تراشه‌های Intel Xeon W از راه رسیدند؛ پیشرفت انفجاری در پردازش‌های هوش مصنوعی

پنج‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پردازنده / CPU / سی پی یو طرح گرافیکی آبی
پردازنده‌های کلاس ورکستیشن Intel Xeon W با ۵۶ هسته‌ی پرقدرت، توان ۳۵۰ وات و پشتیبانی از اورکلاک رونمایی شدند.
تبلیغات

اینتل نسل جدید پردازنده‌های کلاس ورکستیشن را در قالب دو خانواده‌ی Xeon W-3400 و Xeon W-2400 معرفی کرد. این پردازنده‌ها که با کدنام Fishawk Falls شناخته می‌شوند، در ۱۵ مدل رونمایی شده‌اند، از پرچمدار ۵۶ هسته‌ای ۵٬۸۹۹ دلاری Xeon w-3495X تا مدل هشت هسته‌ای ۳۵۹ دلاری w3-2423.

هشت مورد از پردازنده‌های جدید اینتل از اورکلاک پشتیبانی می‌کنند تا اینتل بار دیگر به بازار پردازنده‌های دسکتاپی کلاس HEDT برگردد. تیم آبی آخرین بار در سال ۲۰۱۹ چنین پردازنده‌ای معرفی کرد و این حوزه را به‌طور کامل در اختیار AMD قرار داد.

در حال حاضر محصولات سری AMD Threadripper Pro بهترین پردازنده‌های کلاس ورکستیشن هستند و همچنان از بیشترین تعداد هسته‌ها بهره می‌گیرند (مدل Threadripper Pro 5995WX به ۶۴ هسته مجهز است).

پردازنده‌های جدید اینتل از جدیدترین استانداردهای ارتباطی شامل ۱۱۲ لاین PCIe 5.0 و هشت کانال حافظه‌ی DDR5 بهره می‌برند این در حالی است که پردازنده‌های AMD همچنان به PCIe 4.0 و DDR4 متکی‌اند.

بر اساس گزارش تامز هاردور، پردازنده‌های جدید سری Xeon W در پردازش‌های تک تردی و چند تردی به‌ترتیب ۲۸ درصد و ۱۲۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل شده‌اند. اینتل هیچ بنچمارک گیمینگی منتشر نکرده که البته منطقی است، چون با پردازنده‌هایی طرف هستیم که برای سیستم‌های ورکستیشن تولید شده‌اند.

پردازنده‌های خانواده‌ی ورکستیشن اینتل شامل چهار سری w9 و w7 و w5 و w3 می‌شود. این تراشه‌ها در مدل‌های تک‌سوکتی و دوسوکتی تولید می‌شوند. مدل‌های تک‌سوکتی W-2400 و W-3400 اهمیت بیشتری دارند.

سری Intel Xeon W-3400 شامل ۱۲ تا ۵۶ هسته‌ با پشتیبانی از هایپرتردینگ، ۱۱۲ لاین PCIe 5.0، هشت کانال DDR5-4800، توان ۲۷۰ تا ۳۵۰ وات و سوکت LGA-4677 است. سری Xeon W-2400 شامل ۶ تا ۲۴ هسته با پشیتبانی از هایپرتردینگ، ۶۴ لاین PCIe 5.0، چهار کانال DDR5-4800، توان ۱۲۰ تا ۲۲۵ وات و سوکت LGA-4677 است.

پردازنده‌های جدید اینتل از معماری Golden Cove استفاده می‌کنند و مبتنی‌بر همان طراحی پردازنده‌های نسل چهارمی کلاس سرور Xeon Scalable (با کدنام Sapphire Rapids) هستند. پردازنده‌های W-3400 از طراحی چیپلت استفاده می‌کنند، اما پردازنده‌های W-2400 طراحی یکپارچه دارند. در طراحی چیپلت چند تراشه روی بستری واحد با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

اینتل پیش‌تر معماری Golden Cove را در پردازنده‌های مصرفی سری آلدر لیک نیز استفاده کرده بود. این معماری تفاوت‌های قابل‌توجهی با معماری Sunny Cove دارد که در پردازنده‌های Ice Lake Xeon از آن استفاده شد. پردازنده‌های جدید سری Xeon W صرفاً هسته‌ی پرقدرت دارند و برخلاف پردازنده‌های دسکتاپ از معماری ترکیبی (شامل هسته‌های پرقدرت و هسته‌های کم‌مصرف) استفاده نمی‌کنند.

تنها هفت مورد از ۱۵ پردازنده‌ی جدید اینتل به‌طور مجزا فروخته می‌شوند. بقیه‌ی پردازنده‌ها در قالب سیستم‌های اسمبل‌شده در دسترس قرار می‌گیرند. پردازنده‌ی ۵۶ هسته‌ای پرچمدار اینتل که از اورکلاک پشتیبانی می‌کند، به‌طور مجزا قابل‌خرید نیست.

بنچمارک پردازنده Intel Xeon W 2023
قدرت پردازشی پردازنده Intel Xeon W 2023
توان محاسباتی پردازنده Intel Xeon W 2023
نمودار ستونی برای مقایسه قدرت پردازنده Intel Xeon W 2023

قیمت پردازنده‌های سری Xeon-W از ۳۵۰ تا ۵٬۸۸۹ دلار متغیر است. اینتل تلاش زیادی کرده تا قیمت‌گذاری این پردازنده‌ها را به سری Threadripper Pro شبیه کند. سرعت کلاک بوست این پردازنده‌ها بین ۴٫۲ گیگاهرتز (در مدل هشت هسته‌ای) تا ۴٫۸ گیگاهرتز (در مدل پرچمدار) است. ظرفیت حافظه‌ی کش در Xeon-W بسیار بیشتر از نسل قبل شده و مدل پرچمدار از ۱۰۸ مگابایت کش استفاده می‌کند.

پردازنده‌های جدید سری Xeon W از AVX-512 و DLBoost و دستورالعمل‌های جدید AMX پشتیبانی می‌کنند تا در پردازش‌های هوش مصنوعی بسیار قوی‌تر از نسل قبل باشند.

اینتل می‌گوید پردازنده‌های سری Xeon W-3400 و W-2400 هم‌اکنون برای پیش‌خرید در دسترس هستند و ماه آینده سیستم‌های مجهزبه این پردازنده‌ها عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات