سامسونگ با انویدیا و کوالکام برای تولید تراشه سه نانومتری به توافق رسید

جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
منابع آگاه می‌گویند سامسونگ با انویدیا، کوالکام، بایدو و IBM به توافق رسیده است تا برای این شرکت‌ها تراشه‌ی سه نانومتری تولید کند.
تبلیغات

براساس گزارش Korea Economic Daily، سامسونگ الکترونیکس قصد دارد با بهره‌گیری از لیتوگرافی پیشرفته‌ی سه نانومتری، برای شرکت‌هایی نظیر انویدیا، کوالکام، بایدو و IBM تراشه تولید کند.

به ادعای منابع آگاه، سامسونگ به‌طور مشترک با «۵ تا ۶ مشتری فب‌لِس» مشغول پیش‌برد فرایند توسعه است تا از اوایل ۲۰۲۴ به بعد، تراشه‌های پیشرفته‌ی جدید را در حجم انبوه عرضه کند. منظور از فب‌لس، شرکت‌هایی است که طراحی تراشه را خودشان انجام می‌دهند اما کارخانه‌ی اختصاصی برای تولید ندارند و مجبورند با شرکت‌هایی مثل سامسونگ و TSMC وارد همکاری شوند.

ظاهراً سامسونگ قصد دارد با بهره‌گیری از لیتوگرافی سه نانومتری، پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) برای انویدیا، پردازنده‌ی مرکزی (CPU) برای IBM، پردازنده‌ی موبایلی برای کوالکام و تراشه‌ی هوش مصنوعی برای بایدو تولید کند. منابع آگاه گفته‌اند لیتوگرافی سه نانومتری و نیاز به متنوع کردن زنجیره‌ی تأمین، دلیل اصلی چهار شرکت موردبحث برای همکاری گسترده با سامسونگ است.

ناظران بازار می‌گویند سامسونگ امیدوار است ازطریق لیتوگرافی سه نانومتری اختصاصی، بزرگ‌ترین رقیب خود یعنی TSMC را در حوزه‌ی تولید قراردادی تراشه پشت سر بگذارد. سامسونگ برترین شرکت دنیا در تولید تراشه‌ی حافظه است، اما در حوز‌ه‌ی تولید قراردادی با فاصله‌ی زیاد در پشت TSMC قرار می‌گیرد. TSMC که مشتریان بزرگی مثل اپل دارد، بیشتر از نیمی از کل بازار تراشه را کنترل می‌کند.

سامسونگ و TSMC در ماه‌های اخیر تلاش زیادی کرده‌اند تا هرچه سریع‌تر تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی سه نانومتری را به حجم مطلوب برسانند. لیتوگرافی سه‌نانومتری در حال حاضر پیشرفته‌ترین لیتوگرافی دنیا است و تولید تراشه‌هایی را ممکن می‌کند که ترانزیستور بیشتری نسبت‌به نسل قبل دارند، پرقدرت‌ترند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. سامسونگ ماه‌ها قبل از TSMC تولید تراشه‌ی سه نانومتری را شروع کرد.

در فرایند تولید تراشه، نانومتر به اندازه‌ی مدار ترانزیستورهایی اشاره می‌کند که می‌توان آن‌ها را روی تراشه‌ای واحد کنار هم قرار داد. هرچه عدد در واحد نانومتر کوچک‌تر باشد، لیتوگرافی پیشرفته‌تر است و با پیشرفت لیتوگرافی نه‌تنها سرعت پردازش بالا می‌رود بلکه مصرف انرژی پایین می‌آید.

سامسونگ می‌گوید لیتوگرافی سه نانومتری این شرکت درمقایسه‌با لیتوگرافی پنج نانومتری تا ۲۳ درصد قدرت بیشتر به تراشه تزریق می‌کند و ۴۵ درصد مصرف انرژی آن را پایین می‌آورد. سامسونگ گفته است که تا سال ۲۰۲۵ لیتوگرافی پیشرفته‌ی دو نانومتری GAA را تجاری‌سازی می‌کند. شرکت کره‌ای در تلاش است تا سال ۲۰۳۰ خودش را به برترین شرکت صنعت تراشه تبدیل کند.

هم‌زمان TSMC نیز در حال سرمایه‌گذاری سنگین در صنعت تراشه است. این شرکت هفته‌ی گذشته گفت کارخانه‌ی بزرگی در ایالت آریزونای آمریکا برای ساخت تراشه‌ی سه نانومتری و پنج نانومتری احداث می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند افزایش تنش بین ایالات متحده و چین باعث شده است که شرکت‌های فب‌لس اهمیت بیشتری برای متنوع کردن زنجیره‌ی تأمین قائل شوند. شماری از این شرکت‌ها در حال کاهش وابستگی خود به تولیدکنندگان تایوانی هستند و به‌دنبال دومین و سومین تأمین‌کننده‌ی خود در سایر کشورها مثل کره‌ی جنوبی می‌گردند.

سامسونگ پنج کارخانه‌ برای تولید قراردادی تراشه دارد که سه مورد از آن‌ها در کره و دو کارخانه‌ی دیگر در ایالات متحده فعالیت می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات