جنگ تجاری آمریکا و چین به معماری پردازشی «ریسک ۵» کشیده می‌شود

شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده تراشه در دست یک نفر در آزمایشگاه
جمعی از نمایندگان مجلس آمریکا می‌گویند که دولت باید دسترسی شرکت‌های چینی به معماری ریسک ۵ را محدود کند.
تبلیغات

ریسک ۵ (RISC-V) نوعی معماری مجموعه‌دستورالعمل استاندارد باز (ISA) محسوب می‌شود و برای ساخت تمامی انواع پردازنده‌ها کاربرد دارد. این معماری نه‌تنها در حوزه‌ی هوش مصنوعی به‌کار می‌آید؛ بلکه شرکت‌ها می‌توانند با اتکا به آن سراغ ساخت پردازنده‌های حوزه‌ی HPC (رایانش با قدرت بالا) نیز بروند. قیمت CPU مبتنی‌بر ریسک ۵ چندان زیاد نیست.

کاربردی‌بودن ریسک ۵ باعث شده است که شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده برای جلوگیری از دسترسی چین به این معماری تلاش کنند. یکی از نمایندگان ارشد مجلس آمریکا می‌گوید که دولت چین با بهره‌گیری از ریسک ۵، با هدف دورزدن تحریم‌ها و تهدید جایگاه ایالات متحده در صنعت تراشه قدم برمی‌دارد.

براساس گزارش رویترز، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا و مارک وارنر، سناتور دموکرات ویرجینیا از دولت خواسته‌اند تا ارتباط بین شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های چینی در حوزه‌ی معماری ریسک ۵ را محدود کند. آن‌ها نگران‌اند که چین از ریسک ۵ برای پیشرفت نظامی و استراتژیک استفاده کند و امنیت ملی ایالات متحده را به‌خطر بیندازد.

ریسک ۵ یکی از رقبای معماری شناخته‌شده‌ی آرم است و افزون‌بر گوشی، در پردازنده‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی کاربرد دارد. ریسک ۵ در آزمایشگاه‌های دانشگاه کالیفرنیا برکلی متولد شد و توسعه‌اش از آن زمان با مدیریت سازمان غیرانتفاعی سوئیسی پیش رفته است. این سازمان تضمین کرده است که ماهیت متن‌بازبودن ریسک ۵ حفظ شود.

عده‌ای از قانون‌گذاران ایالات متحده معتقدند که چین از ماهیت متن‌بازبودن ریسک ۵ برای پیشرفته‌کردن صنعت تراشه‌اش استفاده می‌کند. آن‌ها نه‌تنها نگران پیشرفت اقتصادی چین‌ هستند؛ بلکه می‌گویند که این کشور با ریسک ۵ توان نظامی‌اش را تقویت می‌کند.

شرکت‌های مختلف سال‌ها است که آشکار و پنهان استفاده از ریسک ۵ را شروع کرده‌اند. هواوی، غول چینی صنعت فناوری، ریسک ۵ را به‌عنوان یکی از عوامل اساسی‌ پیشرفتش در صنعت تراشه می‌بیند. در همین حین، شرکت‌های بزرگ آمریکایی مثل گوگل و کوالکام بارها علاقه‌ی خود را به ریسک ۵ ابراز و روی توانایی‌های این معماری تأکید کرده‌اند.

محدودیت‌های پیشنهادی نمایندگان آمریکا نگرانی‌ زیادی در بین فعالان صنعت سخت‌افزار ایجاد کرده است. به‌عقیده‌ی تحلیلگران، این محدودیت‌ها می‌توانند ماهیت متن‌بازبودن ریسک ۵ را به‌خطر بیندازند. یکی از کارشناسان مؤسسه‌ی SiFive می‌گوید که اجراکردن محدودیت‌های یادشده مثل قطع دسترسی شرکت‌های آمریکایی به دنیای دیجیتالیِ اینترنت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات