مایکروسافت حالا پردازنده هم می‌سازد؛ به تراشه ۱۲۸ هسته‌ای ردموندی‌ها سلام کنید

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده مرکزی و گرافیکی Maia و Cobalt مایکروسافت
مایکروسافت دو پردازنده‌ی اختصاصی رونمایی کرده است که مخصوص دیتاسنترها هستند و ساخت هوش مصنوعی پیشرفته‌تر را ممکن می‌کنند.
تبلیغات

شایعه‌ها حقیقت داشتند! مایکروسافت سرانجام در مراسم جدیدش پروژه‌ای را رونمایی کرد که سال‌ها در دست توسعه بوده و حالا به‌ثمر نشسته است. مایکروسافت رسماً از ورود به بازار پردازنده های سفارشی خبر داده است و قصد دارد کارش را در این حوزه با پردازنده‌ی کلاس دیتاسنتر شروع کند.

محصولات جدید مایکروسافت شامل شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی (نوعی پردازنده‌ی گرافیک) Azure Maia و پردازنده‌ی مرکزی Azure Cobalt برپایه‌ی معماری آرم است. با در‌نظر‌گرفتن همکاری عمیق مایکروسافت و اینتل، ساخت تراشه‌ی Azure Cobalt با معماری آرم غیرمنتظره است.

پردازنده گرافیکی Cobalt 100 مایکروسافت برپایه آرم

غول ردموندی صنعت فناوری فعلاً مشخصات فنی کامل پردازنده‌هایش را اعلام نکرده است؛ اما می‌گوید Maia 100 تراشه‌ای پنج‌نانومتری است که از ۱۰۵ میلیارد ترانزیستور استفاده می‌کند. Maia 100 یکی از بزرگ‌ترین تراشه‌هایی است که می‌توان با فناوری‌های امروزی ساخت.

Maia 100 یکی از تراشه‌های بزرگی است که می‌توان با فناوری‌های امروزی ساخت

پردازنده‌ی مرکزی ۶۴ بیتی Azure Cobalt به ۱۲۸ هسته مجهز است و درمقایسه‌با پردازنده‌های آرم فعلی زیرساخت آژور، تا ۴۰ درصد عملکرد بهتر ارائه می‌دهد.

مایکروسافت می‌گوید برای دریافت بازخورد از عملکرد Azure Maia سراغ OpenAI رفته و این پردازنده را ازطریق مدل‌های هوش مصنوعی شرکت تحت مدیریت سم آلتمن آزمایش کرده است. به‌گفته‌ی آلتمن، تقویت زیرساخت مایکروسافت آژور ساخت مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تر و ارزان‌تر را ممکن می‌کند.

پردازنده مرکزی MAIA 100 مایکروسافت نمای جلو

پردازنده‌های سفارشی مایکروسافت به این شرکت امکان می‌دهند که زیرساخت آژور را بدون وابستگی به محصولات متفرقه مثل گرافیک انویدیا بهبود دهد. به‌گفته‌ی مایکروسافت، این شرکت حالا می‌تواند ریزترین جزئیات را اصلاح کند و طراحی‌های جدیدی روی کار بیاورد.

مایکروسافت در پی استفاده از پردازنده‌ی جدید Maia 100 برای تأمین قدرت شماری از پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی است. این شرکت می‌گوید که تراشه‌ی Maia 100 و Azure Cobalt بهره‌وری و عملکرد را به‌شدت بهبود می‌دهند. این پردازنده‌ها سال آینده وارد دیتاسنتر مایکروسافت خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات