تراشه پرسروصدای 8cx Gen 4 کوالکام در بنچمارک‌های اولیه از M2 Pro اپل شکست خورد

یک‌شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
پردازنده لپ تاپ اسنپدراگون Snapdragon 8cx
تراشه‌ی Snapdragon 8cx Gen 4 کوالکام که در سال ۲۰۲۴ با هسته‌های کاملاً جدید از راه می‌رسد، در نبرد اولیه با تراشه‌های لپ‌تاپی اپل شکست خورد.
تبلیغات

شایعه‌ها می‌گویند کوالکام در پردازنده‌ی Snapdragon 8cx Gen 4 که برای لپ تاپ تولید می‌شود، از هسته‌های Oryon استفاده می‌کند. درحالی‌که اسنپدراگون جدید هنوز معرفی نشده، حساب توییتری جزئیات عملکرد این پردازنده را فاش کرده است.

طبق ادعای افشاگر توییتری‌، اسنپدراگون 8cx نسل ۴ در آزمون تک‌هسته‌ای گیک‌بنچ ۵ امتیاز ۱٬۸۰۰ و در آزمون چند‌هسته‌ای امتیاز ۱۴٬۰۰۰ تا ۱۴٬۵۰۰ را کسب کرده است.

به‌گزارش زومیت، پردازنده‌ی M2 Pro اپل که در نسل جدید مک بوک پرو حضور دارد، در همان آزمون توانسته است امتیاز تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای به‌ترتیب ۱٬۹۴۱ و ۱۴٬۹۶۵ را به‌دست بیاورد. در آزمون گیک‌بنچ ۶، پردازنده‌ی اپل فاصله‌ی بیشتری با پردازنده‌ی کوالکام دارد.

امتیازات کسب‌شده نشان می‌دهند که به‌طور‌کلی تفاوت خیلی زیادی بین پردازنده‌های M2 Pro و Snapdragon 8cx Gen 4 وجود ندارد؛ اما نباید فراموش کنیم که رقیب اصلی تراشه‌ی جدید کوالکام M3 Pro است که احتمالاً سال ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود. گفتنی است که Snapdragon 8cx Gen 4 نیز برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. در‌حال‌حاضر، به بنچمارک‌های M3 Pro دسترسی نداریم.

M3 Pro قرار است جزو اولین پردازنده‌های سه‌نانومتری دنیا باشد. اپل پیش‌تر با M2 Pro نشان داد که می‌تواند پردازنده‌های پرقدرت و کم‌مصرفی بسازد (شارژدهی مک بوک پرو ۲۰۲۳ تقریباً به ۲۴ ساعت می‌رسد) و استفاده از لیتوگرافی سه‌نانومتری مصرف انرژی را هرچه‌بیشتر کاهش می‌دهد. هم‌زمان با کاهش مصرف انرژی، شاهد افزایش قدرت پردازشی خواهیم بود.

در طرف دیگر، Snapdragon 8cx Gen 4 را داریم که اولین پردازنده‌ی کوالکام با هسته‌های جدید Oryon محسوب می‌شود. این هسته‌ها که تاکنون سروصدای رسانه‌ای زیادی به‌پا کرده‌اند، نتیجه‌ی خرید استارتاپ نوویا هستند. بعید نیست Snapdragon 8cx Gen 4 نیز پردازنده‌ای سه‌نانومتری باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات