اینتل، انویدیا و AMD احتمالاً سفارش تولید تراشه‌های TSMC را کاهش داده‌اند

جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازده تراشه با پس زمینه تی اس ام سی / TSMC
به‌دلیل افت تقاضا برای محصولات الکترونیکی، به‌نظر می‌رسد مشتریان بزرگ TSMC تصمیم گرفته‌اند سفارش‌های اولیه‌ی تولید تراشه را کاهش دهند.
تبلیغات

TSMC به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا تا حد زیادی در برابر افت درآمد صنعت فناوری در فصل دوم و سوم سال جاری میلادی مقاوم بود، اما به‌نظر می‌رسد این شرکت کم‌کم در حال خداحافظی با روزهای درخشان است. به ادعای دیجی‌تایمز، مشتریان اصلی تی اس ام سی شروع‌ به اصلاح حجم سفارش تراشه کرده‌اند. اولین آثار این اتفاق به‌زودی در گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۲۲ شرکت TSMC قابل رؤیت خواهد بود.

بر اساس ادعای منابع آگاه، تقریبا تمامی مشتریان TSMC با افت درآمد مواجه شده‌اند و به همین دلیل مجبورند سفارش تراشه را کاهش دهند. این باعث می‌شود درآمد شرکت سرشناس تایوانی در فصل چهارم امسال و به‌طور ویژه در فصل اول سال ۲۰۲۳ افت کند.

میزان استفاده از لیتوگرافی‌های هفت نانومتری و ۶ نانومتری TSMC در اوایل سال ۲۰۲۳ قرار است تا ۵۰ درصد کاهش یابد. ظاهرا لیتوگرافی‌های N5 و N4 نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

کاهش تولید لیتوگرافی‌های N5 و N4 چندان تعجب‌برانگیز نیست، چون از این دو برای ساخت تراشه‌های مدرن در محصولاتی که شرکت‌هایی مثل اپل می‌سازند استفاده می‌شود. معمولا تقاضا برای این محصولات در اوایل سال میلادی افت می‌کند.

خبر بدتر برای TSMC این است که پیش‌بینی می‌شود کارخانه‌های مجهزبه خط تولید لیتوگرافی N28 نیز متأثر شوند. این خطوط تولید از اوایل سال ۲۰۲۱ تاکنون با تمام ظرفیت مشغول فعالیت بوده‌اند.

به‌دلیل افزایش مشکلات اقتصادی در چین و قرنطینه‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، افزایش تورم در چند کشور اروپایی و کاهش تقاضا برای بسیاری از محصولات در آمریکا، شرکت‌های تولیدکننده‌ی کامپیوتر و گوشی هوشمند سفارش تراشه‌ی شرکت‌هایی مثل اینتل و مدیاتک و انویدیا و AMD کاهش داده‌اند. در نتیجه این شرکت‌ها نیز چاره‌ای جز کاهش سفارش تولید تراشه ندارند.

با کاهش تقاضا برای محصولات پیش‌بینی می‌شود موجودی تراشه در انبارهای TSMC بالا برود. فعلاً مشخص نیست اتفاقات چند وقت اخیر تا چه حد روی درآمدهای TSMC اثر منفی می‌گذارد. دیجی‌تایمز تخمین می‌زند که درآمد این شرکت تایوانی در فصل اول ۲۰۲۳ به‌میزان ۱۵ درصد نسبت‌به فصل اول ۲۰۲۲ افت کند. TSMC موفق شده بود در فصل اول ۲۰۲۲ به‌میزان ۱۲٫۱ درصد درآمد سالانه‌ی بیشتر به جیب بزند.

منابع آگاه می‌گویند TSMC آماده است که از شرکت‌هایی مثل انویدیا و AMD غرامت دریافت کند و حتی سراغ مذاکره‌ مجدد بر سر یک‌سری توافق‌نامه‌ها برود. تحلیلگران بازار تراشه غالبا نگاهی خوش‌بینانه به سال ۲۰۲۳ دارند و معتقدند که سال آینده تقاضا به حالت عادی برمی‌گردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات