محققان چینی با کمک هوش مصنوعی تنها در ۵ ساعت پردازنده طراحی کردند!

شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
تراشه هوش مصنوعی | AI SoC
محققان چینی با بهره گرفتن از هوش مصنوعی، در مدت کوتاه ۵ ساعت، پردازنده‌ی مبتنی‌بر معماری RISC-V طراحی کردند.
تبلیغات

گروهی از دانشمندان چینی مقاله‌ای با عنوان «غلبه‌بر محدودیت‌های طراحی ماشین: طراحی خودکار پردازنده با هوش مصنوعی» منتشر کرده‌اند که در آن به بیان جزئیات روند طراحی CPU جدید براساس معماری RISC-V فقط در کم‌تر از ۵ ساعت پرداخته شده است. این محققان ادعا می‌کنند سرعت هوش مصنوعی در طراحی پردازنده درمقایسه با تیم انسانی تا هزار برابر بیشتر است.

هدف تیم تحقیقاتی چینی، پاسخ به این سؤال بود که آیا ماشین‌ها می‌توانند مثل انسان، تراشه طراحی کنند؟ این دانشمندان اعتقاد دارند طرح‌های قبلی ساخته شده با هوش مصنوعی، نسبتاً کوچک یا ازنظر دامنه‌، محدود هستند و بدین‌ترتیب برای آزمایش مرزهای طراحی با هوش مصنوعی سعی کردند از این فناوری برای طراحی خودکار پردازنده‌ی جدید مبتنی‌بر معماری RISC-V بهره ببرند.

بنچمارک تراشه چینی ساخته شده با هوش مصنوعی

به‌نوشته‌ی TomsHardware، این نوع پروژه‌ها معمولاً با دوره‌ی یادگیری ماشینی شروع می‌شوند؛ مرحله‌ای که شامل مشاهده‌ی تعدادی ورودی و خروجی برای پردازنده بود. دانشمندان نموداری برای ورودی و خروجی ایجاد کردند و از اصول توابع بسط مبتنی‌بر مونت کارلو و توابع بولی برای بهبود دقت و کارایی طراحی مبتنی‌بر هوش مصنوعی بهره گرفتند. این تیم تحقیقاتی می‌گوید طراحی پردازنده به‌جای کد فقط از مشاهدات ورودی-خروجی استفاده می‌کند و دقت آن به سطح درخورتوجه ۹۹٫۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹ می‌رسد.

دانشمندان چینی با استفاده از فرآیند فوق، از هوش مصنوعی برای ایجاد طرح خودکار پردازنده‌ای جدید بهره گرفتند. CPU مورداشاره مجموعه دستورالعمل‌ RISC-V32IA ضبط‌شده در ۶۵ نانومتر را ایجاد کرده که فرکانس آن را به ۳۰۰ مگاهرتز می‌رساند. اجرای سیستم‌عامل لینوکس (با نسخه‌ی هسته‌ی ۵٫۱۵) روی پردازنده‌ی طراحی شده با هوش مصنوعی، عملکرد آن را تأیید کرد. امتیاز این پردازنده در معیار Drystone معادل i486 است که می‌تواند کمی‌ سریع‌تر از Acorn Archimedes A3010 باشد.

تراشه چینی ساخته شده با هوش مصنوعی

البته امکان دارد قدرت عملکرد پردازنده‌ی طراحی شده با هوش مصنوعی، برخی افراد را تحت‌تأثیر قرار ندهد.

ساخت پردازنده‌ی جدید مبتنی‌بر معماری RISC-V با استفاده از هوش مصنوعی، فقط درحد علاقه‌ی آکادمیک یا استفاده‌ی بالقوه برای ساخت پردازنده‌‌های جدید از پایه نیست. به‌گفته‌ی محققان، هوش مصنوعی می‌تواند در صنعت نیمه‌هادی به کاهش چشم‌گیر چرخه‌های طراحی و بهینه‌سازی کمک کند. علاوه‌براین، محققان به استفاده از فناوری مذکور برای شکل دادن به پایه‌های ماشین‌هایی که خودشان را تکامل می‌دهند اشاره کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات