۹٫۱ گیگاهرتز؛ اینتل با 14900K رکورد بیشترین فرکانس پردازنده را شکست

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مادربرد ایسوس
تراشه‌ی Core i9-14900KF که در مادربرد ایسوس قرار گرفته بود، پس از اورکلاک، رکورد بیشترین فرکانس را شکست.
تبلیغات

پردازنده‌ی Core i9-14900KF در بنچمارک‌های اولیه، حداکثر فرکانس بوست ۶ گیگاهرتز را ثبت کرده بود که در‌مقایسه‌با Core i9-13900KF حدود ۵ درصد ارتقا را نشان می‌داد. با‌این‌حال، استفاده از CPU اینتل 14900KF در مادربرد Z790 ایسوس فرصت شکستن رکورد بیشترین فرکانس پردازنده را به‌‌وجود آورد. کارشناسان اورکلاک در آزمایشگاه ایسوس توانستند به فرکانس ۹٫۱ گیگاهرتز دست یابند و مرزهای بنچمارک پردازنده‌های دسکتاپی را جابه‌جا کنند.

در حین فرآیند اورکلاک، تیم ASUS ROG OC از هلیوم مایع به‌عنوان خنک کننده CPU استفاده کرد که در‌مقایسه‌با نیتروژن مایع محبوبیت بیشتری در پروژه‌های اورکلاک‌‌‌ سطح‌بالا پیدا کرده است. این تلاش در طول یک هفته‌ی کامل ادامه یافت و به ثبت رکوردهای جهانی متعددی در فرکانس پردازنده منجر شد؛ هرچند بعضی از آن‌ها را نرم‌افزار CPU-Z تأیید نمی‌کرد.

تیم اورکلاکر ایسوس توانست رکورد جهانی جدیدی را برای فرکانس پردازنده ثبت کند

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بنچمارک CPU-Z در صفحه‌ی ایکس خود تأیید کرده بودند که قبل از عرضه‌ی نسل ۱۴ پردازنده‌های اینتل، برخی از اورکلاکرها تلاش کرده‌اند با فریب CPU-Z، فرکانس‌های اورکلاک غیر‌واقعی را به 14900KF نسبت بدهند. تیم توسعه‌دهنده به‌سرعت اعلام کرد که این تلاش‌ها را شناسایی کرده‌ است تا سلامت فرایند تأیید بنچمارک‌ها را حفظ کند.

برای انجام اورکلاک پردازنده‌ی 14900KF، از مادربرد ایسوس مخصوص اورکلاک موسوم به ROG Maximus Z790 Apex Encore استفاده شد. اورکلاکرها ابتدا توانستند فرکانس حیرت‌انگیز ۹۰۴۳٫۹۲ مگاهرتز را ثبت کنند که دومین تلاش موفق آن‌ها برای دستیابی به فرکانس بیش از ۹ گیگاهرتز بود و بدون هیچ جای تردیدی نرم‌افزار CPU-Z آن را تأیید کرد.

بر‌اساس رتبه‌بندی سایت بنچمارک HWBOT، تاکنون هیچ پردازنده‌ی دیگری نتوانسته‌ است به این فرکانس دست پیدا کند. تیم ASUS ROG OC توانست فرکانس ۹٫۱ گیگاهرتز را نیز ثبت کند؛ اما این فرکانس رسماً تأیید نشد؛ هرچند اعضای تیم امیدوارند که در آینده این رکورد را در بنچمارک‌های رسمی نیز به تأیید برسانند.

بنچامارک پردازنده ۱۴ اینتل
بنچامارک پردازنده ۱۴ اینتل

نتایج بنچمارک ایسوس هم‌اکنون در صدر فهرست سایت HWBOT به اسم المور، سرپرست تیم، ثبت شده است. رتبه‌ی دوم نیز به آزمایش همین گروه روی اورکلاک تراشه‌ی Core i9-13900KF در سال گذشته تعلق دارد که توانست به فرکانس ۸۷۳۴ مگاهرتز دست یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات