آمریکا با دور جدید تحریم‌ها، صنعت تراشه چین را حداقل ۱۰ سال عقب می‌اندازد

چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه پردازنده چیپ Chip در دست با دستکش
دولت آمریکا در حال کار روی تحریم‌های جدیدی است که اگر اجرایی شوند، صنعت تراشه‌ی چین را حداقل ۱۰ سال عقب می‌اندازند.
تبلیغات

تحریم‌های سرسختانه‌ی ایالات متحده علیه صنعت تراشه‌ی چین باعث شد دسترسی SMIC، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز این کشور، به تجهیزات پیشرفته‌ غیرممکن شود و این شرکت نتواند سراغ تولید انبوه لیتوگرافی ۱۴ نانومتر و پایین‌تر برود. درحالی‌که تحریم‌های آمریکا همین حالا نیز مشکلات زیادی برای صنعت تراشه‌ی چین ایجاد کرده‌اند، دولت جو بایدن در پی اعمال تحریم‌های جدید است.

بر اساس گزارش تامز هاردور، آمریکا قصد دارد حمایت هلند و ژاپن را نیز برای تحریم‌های جدید به دست بیاورد. پس از اعمال این تحریم‌ها، صنعت تراشه‌ی چین حداقل ۱۰ سال عقب خواهد افتاد.

دولت ایالات متحده در پی محدود کردن دسترسی تراشه‌سازان چین به تجهیزات تولید پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۴۰ نانومتری و پایین‌تر است. اگر این محدودیت وارد مرحله‌ی اجرایی شود و SMIC و سایر شرکت‌های چینی نتوانند تجهیزات را وارد کنند، مشکلات بسیار زیادی برای صنعت تراشه‌ی این کشور ایجاد خواهد شد. البته همین تحریم می‌تواند روی شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات تراشه‌سازی نیز اثر منفی بگذارد و در نهایت کل صنعت تراشه تحت تأثیر قرار بگیرد.

گفته می‌شود که تحریم‌های جدید آثار گسترده‌ای روی ASML، برترین تولیدکننده‌ی اسکنرهای لیتوگرافی در دنیا، نخواهد گذاشت و بیشتر روی شرکت‌های آمریکایی و ژاپنی تأثیر می‌گذارد.

دولت هلند هفته‌ی گذشته تحریم‌های جدیدی علیه چین اعمال کرد؛ به موجب این تحریم‌ها، ASML اجازه ندارد اسکنرهای Twinscan NXT:2000i و NXT:2050i و NXT:2100i را به چین صادر کند. این سه، پیشرفته‌ترین اسکنرهای ASML محسوب می‌شوند. تحریم‌های فعلی روی ۱۷ اسکنر آمریکایی اثر می‌گذارند و با روی‌کار‌آمدن تحریم‌های جدید، تعداد این اسکنرها دو برابر می‌شود. با محدود شدن صادرات این اسکنرها به چین، شاهد کاهش درآمد شرکت‌های آمریکایی Applied Materials و KLA و Lam Research خواهیم بود.

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، دسترسی SMIC را به تجهیزات تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری و پیشرفته‌تر غیرممکن کرد. در واکنش به تحریم‌ها، SMIC سراغ احداث چند کارخانه‌ی جدید با توانایی تولید پردازنده‌ی ۲۸ نانومتری رفت.

چین برای بی‌اثرکردن تحریم‌های آمریکا قصد دارد صنعت داخلی تراشه را تقویت کند و عملکرد شرکت‌های چینی مثل AMEC و Kingsemi و Naura را با شرکت‌های آمریکایی و اروپایی هم‌سطح کند. دست‌یابی به این هدف سال‌ها زمان می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات