سه سال پس از تحریم‌های آمریکا، سرانجام موجودی پردازنده‌های انبارشده هواوی «به پایان رسید»

جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو هواوی / Huawei یک زن درحال کار با گوشی
مؤسسه‌ی کانترپوینت می‌گوید موجودی تراشه‌هایی که هواوی برای مقابله‌با تحریم‌های آمریکا انبار کرده بود سرانجام به پایان رسیده است.
تبلیغات

نشریه‌ی South China Morning Post به‌نقل از مؤسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint Research می‌نویسد پس از تحریم‌های سخت ایالات متحده، پردازنده‌های اختصاصی هواوی که برای استفاده در گوشی‌های هوشمند این شرکت انبار شده بودند «به اتمام رسیده‌اند». آمریکا با تحریم هواوی، عملاً دسترسی به تراشه‌های پیشرفته را برای این شرکت غیرممکن کرد.

هواوی که یکی از سرشناس‌ترین و بزرگ‌ترین برندهای چین محسوب می‌شود، در اوایل سال ۲۰۲۰ به‌طور موقتی از سامسونگ عبور کرد تا در رتبه‌ی نخست برترین شرکت‌های گوشی‌ساز دنیا از لحاظ حجم عرضه قرار بگیرد، با این‌حال امروزه حتی در بین ۱۰ شرکت برتر نیز جایی ندارد.

هواوی از سال ۲۰۲۰ به بعد، برای تأمین پردازنده‌هایی که توسط شرکت‌های فعال در صنعت تراشه تولید می‌شوند با مشکلات بزرگی مواجه شده است. به موجب تحریم‌های ایالات متحده، تراشه‌سازانی که در سراسر دنیا از فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند اجازه‌ی خدمت‌دهی به هواوی را ندارند.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ هواوی و های‌سلیکون را به فهرست سیاه وزارت بازرگانی (موسوم‌به Entity List) اضافه کرد. های‌سیلیکون بازوی تراشه‌ساز هواوی بود و تا قبل از تحریم، تراشه‌های پرقدرتی تولید می‌کرد. های‌سیلیکون در سال ۲۰۱۹ گفت نقشه‌ای کمکی برای ادامه‌ی فعالیت دارد. در همان زمان گفته شد هواوی به‌مدت تقریبا یک سال، با تمام توان مشغول انبار پردازنده‌های پر اهمیت آمریکایی بوده است.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی کانترپوینت که روی بازار جهانی موبایل نظارت می‌کند، در بیانیه‌ای می‌گوید بر اساس داده‌های این شرکت، موجودی تراشه‌های های‌سیلیکون هواوی سرانجام به پایان رسیده است. سهم های‌سیلیکون از بازار پردازنده‌ی گوشی‌های هوشمند در فصل سوم سال ۲۰۲۲ به صفر رسید. سهم این شرکت در فصل دوم امسال ۰٫۴ درصد و در فصل دوم سال گذشته‌ی میلادی سه درصد بود.

کانترپوینت می‌گوید تأمین تراشه‌های پیشرفته‌ی جدید برای هواوی «غیرممکن» است، چون این شرکت اجازه‌ی همکاری با تراشه‌سازان بزرگی مثل TSMC و سامسونگ را ندارد. هواوی به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی درباره‌ی گزارش کانترپوینت پاسخ نداده است.

آمار نشان می‌دهد در فصل سوم ۲۰۲۲ شرکت تایوانی مدیاتک توانست رتبه‌ی نخست برترین برندهای تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی موبایل را در اختیار بگیرد. شرکت‌های کوالکام و اپل نیز در رتبه‌های برتر قرار گرفتند.

هواوی که در بیش از ۱۷۰ کشور فعالیت می‌کند، قبل از تحریم آمریکا، از طریق های‌سلیکون ۱۵ درصد از بازار پردازنده‌های موبایل را در اختیار داشت. هواوی در آن زمان از پردازنده‌های اختصاصی سری Kirin استفاده می‌کرد.

های‌سیلیکون به موجب تحریم آمریکا از فهرست ۲۵ تولیدکننده‌ی برتر تراشه در دنیا خارج شد و در نتیجه‌ی این اتفاق، سهم کلی چین از بازار جهانی پردازنده کاهش پیدا کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات