کره جنوبی ازنظر سرمایه‌گذاری در صنعت نیمه‌هادی از چین پیشی می‌گیرد

دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
برد مدار تراشه پردازنده Chip طرح گرافیکی
کره‌ی جنوبی قصد دارد تا سال ۲۰۲۴، با افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت تراشه‌سازی، در این حوزه از چین پیشی بگیرد.
تبلیغات

کره‌ی جنوبی قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ ازنظر سرمایه‌گذاری در تجهیزات پیشرفته‌ی تراشه‌سازی، از چین پیشی بگیرد. این اقدام مهم نشان‌دهنده‌ی تأثیر کنترل صادرات ایالات‌متحده بر زنجیره‌ی تأمین‌ صنعت نیمه‌هادی در جهان است. داده‌های انجمن جهانی نیمه‌هادی مستقر در ایالات‌متحده (SEMI) نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری کره‌ی جنوبی در تجهیزات ساخت تراشه احتمالاً با ۴۱٫۵ درصد افزایش به ۲۱ میلیارد دلار خواهد رسید درحالی که این رقم برای چین با رشد ۲ درصدی به ۱۶٫۶ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

به گزارش گیزموچاینا، افزایش سرمایه‌گذاری کره‌ی جنوبی در صنعت تراشه‌سازی، تلاش‌های مداوم چین را برای تأمین تجهیزات ضروری بهبود صنعت ساخت تراشه‌اش برجسته‌تر می‌کند. محدودیت‌های اعمال‌شده ازسوی ایالات‌متحده علیه چین باعث شده است دسترسی آن‌ها به تولیدکنندگان برتر تجهیزات تراشه‌سازی ازجمله ASML هلند بسیار دشوار شود. با پیوستن دولت هلند و ژاپن به ایالات‌متحده در اعمال محدودیت‌های صادراتی در حوزه‌ی تراشه‌ها و تجهیزات پیشرفته، مسیر فعالیت این صنعت در چین بسیار سخت‌تر از قبل شده است.

نمودار سرمایه گذاری کشورها در صنعت تراشه سازی

پیش‌بینی می‌شود تأمین‌کنندگان تجهیزات ساخت تراشه‌ی ایالات‌متحده ازجمله Lam Research Corp، Applied Materials Inc و KLA Corp به‌دلیل محدودیت‌های دولت این کشور علیه چین، بخش قابل‌توجهی از درآمد خود را ازدست بدهند. صنایع تراشه‌سازی در رقابت تسلط اقتصادی و سیاسی بسیار مهم هستند زیرا میزان تقاضا برای تراشه‌های پیشرفته‌ی موردنیاز هوش مصنوعی و وسایل نقلیه‌ی خودران همچنین سایر فناوری‌های سطح بالا درحال افزایش است. به‌عنوان مثال چت‌بات ChatGPT از ده‌ها هزار تراشه‌ی A100 انویدیا استفاده می‌کند؛ محصولی که فروش آن به چین ممنوع شده است.

کره‌ی جنوبی با درک اهمیت بالای صنعت تراشه‌سازی و نگرانی‌های فزاینده‌ی ایالات‌متحده، اکنون روی تأسیس کارخانه‌های ساخت تراشه در کشور خود تمرکز کرده است. رئیس‌جمهور این کشور، یون سوک یول اوایل ماه جاری اعلام کرد به‌زودی سرمایه‌گذاری برای ساخت زنجیره‌ی تولید تراشه را در جنوب سئول آغاز خواهد کرد و شرکت سامسونگ نیز متعهد شده است طی دو دهه‌ی آینده ۲۳۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. غول فناوری کره‌ای همچنین درحال ساخت کارخانه‌ی نیمه‌هادی جدید در تگزاس است تا کسب‌وکار تراشه‌سازی خود را به‌خصوص در بازار ایالات‌متحده گسترش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات