SMIC ساخته است که قبلاً وظیفه‌ی ساخت پردازنده‌ی ۷ نانومتری کرین 9000S هواوی را برعهده داشت. انتظار می‌رود Tianhe 3 به قدرت محاسباتی بی‌سابقه‌‌ی ۱٫۵۷ اگزافلاپ عملیات ریاضی در ثانیه دست یابد.

پردازنده‌ی MT-3000 نشان‌دهنده‌ی جهش حوزه‌ی رایانش با کارایی بالا (HPC) در چین است. معماری هیبریدی، آن را به پردازنده‌ای رقابتی تبدیل می‌کند که می‌تواند دربرابر نمونه‌های کلاس سرور پردازنده اینتل و پردازنده AMD حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات