رشد سهم AMD از بازار پردازنده‌های X86 و افت اینتل همچنان ادامه دارد

جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل و AMD
اینتل و AMD انتظار دارند فروش پردازنده‌ها در اواخر سال جاری افزایش یابد.
تبلیغات

صنعت سخت‌افزار در ماه‌های اخیر با مشکلاتی مواجه بوده که دلیل اصلی آن شرایط تورمی اقتصاد جهانی و سطح پایین تقاضا برای لوازم الکترونیکی مصرفی است. افرادی که به گوشی هوشمند یا کامپیوتر نیاز دارند به‌طور فزاینده‌ای به گزینه‌های دست‌دوم روی می‌آورند درحالی‌که محصولات جدید در قفسه‌ی فروشگاه‌ها گردوخاک می‌خورند. هزینه‌های واحد فناوری اطلاعات سازمان‌ها نیز طی ماه‌های گذشته کاهش یافته است.

درمورد فروش پردازنده، افت بازار آن‌قدر شدید بوده است که اینتل اخیراً بزرگترین ضرر سه‌ماهه‌ی خود را در تاریخ فعالیتش ثبت کرد. AMD در دوسال گذشته بخش قابل توجهی از سهم اینتل را به‌خود اختصاص داد و عملکرد بهتری نسبت‌به تیم آبی داشت. بااین حال، طی ماه‌های اخیر شاهد کاهش فروش پردازنده‌های AMD و به‌خصوص مدل‌های Zen 4 بوده‌ایم.

به‌هر حال تحلیل‌گران مرکوری ریسرچ و کانترپوینت بر این باور هستند که از نیمه‌ی دوم سال جاری، بازار به‌تدریج بهبود خواهد یافت. دلیل محدودسازی عرضه‌ی پردازنده‌های AMD، بالا نگه‌داشتن قیمت پردازنده‌ها برای مدت طولانی‌تر بود زیرا سهم تیم قرمز از بازار پردازنده‌های دسکتاپ ۱۹٫۲ درصد و در بازار تراشه‌های لپ‌تاپی فقط ۱۶٫۲ درصد است.

اینتل و AMD

شرکت‌هایی مثل مرکوری ریسرچ آمار خود را براساس داده‌های تأمین‌کنندگان به‌دست آورده‌اند و این یعنی اطلاعات مذکور، نشان‌دهنده‌ی عملکرد دقیق خرده‌فروشی‌ها نیست. این شرایط درمورد پردازنده‌های سرور نیز صدق می‌کند، جایی‌که داده‌ها نشان می‌دهند AMD همچنان از اینتل سهم می‌گیرد درواقع سهم این شرکت از ۱۱٫۶ درصد از سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ به ۱۸ درصد در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ رسیده است.

گزارش تحلیلگری به‌نام سروان کوندوجالا که براساس آمارهای مالی اینتل و AMD ارائه شده است، تصویری مشابه داده‌های کانترپوینت و مرکوری ریسرچ ارائه می‌دهد. براساس آمار مالی شرکت‌ها، به‌نظر می‌رسد اینتل سهم از دست‌رفته‌اش از بازار دسکتاپ و لپ‌تاپ را تا حدودی به‌دست‌آورده و AMD به رشدش در بازار سرور ادامه می‌دهد.

به‌نوشته‌ی تِک‌اسپات، اینتل و AMD با تهدید فزاینده‌ای از جانب ARM و Risc-V روبه‌رو شده‌اند. انتظار می‌رود سیستم-روی-چیپ‌های مبتنی‌بر ARM تا سال ۲۰۲۷ یک‌چهارم بازار لپ‌تاپ را به‌خود اختصاص دهند. ازطرف دیگر، شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، گوگل، آمازون و فیسبوک همگی درحال کار روی پردازنده‌های سفارشی مبتنی‌بر آرم برای مراکز داده‌ی خود هستند. درهمین حال شرکت‌هایی مثل Tencent و علی‌بابا برای کمک به چین در توسعه‌ی تراشه‌های داخلی و کاهش نیاز به محصولات x86 و ARM و همچنین کاهش اثرات تحریم‌های ایالات‌متحده اعلام آمادگی کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات