سیاست‌ قیمت‌گذاری اینتل، «سلاحی استراتژیک» برای ضربه‌زدن به AMD است

چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
چهره غمگین پت گلسینگر / Pat Gelsinger مدیرعامل اینتل Intel
یک شرکت سرشناس در وال‌استریت می‌گوید اینتل با سیاست‌هایی «نیمه‌مخرب» در حوزه‌ی ظرفیت تولید و قیمت‌گذاری، به AMD در بازار پردازنده ضربه می‌زند.
تبلیغات

یکی از شرکت‌های سرشناس وال‌استریت با موضع‌گرفتن علیه سیاست‌های اینتل می‌گوید بزرگ‌ترین تراشه‌ساز آمریکا اقداماتی مخرب علیه AMD انجام داده است تا سرعت افزایش سهم رقیبش را در بازار پردازنده‌های دسکتاپ کاهش دهد. به گفته‌ی تحلیلگران، همین اقدامات ممکن است به خود اینتل نیز ضربه بزنند.

به نوشته‌ی تامز هاردور، تحلیلگران مدعی شده‌اند اینتل از طریق ظرفیت بالای تولید و توانایی‌اش در قیمت‌گذاری رقابتی، در تلاش است AMD را در بازار با مشکل مواجه کند. اینتل همچنین در تلاش است جلوی نفوذ بیشتر AMD در بازار سودآور لپ تاپ‌های رده‌بالا را بگیرد.

یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی Bernstein Research اقدامات اینتل در بازار پردازنده‌های دسکتاپ را «نیمه‌مخرب» خطاب کرده و گفته این شرکت از ظرفیت تولید و سیاست قیمت‌گذاری به‌عنوان «سلاحی استراتژیک» استفاده می‌کند. از نگاه این مؤسسه، توانایی اینتل برای عرضه‌ی پردازنده‌ در تعداد بسیار بالا حتی در دوران رکود صنعت تراشه، راهکاری برای ضربه زدن به AMD است.

حدودا ۵۳ درصد از درآمد فصل سوم ۲۰۲۲ اینتل مربوط‌به واحد تجاری Client Computing Group بود که شامل پردازنده‌های دسکتاپ و لپ تاپ می‌شود. به همین دلیل است که اینتل با تمام توان برای حفاظت از این واحد تجاری تلاش می‌کند. با وجود بهبود پردازنده‌های مصرفی اینتل در دو نسل اخیر (آلدر لیک و رپتور لیک)، این شرکت سخت‌تر از قبل درآمدزایی می‌کند.

AMD به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب اینتل در بازار دسکتاپ و لپ تاپ، بیشتر روی پردازنده‌های رده‌بالا متمرکز است. این سیاست باعث می‌شود سرعت رشد بازار AMD چندان زیاد نباشد، اما فروش و سود واحد تجاری Client Computing Group اینتل کاهش یابد.

اپل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشتریان سابق اینتل، در تقریبا تمامی کامپیوترهایش سراغ پردازنده‌ی اختصاصی بر پایه‌ی معماری آرم رفته است. اپل هر سال سهم خود را از بازار کامپیوتر افزایش می‌دهد و در فصل سوم ۲۰۲۲ توانست ۱۳٫۵ درصد از بازار را در اختیار بگیرد. به بیانی بهتر، اینتل از اواخر ۲۰۲۰ (زمانی که اپل مهاجرت به پردازنده‌ی اختصاصی را شروع کرد) حدودا ۱۳ درصد از سهم بازار کامپیوتر را از دست داده است.

به موجب پایان قرنطینه‌های کرونا، بازار کامپیوترهای شخصی رونق سابق را ندارد و به همین واسطه فروش پردازنده‌های مرکزی نیز پایین آمده است. در نتیجه‌ی وضعیت فعلی، رقابت بین اینتل و AMD تشدید شده و این دو شرکت به‌شدت در تلاشند جلوی کاهش درآمد را بگیرند.

به ادعای Bernstein Research، اینتل برای جلوگیری از فروش حداکثری پردازنده‌های ای ام دی، از ظرفیت بالای تولید، تخفیف‌های قابل‌توجه و ارتباط تجاری نزدیک با تولیدکنندگان کامپیوتر، سوءاستفاده می‌کند.

تحلیلگر Bernstein Research می‌گوید: «طبیعتا این سیاست به اینتل نیز لطمه می‌زند، اما از آن‌جایی که درآمد آن‌ها همین حالا نیز در حال سقوط آزاد است، احتمالا اینتل کمتر از قبل به چنین موضوعی اهمیت می‌دهد.»

به‌نظر می‌رسد اینتل دیدگاه متفاوتی درباره‌ی آینده‌ی بازار کامپیوتر دارد. این شرکت معتقد است که ابعاد بازار کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۲۲ به ۳۰۰ میلیون دستگاه و در سال جاری میلادی به ۲۷۰ تا ۲۹۰ میلیون دستگاه می‌رسد.

سیاست‌های اینتل افزون‌بر AMD در تلاشند اپل را نیز به دردسر بیاندازند. اپل از طریق افزایش فروش مک بوک، به بازار شرکت‌هایی مثل لنوو و اچ پی هم ضربه می‌زند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات