AMD برخلاف انویدیا همچنان به قانون مور اعتقاد دارد

چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
AMD می‌گوید برخلاف انویدیا همچنان به قانون مور اعتقاد دارد و احتمالاً این قانون ۶ تا ۸ سال دیگر نیز پابرجا می‌ماند.
تبلیغات

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، چند ماه پیش ادعا کرد که قانون مور به پایان راه رسیده، این در حالی است که AMD به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب انویدیا با این ادعا موافقت نمی‌کند. AMD معتقد است که قانون مور حدودا ۶ تا ۸ سال دیگر پابرجا می‌ماند.

قانون مور که نخستین‌بار توسط یکی از مؤسسان اینتل مطرح شد اعلام می‌کند تعداد ترانزیستورهای روی تراشه با فرض ثابت بودن مساحت تراشه، پس از گذر تقریباً ۲ سال ۲ برابر می‌شود. قانون مور از سال ۱۹۷۵ در صنعت تراشه مشاهده شده است، اما حدوداً از سال ۲۰۱۰ شرایط کمی تغییر کرد و این قانون کم‌کم به سمت فراموشی رفت.

براساس گزارش Wccftech، مارک پیپرمستر، مدیر ارشد فنی AMD، با دیدگاهی که جن‌سون هوانگ درباره‌ی قانون مور دارد مخالفت کرده اما گفته است که نمی‌توان تراکم ترانزیستور تراشه‌ها را هر ۱٫۵ تا ۲ سال افزایش داد. مدیر ارشد فنی تیم قرمز می‌گوید در سال‌های آینده پیشرفت‌های چشم‌گیری در ترانزیستورها خواهیم دید، اما این پیشرفت‌ها هزینه‌ها را بسیار بالا می‌برند.

پای‌بندی AMD به قانون مور با در نظر گرفتن توجه ویژه‌ی این شرکت به طراحی چیپلت، در نوع خود جالب است. منظور از چیپلت، تراشه‌های کوچک‌تری است که روی بستری واحد قرار می‌گیرند و با فناوری‌های مدرن بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود. چیپلت‌ها به‌طور دقیق به قانون مور پای‌بند نیستند.

اینتل نیز برای ساخت تراشه به طراحی چیپلت علاقه‌مند است. این شرکت اخیراً نشان داد که چگونه پیشرفت فناوری‌های استفاده‌شده در ترانزیستورها باعث زنده ماندن قانون مور در سال‌های آینده می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات