پردازنده کلاس لپ تاپ Intel 13900KH به فرکانس ۵٫۸ گیگاهرتز اورکلاک شد

دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
پردازنده نسل ۱۳ رپتور لیک لپ تاپ اینتل
یک یوتیوبر با بهره‌گیری از نرم‌افزاری ویژه به نام Intel ROC توانسته است فرکانس پردازنده‌ی لپ تاپی 13900HK را به ۵٫۸ گیگاهرتز برساند.
تبلیغات

کانال یوتیوب der8auer که علاقه‌ی زیادی به اورکلاک پردازنده‌ها دارد، از اپلیکیشن محرمانه‌ی اینتل با نام Real Time Overlocking (یا ROC) پرده‌برداری کرده است که تیم آبی برای اورکلاک پردازنده‌هایش از آن استفاده می‌کند. der8auer با بهره‌گیری از این ابزار، تراشه‌ی لپ تاپی Core i9-13900HK را به فرکانس ۵٫۸ گیگاهرتز اورکلاک کرد. در این فرکانس عملکرد پردازنده باثبات بود، اما به محض رسیدن به فرکانس ۶٫۰ گیگاهرتز، سیستم کرش کرد.

بر اساس گزارش تامز هاردور، اپلیکیشن ROC نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی Intel XTU است که رابط کاربری سرراست‌تری دارد. اپلیکیشن موردبحث اورکلاک هسته‌های مختلف را به سادگی امکان‌پذیر می‌کند. فرکانس ۵٫۸ گیگاهرتزی 13900HK روی مادربرد آزمایشی اینتل و سیستم خنک‌کننده‌ی هوا ثبت شد. با وجود استفاده از این خنک‌کننده‌ی نسبتاً ساده، دمای پردازنده به تنها ۶۵ تا ۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد رسید.

پردازنده‌ی 13900HK که عضو خانواده‌ی رپتور لیک است، ۱۴ هسته (شامل ۶ هسته‌ی پرقدرت و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف) و ۲۰ ترد دارد و به ۲۴ مگابایت کش L3 مجهز است. این پردازنده در حالت عادی به فرکانس پایه‌ی ۲٫۶ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۵٫۴ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات