مدیرعامل AMD راز تولید بهترین پردازنده‌های دنیا را برملا کرد

شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
دکتر لیزا سو مدیرعامل ای ام دی / AMD CEO Lisa Su درحال لبخند در جلوی لوگو شرکت با دو تراشه
مدیرعامل AMD در مصاحبه‌ای جدید ضمن تأکید بر زنده‌بودن قانون مور، می‌گوید نوآوری‌هایی مثل چیپلت آینده‌ی صنعت تراشه را می‌سازند.
تبلیغات

دکتر لیزا سو با مدیریتش توانسته است AMD را به یکی از شرکت‌های موفق صنعت کامپیوتر تبدیل کند. او در مصاحبه‌ای جدید گفته است که قانون مور همچنان نمرده؛ اما کم‌رنگ‌تر شده است. سو اعتقاد دارد که برای عبور از مشکل عملکرد و بهره‌وری و قیمت پردازنده باید کارها را به شیوه‌ی متفاوتی انجام داد.

AMD یکی از نخستین شرکت‌های صنعت تراشه بود که سراغ رویکرد پکیجینگ سه‌بعدی و چیپلت رفت. اولین طراحی HBM این شرکت در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و دو سال بعد، اولین پردازنده‌ی تولیدشده برپایه‌ی چیپلت را مشاهده کردیم.

بر‌اساس گزارش Wccftech، در سال ۱۹۶۵ هم‌بنیان‌گذار اینتل، گوردون مور، قانون مور را پیشنهاد کرد. مور گفت تعداد ترانزیستورهای روی تراشه هر سال دو برابر می‌شود. گوردون مور فروردین امسال در ۹۴ سالگی درگذشت؛ اما از نگاه شماری از افراد سرشناس صنعت تراشه،‌ میراثش همچنان زنده است.

با اینکه اینتل و ای‌ام‌دی به قانون مور اعتقاد دارند، مدیرعامل انویدیا می‌گوید این قانون به پایان راه رسیده است و در صنعت تراشه‌ی مدرن صدق نمی‌کند.

مدیرعامل AMD می‌گوید چیپلت‌ها و فناوری پکیجینگ سه‌بعدی بهترین راهکار برای تولید نسل جدید تراشه هستند و تیم قرمز سرمایه‌گذاری هنگفتی در این حوزه کرده است. در طراحی چیپلت، چندین تراشه روی بستری واحد قرار می‌گیرند و بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود. اکثر تراشه‌های امروزی طراحی یکپارچه دارند.

AMD به‌زودی تراشه‌ی MI300 را برای دیتاسنترها عرضه می‌کند. این تراشه‌ ترکیب پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی و رم محسوب می‌شود. MI300 جدی‌ترین تلاش AMD در سال جاری برای حضور در حوزه‌ی هوش مصنوعی است.

مدیرعامل AMD می‌گوید درکنار چیپلت نمی‌توان اهمیت نرم‌افزار و الگوریتم‌ها را نیز کتمان کرد. او معتقد است که برای تولید بهترین تراشه، باید تمامی عوامل را در نظر گرفت.

دکتر لیزا سو می‌گوید تیم قرمز کار روی پردازنده‌های سه‌نانومتری را شروع کرده‌ است و از همین‌حالا به پردازنده‌های د‌ونانومتری و پیشرفته‌تر نیز فکر می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات