اینتل پردازنده‌های میان‌رده و پایین‌رده نسل ۱۳ را با بیش‌ از ۳۰ درصد عملکرد بهتر و ۱۰ درصد قیمت بیشتر معرفی کرد

سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تراشه های نسل ۱۳ سری غیر K اینتل از نمای جلو
جدیدترین پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی اینتل (مدل‌های غیر K) سرانجام برای پلتفرم دسکتاپ رونمایی شدند. قیمت این تراشه‌ها ۱۰ درصد افزایش یافته است.
تبلیغات

اینتل همان‌طورکه پیش‌تر وعده داده بود، جدیدترین مدل از پردازنده‌های دسکتاپی سری رپتور لیک را رونمایی کرد؛ پردازنده‌هایی که توان ۶۵ وات و ۳۵ وات دارند و ضعیف‌تر از مدل‌های سری K هستند. پردازنده‌های جدید اینتل مدل‌های متنوعی را شامل می‌شوند؛ از تراشه‌های پایین‌رده‌ی Core i3 تا محصولات بالارده‌ی Core i9. این پردازنده‌های جدید هسته و فرکانس بیشتری از نسل قبل دارند و مطابق انتظار گران‌ترند. اینتل امروز قیمت پردازنده‌های نسل‌دوازدهمی را افزایش داده بود. حداکثر توان مصرفی پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی درمقایسه‌با نسل قبل افزایش درخورتوجهی یافته است.

بر‌اساس گزارش تامز هاردور، رپتور لیک تا حد زیادی نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی آلدر لیک محسوب می‌شود. اینتل در نسل دوازدهم با هسته‌های تماماً یکسان خداحافظی کرد و سراغ استفاده از دو نوع هسته‌ی پرقدرت و کم‌مصرف رفت. این چینش هسته‌ها در نسل سیزدهم نیز دیده می‌شود. اینتل همچنان مشغول استفاده از لیتوگرافی قدیمی Intel 7 (کلاس ۱۰ نانومتری) است؛ اما این لیتوگرافی در نسل سیزدهم بهبودهایی به خود دیده است تا دستیابی به فرکانس بیشتر امکان‌پذیر شود.

اکثر پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی جدید اینتل مبتنی‌بر همان ریزمعماری Raptor Cove استفاده‌شده در پردازنده‌های نسل سیزدهمی سال ۲۰۲۲ هستند؛ اما شماری از مدل‌های Core i5 و تنها مدل Core i3 از همان دای (Die) و ریزمعماری نسل دوازدهم استفاده می‌کنند.

ناگفته نماند اینتل در اقدامی برای ارائه‌ی بیشترین قدرت پردازشی ممکن، حداکثر توان مصرفی تراشه‌هایش را بسیار افزایش داده است. این رویکرد در پردازنده‌های سری K به‌نفع اینتل تمام شد و پرقدرت‌ترین تراشه‌های تیم آبی را دیدیم. پردازنده‌هایی که امشب معرفی شدند، توان ۳۵ وات و ۶۵ وات دارند؛ اما به‌طور‌کلی انرژی بیشتری مصرف و گرمای بیشتری از نسل قبل تولید می‌کنند.

مادربردهای جدید سری B760 قرار است به‌همراه پردازنده‌های ۶۵ وات رپتور لیک به بازار بیایند؛ اما این مادربردها پیشرفت‌های چندانی درمقایسه‌با B660 به‌دنبال ندارند. رپتور لیک همچنان با مادربردهای سری ۶۰۰ سازگاری دارد. اینتل پشتیبانی از حافظه‌ی DDR4 را نیز حفظ کرده است.

مشخصات پردازنده نسل سیزدهمی اینتل دسکتاپ

همان‌طور‌که در جدول مشخصات فنی می‌بینید، پردازنده‌ غیر K نسل‌سیزدهمی همان تعداد هسته‌ی پردازنده‌های سری K را دارند؛ اما سرعت کلاک آن‌ها بسیار کمتر است. همین موضوع باعث شده است اینتل بتواند پردازنده‌های جدید را در دسته‌ی محصولات ۶۵ وات قرار دهد. تراشه‌های جدید Core i9-13900 و Core i7-13700 به حداکثر توان ۲۱۹ وات دست پیدا می‌کنند که ۱۷ وات بیشتر از نسل قبل است.

قیمت پردازنده‌ های نسل ۱۳ اینتل ۱۰ درصد گران‌تر شده است. این افزایش قیمت یعنی در نسل سیزدهم برای تهیه‌ی مدل Core i9 باید ۵۴ دلار بیشتر و برای تهیه‌ی مدل Core i7 باید ۴۹ دلار بیشتر هزینه کنید. همچون نسل قبل می‌توانید در‌صورت تمایل، سراغ مدل‌های سری F بروید که گرافیک مجتمع ندارند.

شماری از پردازنده‌های ۶۵ وات نسل‌سیزدهمی اینتل از دای آلدر لیک بهره می‌گیرند؛ اما فعلاً مشخص نیست که این گفته برای کدام مدل‌ها صدق می‌کند. پردازنده‌های جدید Core i5 و Core i3 اینتل از حافظه‌ی DDR5-4800 پشتیبانی می‌کنند؛ اما مدل‌های Core i7 و Core i9 با حافظه‌ی سریع‌تر DDR5-5600 سازگارند. قیمت پردازنده‌های جدید Core i5 و Core i3 نیز ۱۰ درصد از قبل افزایش یافته است.

در مراسم امشب، اینتل بنچمارک‌های پردازنده‌های جدید را نیز منتشر کرد. برای نظر‌دادن درباره‌ی عملکرد پردازنده‌ها هرگز نمی‌توانیم به بنچمارک‌های رسمی اتکا کنیم. اینتل ادعا می‌کند پردازنده‌های جدیدش در عملکرد تک‌تردی و چند‌تردی به‌ترتیب ۱۱ و ۳۴ درصد بهبود پیدا کرده‌اند.

پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی ۳۵ وات سری T

مشخصات پردازنده های نسل سیزدهمی سری T اینتل

اینتل مجموعه‌ی جدیدی از پردازنده‌های سری T را رونمایی کرده است که توان ۳۵ وات دارند. این پردازنده‌ها تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده‌اند؛ اما توان مصرفی آن‌ها بیشتر شده است. پردازنده‌های سری T بیشتر در کامپیوترهای بدون فن و سیستم‌های کوچک کاربرد دارند. مدل Core i9 سری T از حداکثر توان ۱۰۶ وات برخوردار و توان مدل‌های Core i5-13600T و 13500T نزدیک به ۱۸ وات بیشتر از نسل قبل است. اینتل می‌گوید عرضه‌ی پردازنده‌های دسکتاپی جدیدش از امروز آغاز می‌شود.

اینتل همچنین پردازنده‌های سری N را به‌عنوان جایگزین سری Penium و Celeron رونمایی کرده است. این پردازنده‌ها مخصوص سیستم‌های دانشجویی با قدرت پایین هستند. پردازنده‌های سری N مبتنی‌بر هسته‌ی Gracemont هستند و از لیتوگرافی Intel 7 استفاده می‌کنند. به گفته‌ی اینتل، این پردازنده‌ها امسال در ۵۰ مدل لپ تاپ ویندوزی و کروم‌بوک استفاده می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات