کوالکام تولید بخش عمده‌ای از تراشه‌های Snapdragon 8 Gen 3 را به TSMC واگذار می‌کند

یک‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه پردازنده کوالکام اسنپدراگون / Qualcomm Snapdragon در دست
به‌دلیل نرخ بازدهی ۸۰ درصدی فرآیند سه نانومتری TSMC، کوالکام بیشترین حجم سفارش ساخت Snapdragon 8 Gen 3 را به این تراشه‌ساز تایوانی واگذار می‌‌کند.
تبلیغات

کوالکام تصمیم دارد برای کاهش هزینه‌های تولید Snapdragon 8 Gen 3، ساخت این تراشه‌ی پرچم‌دار را به TSMC و سامسونگ واگذار کند، اما گزارشی جدید نشان می‌دهد بیشترین حجم سفارش ساخت سیستم-روی-چیپ (SoC) رده‌بالای بعدی این شرکت به تراشه‌ساز تایوانی واگذار خواهد شد زیرا بازدهی فرآیند سه نانومتری آن حدود ۸۰ درصد است که رقم بسیار چشم‌گیری به‌حساب می‌آید.

به گزارش WccfTech، کارشناسان متخصص در حوزه‌ی نیمه‌هادی با رونمایی رسمی TSMC از امکانات Fab 18 که تراشه‌های سه‌ نانومتری را تولید می‌کند، اعلام کردند نرخ بازدهی کنونی فرآیند جدید این شرکت حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد و دربرخی موارد حتی بالای ۷۰ درصد است. یکی از تحلیل‌گران صنعت نیز مدعی شده که نرخ بازده فرآیند سه نانومتری کنونی TSMC بین ۷۵ تا ۸۰ درصد است.

آمار نشان می‌دهد اپل و کوالکام به‌ترتیب برای ساخت تراشه‌های A17 Bionic و Snapdragon 8 Gen 3 با مشکل خاصی مواجه نخواهند شد. طبق گزارش‌های اخیر، هردو تراشه براساس لیتوگرافی نسل بعدی تولید خواهند شد. ازطرف دیگر، اگرچه سامسونگ اولین شرکتی بود که از فرآیند سه نانومتری GAA برای ساخت تراشه‌ها رونمایی کرد؛ اما همان‌طور که قبلاً گزارش شده، بازدهی این فرآیند فقط ۲۰ درصد است.

پیش‌‌تر گزارش شده بود سامسونگ با همکاری شرکت آمریکایی Silicon Frontline Technology، بهبودهایی در فرآیند سه‌نانومتری خود اعمال کرده است؛ اما این تغییرات باعث نمی‌شود شرکت‌هایی مثل کوالکام، از فرآیند تولید سامسونگ به‌جای TSMC استفاده کنند و به‌همین دلیل انتظار می‌رود بیشترین حجم سفارش ساخت Snapdragon 8 Gen 3 به تراشه‌ساز تایوانی واگذار شود. برخی منابع نزدیک به سامسونگ اعلام کرده‌اند بازده لیتوگرافی سه‌نانومتری کره‌ای‌ها فقط ۱۰ درصد برآورد می‌شود.

با توجه به هزینه‌ها و پیچیدگی‌های ساخت تراشه با فرآیند سه نانومتری، شاید کوالکام مجبور شود برای هر ویفر، هزینه‌ی بیشتری پرداخت کند و این یعنی پردازنده‌های پرچم‌دار بعدی آن با قیمت بیشتری به شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند عرضه خواهد شد. می‌توان انتظار داشت قیمت Snapdragon 8 Gen 3 نسبت به Snapdragon 8 Gen 2 افزایش یابد و شاید این موضوع قیمت گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۲۴ را افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات