مدیاتک می‌خواهد سهم خود را در بازار تراشه‌های پرچمدار گوشی‌های هوشمند افزایش دهد

سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تراشه Dimensity 9200
به‌نظر می‌رسد پس‌ از چند سال سخت و دشواری که مدیاتک سپری کرد، آینده‌ای درخشان در انتظار این شرکت تراشه‌ساز است.
تبلیغات

مدیاتک در دنیای تراشه‌های اندرویدی میان بسیاری از کاربران چندان شناخته‌شده نیست. این شرکت بیشتر به‌دلیل سیستم-روی-چیپ‌های میان‌رده و پایین‌رده‌اش شهرت دارد. سری Helio X این تراشه‌ساز واقعاً در حد رقبای خود نبود و همین موضوع سبب شد شرکت مذکور برای مدتی طولانی از بازار پردازنده‌های پرچمدار دور بماند. البته مدیاتک دو سال قبل با معرفی Dimensity 9000 بازگشت بسیار شگفت‌انگیزی به بخش تراشه‌های رده‌بالا داشت. این شرکت از یک تراشه‌ساز کوچک که بودجه‌ی بسیار کمتری نسبت‌ به رقبا در اختیار دارد با پردازنده‌ی پرچمدار باکیفیت خود و براساس سهم بازار به یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان سیستم-روی-چیپ‌ تبدیل شد.

داستان مدیاتک جالب به‌نظر می‌رسد و از طرفی مسائل پشت‌پرده‌ی مختلفی در آن رخ داده است. علاوه‌براین محصولات جدید این شرکت در راه هستند و اکنون جای پای خود را میان تراشه‌سازان محکم‌تر کرده است. XDA با فینبار موینیهان و برد مولن از مدیاتک صحبت کرده تا در مورد رشد این شرکت، چگونگی تقویت بخش تراشه‌های پرچم‌دار و آینده‌ی آن‌ بیشتر توضیح دهند.

مدیاتک همیشه یکی از سازندگان تراشه‌های پرچمدار نبوده است

صحبت درمورد آینده‌ی مدیاتک ابتدا نیاز به کسب اطلاعات درمورد گذشته‌ی آن دارد، زیرا این شرکت همیشه روی بازار گوشی‌های هوشمند تمرکز نداشته است. اولین نسل تراشه‌های این شرکت تایوانی برای دستگاه‌هایی مثل پخش‌کننده‌های DVD تولید شد اما سال ۲۰۰۴ درحالی‌که فقط چندسال از تأسیس آن (۱۹۹۷) گذشته بود، بخش موبایل خود را نیز راه‌اندازی کرد؛ از آن زمان تا کنون شاهد فعالیت‌های گسترده‌ی مدیاتک و رشد آن‌ها بوده‌ایم. این شرکت سال‌ها بر بازار تراشه‌های میان‌رده‌ی موبایلی تسلط داشت و سال ۲۰۱۴ با شعار «نابغه‌ی روزمره» اعلام کرد تمرکز خود را روی سیستم-روی-چیپ‌های پرچم‌دار افزایش خواهد داد.

پردازنده دایمنسیتی ۹۲۰۰ مدیاتک Dimensity 9200 از نمای جلو

با وجود افزایش بودجه‌ و تسلط مدیاتک در بازار تراشه‌های موبایل میان‌رده، این شرکت همچنان در بخش سیستم-روی-چیپ‌های پرچم‌دار حضور کم‌رنگی داشت. سری Helio X به‌عنوان تراشه‌های پرچم‌دار شرکت تایوانی عرضه شد اما عملکرد آن‌ نسبت‌ به رقبا ضعیف‌تر بود و به‌همین دلیل مدیاتک نیاز به تغییر را احساس کرد.

موینیهان می‌گوید مدیاتک شرکتی سازگار با پدیده‌ها بوده است. او در ادامه توضیح داد: «مشخص بود یک‌ جای کار اشکال دارد و همه‌چیز به امتیاز بنچمارک‌ها ختم نمی‌شود و درواقع مهم تجربه‌ی کاربر در دنیای واقعی است. این تفکر واقعاً صحت دارد و به‌عنوان مثال اگرچه امتیاز پیکسل ۷ پرو در معیارها پایین‌تر از رقبای هم‌رده‌ی این محصول است اما یکی از بهترین و سریع‌ترین تجربه‌های کاربری را روی گوشی‌های اندرویدی ارائه می‌دهد.»

شرایط کنونی و آینده‌ی مدیاتک

مدیاتک سرانجام Dimensity 9000 را عرضه کرد؛ اولین تراشه‌ی پرچم‌دار شرکت تایوانی که به‌عنوان قلب تپنده‌ی برخی پرچمداران محبوب چینی مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم-روی-چیپ قدرت عملکرد بسیار خوبی ارائه داد و نسخه‌ی به‌روز آن موسوم‌ به Dimensity 9000 Plus به‌ رقیبی شایسته برای Snapdragon 8+ Gen 1 تبدیل شد.

مدیاتک مدتی بعد Dimensity 9200 را عرضه کرد و دستگاه‌های مجهز به این تراشه روانه‌ی بازارهای غربی شد. این شرکت ثابت کرد می‌تواند عملکرد سطح‌ بالا را در تراشه‌های خود ارائه دهد و Dimensity 9000 Plus در دستگاه‌های پرچمداری مثل اوپو Find N2 Flip مورد استفاده قرار گرفت. از طرفی ویوو X90 Pro نیز با Dimensity 9200 روانه‌ی بازار شد و انتظار می‌رود به‌زودی تعداد بیشتری از دستگاه‌های پرچمدار از این تراشه استفاده کنند.

موینیهان با اشاره به آینده اعلام کرد مدیاتک باید از فرآیند ۳ نانومتری برای ارائه‌ی تراشه‌ی سطح‌ بالا استفاده کند اما مشخص نیست این فناوری چه تأثیری روی محصولات آن‌ها خواهد داشت. علاوه‌براین موینیهان انتظار دارد میزان نفوذ سیستم-روی-چیپ‌های شرکت متبوعش در بازار ایالات‌ متحده افزایش یابد. این تراشه‌ساز به‌لطف دستگاه‌هایی مثل موتورولا Moto G Pure و گلکسی A32 سامسونگ اکنون عملکرد بسیار خوبی در بازار آمریکا از خود نشان داده است.

در نهایت باید اشاره کنیم یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیاتک، حضور پررنگ در بازار گوشی‌های هوشمند ایالات‌ متحده است زیرا باید با رقبای قدرتمندی مثل کوالکام، وارد نبردی سنگین شود. اکنون باید دید برنامه‌های تراشه‌ساز تایوانی برای به‌ دست آوردن بخشی از سهم پردازنده‌های موبایلی پرچمدار بازار ایالات‌ متحده تا چه‌ حد موفق عمل خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات