با تراشه‌های جدید مدیاتک، همه گوشی‌های 4G و 5G از ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی خواهند کرد

جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
تراشه های ماهواره ای مدیاتک
مدیاتک طی سال‌های آینده، ابتدا تراشه‌ی ارتباط ماهواره‌ای IoT-NTN و پس از آن NR-NTN را روانه‌ی بازار خواهد کرد.
تبلیغات

مدیاتک در رویداد MWC ۲۰۲۳ از محصولات جدیدی رونمایی خواهد کرد که در میان آن‌ها چند تراشه‌ نیز وجود دارد؛ سیستم-روی-چیپ‌هایی که امکان ارتباط ماهواره‌ای دوطرفه را به گوشی‌های هوشمند اضافه می‌کنند.

مدیاتک اعلام کرده است درحال‌کار روی دو تراشه‌ی جدید است که امکان اتصال ماهواره‌ای را به گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها اضافه می‌کنند. یکی از این سیستم-روی-چیپ‌ها، از فناوری شبکه‌ی غیرزمینی IoT (IoT-NTN) استفاده خواهد کرد و دیگری برای Radio-NTN جدید (NR-NTN) درنظر گرفته شده است.

IoT-NTN اولین تراشه‌ای خواهد بود که به دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند اضافه خواهد شد زیرا شبکه‌های ماهواره‌ای هنوز به‌طور گسترده از NR-NTN پشتیبانی نمی‌کنند. مدیاتک می‌گوید اولین موج گوشی‌های هوشمند مجهز به این فناوری ازجمله موتورولا Defy 2 و CAT S75 از تراشه‌های ماهواره‌ای این برند برای ارائه‌ی خدمات پیام‌رسانی ماهواره‌ای دوطرفه بهره خواهند برد. این مورد منطقی به‌نظر می‌رسد زیرا IoT-NTN از ارتباطات با سرعت داده‌ی پایین استفاده می‌کند که آن را به گزینه‌ای مناسب برای ارسال اطلاعات ساده مثل پیام‌های متنی تبدیل می‌کند.

به‌نوشته‌ی Androidauthority، مدیاتک تصمیم دارد تراشه‌های NR-NTN را زمانی عرضه کند که شبکه‌های ماهواره‌ای، ظرفیت بیشتری برای پشتیبانی از این نوع فناوری ارائه دهند. سرعت این فناوری بالاتر است و می‌توان برای ارائه‌ی خدمات تماس‌های صوتی و ویدیویی ازطریق ماهواره از آن بهره گرفت.

مدیاتک اشاره کرده است که تراشه‌های ماهواره‌ای آن براساس استاندارد باز 3GPP R17 NTN ساخته شده‌اند و از راهکار اختصاصی بهره نمی‌برند. به‌عبارت دیگر، این تراشه‌ها محصولاتی مستقل هستند که برای استفاده از آن‌ها نیازی نیست تراشه‌ی اصلی گوشی‌ها حتماً ساخت مدیاتک باشند و می‌توان از آن‌ها در هر گوشی هوشمند 4G یا 5G بهره گرفت.

JC Hsu، معاون مدیاتک و مدیر ارشد ارتباطات بی‌سیم این شرکت می‌گوید:

ارتباطات ماهواره‌ای دوطرفه روی گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها، ما را وارد عصر جدیدی از اتصالات خواهد کرد و امکانات جدیدی را در حوزه‌های مختلف دردسترس قرار خواهد داد. تراشه‌های مستقل MT6825 ما که براساس استاندارد باز 3GPP NTN ساخته شده‌اند، روی هر گوشی هوشمندی که از 4G یا 5G پشتیبانی می‌کند، قابل استفاده هستند تا بدین‌ترتیب تجربه‌ای یکپارچه از خدمات اتصال ماهواره‌ای ارائه دهند.
- JC Hsu
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات